InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Zomerse hitte vaak extra belastend voor bejaarden en zieken

Zomerse hitte vaak extra belastend voor bejaarden en zieken

Zomerse hitte vaak extra belastend voor bejaarden en zieken Het KNMI verwacht meer hittegolven vanwege klimaatverandering. Vooral kwetsbare ouderen, (chronisch) zieken, mensen in zorginstellingen, en personen met overgewicht lopen meer risico bij tropische temperaturen. Neem daarom bijtijds maatregelen tegen de hitte, en overleg met de betreffende verzorgenden en verpleegkundigen, zodat uw bejaarde ouders een prettige zomer hebben. Laat ze genieten van die zomerse dagen en zorg dat ze niet nodeloos ziek worden vanwege te hoge buitentemperaturen.

Zomerse hitte dikwijls ongezond

Tijdens een hittegolf in 2003 stierven in Nederland tussen de 1000 en 1500 mensen meer dan normaal in deze periode. In heel Europa stierven toen 70.000 mensen aan de gevolgen van hittestress, een situatie waarbij het lichaam oververhit raakt en het niet in staat is zichzelf te koelen. Hoewel zieken, jonge kinderen en zonaanbidders extra risico lopen, zijn vooral bejaarden vaak het slachtoffer, mede omdat ze vaak te weinig drinken door het ontbreken van dorstprikkels. Bij aanhoudend hoge buitentemperaturen gaat daarom bij verzorgings- en verpleegtehuizen het hittedraaiboek in werking.

Ouderen kwetsbaar bij hitte

Warm weer kan ongeacht de leeftijd, bij iedereen leiden tot vermoeidheid, concentratieproblemen, duizeligheid en hoofdpijn. In ernstige situaties kan uitdroging leiden tot uitputting, kramp, misselijkheid, flauwte en bewusteloosheid. Tevens kunnen huidproblemen optreden zoals huiduitslag en jeuk. Maar de meest kwetsbare groep als het om hitte gaat zijn ouderen. Het lichaam van mensen op leeftijd is namelijk vaak niet meer goed in staat om de eigen temperatuur te regelen.
  • Doordat het vermogen om te transpireren minder is.
  • Ook vergeten senioren vaak voldoende te drinken, wegens het ontbreken van dorstprikkels.
  • Omdat ze bij warm weer vaak liever slapen dan drinken, drogen ze uit.

Bejaardencentra, aanleunwoningen en verzorgingstehuizen

Helaas is de koeling nog een ondergeschoven kind in menig bejaardentehuis. Vaak zijn de verblijven van de inwoners gesitueerd onder een plat dak wat nog eens een extra hitteveroorzaker is. Zonwering voor de ramen helpt dan ook nauwelijks. Daarentegen is het personeel zich gelukkig vaak goed bewust van de gevaren, en wordt bij warme dagen een hitteprotocol (hittedraaiboek) afgekondigd, zodat de bewoners extra worden verzorgd en in de gaten gehouden.

Airconditioning in het bejaardenhuis

Als u merkt dat uw ouders in het bejaardentehuis zomers vaak last van de hitte hebben. Neem dan nu maatregelen en schaf voor uw oude moeder tijdig een eenvoudige airconditioner aan.

Een airconditioning werkt volgens het principe van een ijskast. Bij een ijskast wordt de afgevoerde warmte aan de buitenkant(achterkant) afgevoerd naar de omgeving. Bij airconditioning, wordt de aan de kamer onttrokken warmte naar buiten afgevoerd. Meestal via een gat in de muur en via een zogenaamde buitenunit aan de buitengevel. In het bejaardenhuis zal een dergelijke bouwkundige ingreep niet snel worden toegestaan. Een andere mogelijkheid is om een airconditioning aan te schaffen waarbij de warmte via een slang naar buiten toe wordt afgevoerd. Dat zou via een open raam kunnen, maar u moet dan wel wat verzinnen dat via dat open raam niet gelijktijdig de tropische hitte van buiten naar binnen komt, want dat zou dweilen met de kraan open zijn. Misschien kunt u een soort vierkante plank maken, die hermetisch in dat gehele open raam past, met daarin een gat voor de afvoerslang.

Algemene maatregelen tegen de hitte, ook voor uzelf

Vocht

Denk aan regelmatig drinken, ook als u geen dorst heeft. Vermijd alcohol, koffie, thee en drankjes met veel suiker. Als de kleur van de urine niet helder is doch geel, drinkt u te weinig. Aanbevolen wordt minstens twee liter water per dag.

Bescherming

Kan eenvoudig met een hoed, zonnebril, lichte kleding en parasol. Bij een werkelijke hittegolf is het veiliger om tussen 12.00 en 16.00 binnen te blijven.

Rust

Vermijd inspanning, vooral tijdens de warme uren van de dag.

Koelte

Gebruik een zonnewering, leg af en toe een koele handdoek in uw nek, neem een koel bad of een koude douche.

Een moderne airconditioning kan vaak veel meer dan alleen koelen:
  • verwarmen in de winter of op een koele zomeravond
  • ontvochtigen voor een droger binnenklimaat.
  • ventileren zonder de ramen open te zetten
  • veel moderne airconditionings zijn voorzien van een filter tegen stof en bacteriën

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De hitte index: hoe ervaren wij warmte?Hetzelfde aantal graden Celsius kan op de ene dag voor een veel hogere gevoelstemperatuur zorgen dan de andere dag. Dit…
10 tips voor tijdens een hittegolf10 tips voor tijdens een hittegolf10 Medische adviezen voor tijdens een hittegolf. Dat is altijd handig als je op vakantie gaat naar een tropisch land of…
Zomertips: hoe je huis koel houden bij warm en zonnig weer?Zomertips: hoe je huis koel houden bij warm en zonnig weer?Na een lange koude winter is het een echte opluchting als het zonnetje weer van de partij is. De temperaturen worden war…
Het hitte-eilandeffectWie wel eens vanaf het platteland de stad in fietst heeft het vast wel eens gemerkt; in de stad is het vaak een stuk war…
Hoe een hittegolf overleven? Tips om af te koelen bij hitteHoe een hittegolf overleven? Tips om af te koelen bij hitteDe meesten onder ons kijken gretig uit naar de zomer omwille van het warme weer. Warme temperaturen kunnen erg aangenaam…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Jackmac34, Pixabay
  • NH-Dagblad juni 2013

Reageer op het artikel "Zomerse hitte vaak extra belastend voor bejaarden en zieken"

Infoteur: Robbie
Laatste update: 24-06-2019
Subrubriek: Diversen
Special: Gezondheid senioren
Medische informatie…
Schrijf mee!