InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Sporten: hoeveel is genoeg?

Sporten: hoeveel is genoeg?

Dat sporten gezond is weet iedereen. Een minimum aan sport wordt door iedereen aangeraden om een fit en gezond lichaam te hebben. Maar wanneer sport je genoeg? En is er zoiets al "teveel" sporten? Iedereen heeft beweging nodig. Het gaat van kleine dingen zoals de trap oplopen, tuinieren, met de hond gaan wandelen of de fiets nemen om naar de winkel te gaan. Maar velen gaan verder en gaan enkele malen per week sporten of zijn zelfs dagelijks bezig met hun lichaam te trainen. Dit kan ervoor zorgen dat sommige mensen last krijgen van vele blessures of zelfs overtraining. Dit is vooral veel voorkomend in topsport. Daarom is het noodzakelijk enkele dingen te weten over veelvoudig sporten.

Herstel van het lichaam

Bij mensen die vaak sporten is het heel belangrijk dat het lichaam de tijd krijgt om te herstellen van de geleverde inspanningen. Over het algemeen is het geen probeem om drie tot vier keer per week te sporten. Het lichaam heeft dan voldoende tijd om te herstellen. Het is echter niet minder gezond om slechts één tot twee keer per week te gaan sporten. De invloed die het sporten heeft op het lichaam zullen wel iets gunstiger zijn bij mensen die enkele keren meer gaan sporten.

Het herstel kan wel bevorderd worden door met enkele dingen rekening te houden. Eerst en vooral is het zeer belangrijk om tijdens het sporten genoeg water op te nemen. Probeer zo veel mogelijk water te drinken zonder last te krijgen tijdens het sporten. Ook een gezonde proteïnerijke voeding na het sporten is goed voor het herstel. Hierdoor zullen de haarfijne scheurtjes, opgelopen tijdens het sporten, sneller voorzien worden van bouwstenen om zo te herstellen.

Schijnherstel is vaak een oorzaak van nieuwe blessures. Dit komt voor bij sporters die na een zeer intensieve sportsessie hun lichaam laten bekomen door platte rust. Dit heeft als gevolg dat door de mindere bloedsomloop de spieren hun afvalstoffen zullen hergebruiken. Dit leidt tot slecht gemodelleerd weefsel. De sporter zal het gevoel krijgen dat het weefsel zich aan het herstellen is, maar in feite zal weefsel minder kunnen verdragen en de prestaties verminderen.

Hoe zwaar mag de training zijn

Voor mensen die gewoon hun lichaam gezond willen houden is het niet nodig om zware intensieve trainingen te houden. Volgens veel fitnesscentra krijg je de beste resultaten als op 60-70% van je maximum hartslag traint. Je maximum hartslag kan je eenvoudig berekenen volgens de vuistregel van 220. Trek je leeftijd af van het 220 en het getal dat je dan bekomt is je maximum hartstlag. Deze berekening is een richtlijn, dus geen definitieve waarde.

De mensen die graag aan wedstrijden deelnemen zullen een intenser trainingsschema moeten volgen. Hiervoor kun je beter bij een specialist een trainingsschema laten opstellen. Deze zal aan de hand van een correcte maximum hartslag een schema opstellen dat je lichaam niet te zwaar zal belasten, maar het maximum eruit zal halen.

Het is wel zo dat hoe intenser en hoe zwaarder de training is, hoe rapper en sterker de effecten op het lichaam zullen optreden.

Kan je teveel sporten

Zeker en vast. Helemaal niet bewegen is verre van gezond, maar dagelijks je lichaam overbelasten kan ook erge gevolgen met zich mee brengen. Het kan een negatieve invloed hebben op je immuunsysteem, waardoor je eenvoudiger last kan hebben van infecties of vermoeidheid, geen zin om te trainen, verminderde eetlust, krachtverlies, spiermassaverlies, blessures en ziekten.

Conclusie: rust en goede voeding zijn vitaal voor een gezonde training en goede resultaten. Resultaten uit trainingen worden niet gehaald uit de training (dit is slechts de aanzet), maar uit de rustperiode.
© 2009 - 2019 Skankalot, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Wat zijn stackers en zijn ze gevaarlijk?Wat zijn stackers en zijn ze gevaarlijk?Stackers worden gebruikt om het lichaam te stimuleren vet te verbranden en om zo te kunnen afvallen. Wat zijn stackers p…
Afvallen: Krachttraining en cardiotraining combinerenAfvallen: Krachttraining en cardiotraining combinerenSteeds meer mensen willen graag wat kilo's kwijtraken. Wil jij ook afvallen? Dan zul je ook echt moeten bewegen. Dit is…
Wat te doen tegen spierpijn?Wat te doen tegen spierpijn?Na een dag heerlijk sporten kun je de volgende dag wakker worden met een pijn in je spieren. Dit kan zelfs nog enkele da…
Calorieverbruik sportDat sporten het calorieverbruik aanzienlijk verhoogt, is algemeen bekend. Maar hoeveel kcal verbrand je nu eigenlijk per…
Bronnen en referenties
  • Sport bewegen en gezondheid, Harm Kuipers

Reageer op het artikel "Sporten: hoeveel is genoeg?"

Reacties

Mark van de Spreng, 02-09-2015 11:32 #3
Ik train 3x in de sportschool. Biceps en triceps. Ik doe het om de dag. Toen ik met vakantie ging lag dit stil. Ik deed in de vakantie push-ups. een setje totdat ik niet meer kon. 200. Even rusten daarna. En dan 3 setjes. 120, 100, 125. En zwemmen in de zee. heel veel baantjes vlinderslag. Na de vakantie 4x krachttraining 3x sport school. 1x push - ups. 525 zie hierboven. Toen trainde ik 5 dagen achter elkaar. sportschool, zwemmen, push ups. 3x 40.?( 21 kilo). En op het werk had ik me verbeurd met pakketjes van 60 kilo sjouwen en beuren. Nu zit ik thuis met ontzettende zere overbelaste spierballen. Ik denk dat ik een spiertje verrekt heb. Wat moet ik doen? Het rust geven?.Of licht verder gaan?

Miranda Kroese, 18-06-2015 13:08 #2
Ik ben sinds 3 week met buik, billen oefeningen bezig, ben te licht 173 en 59 kilo, het gaat mij dus alleen om m'n lichaam te versterken, en niet om af te vallen. Wat voor voeding bijv. is goed om te nemen, zodat ik niet nog meer afval? Ben nu steeds moe en af en toe misselijk, train om de dag zon 30 min. Heb nu even paar dagen rust ingelast. Tips?
Mvg

Gayle, 07-01-2012 17:22 #1
Ik wil graag gaan fitnessen
alleen ik weet hoe vaak per week goed is voor gewichtsverlies
ik hoop dat u het wel weet ik wacht op antwoord
xxx alvast bedankt

Infoteur: Skankalot
Gepubliceerd: 03-06-2009
Subrubriek: Diversen
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!