InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Wat is een shock en hoe verleen je eerste hulp

Wat is een shock en hoe verleen je eerste hulp

Wat is een shock en hoe verleen je eerste hulp Een shock is voor de meeste mensen een heel ingrijpend iets. Het is vaak een situatie van leven of dood. Veel mensen weten niet precies wat een shock is, hoe je het herkent of hoe je moet handelen. hieronder een kort stukje beschreven over de shock, herkenning en hoe te handelen.

Wat is een shock

Bij een shock is een terkort aan circulerend bloed in de bloedbaan waardoor het hart niet meer goed werkt en de vitale organen zoals de hersenen en de nieren te weinig bloed krijgen. Hier door krijgen ze automatisch ook te weinig zuurstof. Het is een gevaarlijke toestand waarbij in korte tijd bewusteloosheid kan optreden.

Hoe ontstaat een shock

Een shock ontstaat meestal door een groot bloedverlies of verbrijzeling van een lichaamsdeel bij een ernsig ongeluk. Ook grote brandwonden kunnen de oorzaak zijn. Hier wordt er veel vocht verloren.
Soms zit het bloedverlies inwenig en is er aan de buitenkant van het slachtoffer niks te zien.
Een andere vorm van een shock kan ontstaan ten gevolge van een zeer hevige allergische reactie van het lichaam. Doordat er stoffen in het lichaam vrij komen die de bloedvaten lek maken, loopt het vocht uit de bloedbanen. Ook worden de bloedvaten wijder en ontaat er een daling van het circulerend bloed en ontstaat er een shocktoestand.

Klachten bij een shock

Iemand met een shock is bleek en voelt zich duizelig. De huid voelt koud aan. De patiënt moet erg transpireren en gaapt veel. Bij ernstiger gevallen treedt bewusteloosheid op. Een groot verlies van bloed is natuurlijk al alarmerdend. Door aanvulling van het tekort, door vocht en bloed rechtstreeks weer in de bloedbaan te laten lopen probeert men de shock weer op te heffen.
Bij een shock door een allergische reactie gebeurt dit door middel van een spuit, meestal gevult met adrenaline, te geven. Dit zorgt ervoor dat de bloedvaten weer wat inkrimpen, zodat het vocht weer binnen de bloedbanen blijft.

Eerste hulp bij een shockslachtofffer

  • zodra je een shock herkent bij een slachtoffer moet er onmiddelijk deskundige hulp ingeroepen worden. Hoe eerder deze aanwezig is, hoe groter de overlevingskansen. In afwachting van hulp kan het slachtoffer beschermd worden tegen afkoeling.
  • Leg hem neer, het hart hoeft dan minder hard bloed rond te pompen.
  • Het is ook belangrijk om het slachtoffer gerust te stellen. Praat met hem, zonder lange gesrekken aan te gaan. Praten met een slachtoffer bevordert het bewustzijn. Probeer te achterhalen wie hij is en waar hij woont.
  • Verplaats het slachtoffer niet, zeker niet als het niet nodig is. Elke beweging of inspanning kan tot de dood lijden.
  • Geef het slachtoffer geen drinken. Het lichaam wordt dan gedwongen maag en darmen actief te houden'. Één slok water kan een stap naar de dood zijn.
  • Laat het slachtoffer vooral niet alleen.
Gerelateerde artikelen
Wat is een anafylactische shock?Wat is een anafylactische shock?Een anafylactische shock is een shock die kan optreden als gevolg van een allergie. In sommige gevallen kan deze shock d…
Obstructieve shockObstructieve shockEen obstructieve shock heeft te maken met een verstopping in de bloedvaten waardoor organen niet meer voldoende voorzien…
Dieren EHBO: ShockShock is een toestand van onvoldoende circulerend bloedvolume. Het is een levensbedreigende toestand, die kan ontstaan d…
Obstructieve shockObstructieve shock word veroorzaakt door een (gedeeltelijke) blokkade ergens in de circulatie. De blokkade kan in het ve…
Hypovolemische shockHypovolemische shock is een vorm van shock die word veroorzaakt door een verminderd circulerend bloedvolume. Hypovolemis…

Reageer op het artikel "Wat is een shock en hoe verleen je eerste hulp"

Infoteur: Mirjam
Gepubliceerd: 20-08-2008
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!