Weetjes over de blokpil

Elk jaar opnieuw, gedurende de maand juni, laait de discussie weer hoog op over tal van pillen die studenten helpen met studeren. Voor en tegenstanders hebben elk hun uitgesproken mening over Cafeïne, Relatine, Captagon en Modafinil. Universiteiten en hogescholen proberen hun studenten dan weer zorgvuldig voor te lichten en met raad en daad bij te staan in hun studiemethodes. Bijna 4% van de studenten gebruiken een pepmiddel voor het studeren.

Captagon helpt je ogen open te houden

Fenethylline of Captagon is veruit de populairste blokpil. Het wordt sinds 1963 gebruikt als een minder zwaar alternatief voor amfetamine. Het doet dienst als middel tegen depressies en ADHD, zonder dat het evenwel de bloeddruk verhoogd. Sinds 1986 werd het in tal van landen verboden. Sindsdien bestaat er een wereldweide markt van namaaktabletten, waarbij de standaard dosis van 24% amfetamine in de tabletten vaak bewust gaat overschrijden. Captagon verhoogt de concentratie en verlaagd de vermoeidheid. Maar het kan evenwel ook verslavend werken en zelfs na kort gebruik afkickverschijnselen met zich meebrengen. In België is het geneesmiddel goedkoop, maar enkel op voorschrift van de huisarts te krijgen.

Relatine of Rilatin helpt je concentreren

Captagon krijgt de laatste jaren hoe langer hoe meer concurrentie van tal van populaire geneesmiddelen. Relatine is hier één van. Relatine of methylfenidaat is een stimulerend middel ter behandeling van ADHD. Het helpt de student om zich te concentreren, maar brengt vaak tal van nevenwerkingen met zich mee. Slapeloosheid, nervositeit en humeurigheid zijn de vaak gehoorde klachten. Ook zou Relatine verslavend kunnen werken, vooral na doorgedreven gebruik. Ook Relatine is enkel verkrijgbaar op doktersvoorschrift.

Modafinil en Provigil zijn veiliger

Modafinil, Modiodal en Provigil zijn verschillende namen voor eenzelfde geneesmiddel dat enkel wordt voorgeschreven aan mensen met slaap- en waakstoornissen bekend als narcolepsie. Deze patiënten nemen dit geneesmiddel vooral in de voormiddag om gedurende de ganse dag wakker te kunnen blijven. De werking is optimaal na drie uur, maar kan evenwel nervositeit, agressiviteit en opwinding met zich meebrengen. Het risico bestaat ook dat men ook na tal van uren niet goed meer kan inslapen. Modafinil heeft zelfs meer uitgesproken bijwerkingen dan Captagon, maar is dan weer minder verlavend en is evenmin een amfetamine. Ook dit geneesmiddel is enkel verkrijgbaar op doktersvoorschrift.

Atractil is gemakkelijk te krijgen

Atracil is een geneesmiddel om te vermageren en zou evenwel ook helpen om te concentreren. Het geneesmiddel is gemakkelijk te krijgen zonder voorschrift via het internet, maar is vaak erg duur. In vele landen is het tevens verboden, want ook dit middel heeft bijwerkingen zoals hartkloppingen, zenuwachtigheid en zelfs spasmen. Vergeet evenwel niet dat dit geneesmiddel ervoor zal zorgen dat je gaat vermageren.

Cafeïne is veruit het veiligste

Deze opwekkende stof vind je terug in tal van frisdranken zoals cola en in hogere mate in energiedranken als Red Bull. Weinig mensen weten dit, maar ook bij Cafeïne neemt het effect af bij regelmatig gebruik en treed er aldus gewenning op en kan het zorgen voor ontwenningsverschijnselen. Cafeïne is ook giftig, waardoor men slechts 10 gram per dag mag innemen. Toch blijven een tas koffie of een energiedrank de meest veilige en aan te rade producten om wakker te blijven tijdens blokperiodes.

Besluit

Studenten gebruiken pillen om wakker te blijven of zich beter te kunnen concentreren. Veel van deze geneesmiddelen helpen daar wel degelijk bij. Maar vaak worden de voordelen van dergelijke pillen overschaduwd door de vele nadelen. Studenten kunnen best eerst op eigen kracht een degelijk slaapritme proberen op te bouwen. Ook kan men zich beter concentreren door op regelmatige tijdstippen ontspanningsmomenten in te lassen. Met cafeïne kan met net iets langer studeren. En alvorens naar medicijnen in te nemen, kan je best eerst je huisarts consulteren.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Weetjes over de blokpil"

Reacties

Eddy Vandries, 24-08-2014 18:33 #4
Wat is de reden dat Captagon niet meer mag verkocht worden?

Dr Joost, 12-02-2014 16:41 #3
Miranda en Van Hende,

Als jullie dringend af willen vallen adviseer ik jullie om gezond te eten en te bewegen. Als jullie dat niet doen zullen jullie dik blijven, een pil gaat jullie daar niet bij helpen.

Vriendelijke groet,
Joost

Van Hende, 20-09-2013 05:45 #2
Ik heb dringend ATRACTIL nodig om af te vallen… Nam het vroeger reeds en is het ENIGE wat werkt en waar men geen hinder van heeft! Waar is het nog verkrijgbaar? Frankrijk? België? Duitsland?

Stalmans Miranda, 19-12-2012 12:50 #1
Ik zou graag 10 kilo vermageren, maar het gaat niet met dieet en andere pillen van de apotheek. Graag zou ik weten hoe ik aan ATRACIL kan komen. Heb gelezen dat je van dat product wel degelijk vermagerd. Graag een adres waar ik daar kan aangeraken.

Infoteur: Raphaella
Laatste update: 22-03-2014
Subrubriek: Diversen
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!