Kruidengeneesmiddelen zelf maken

Het is niet moeilijk om een kruidengeneesmiddel zelf te maken, het kost even wat tijd, maar de aanschaf voor dure spullen en materialen zijn zeker niet nodig. Heb je een eigen kruidentuin dan is het aan te raden om kruiden die net geplukt zijn te gebruiken. Het is vanzelfsprekend dat de kruiden onbespoten moeten zijn. Natuurlijk kan je ook gedroogde kruiden gebruiken maar dan heb je maar 1/3 van de aangegeven hoeveelheid nodig.

Kruidenzalf

Zalf wordt gemaakt van puur varkensvet. Smelt 225 gram varkensvet in een pan, roer hier 25 gram gekneusde kruiden door. Blijf roeren totdat het geheel kookt. Laat alles ± 30 minuten zachtjes doorkoken. Zeef daarna de zalf en doe het in potjes. Laat de zalf zo eerst afkoelen voordat je de deksel erop draait. In plaats van varkensvet kan je ook vaseline gebruiken, vind ik gemakkelijker omdat varkensvet niet overal te koop is(soms bij reformhuis of slager) en vaseline wel. Meng in dit geval 115 gram vaseline met 25 gram kruiden in een pan en breng het aan de kook. Laat het ± 20 minuten zachtjes doorkoken. Zeef daarna de zalf en doe het in potjes. Laat de zalf eerst afkoelen voordat de deksel erop gaat.

Geneeskrachtige siroop

Siropen werken verzachtend en zijn vooral voor kinderen, gemakkelijk in te nemen. Kruidensiropen bestaan uit 3 deciliter kokend water, vermengd met 75 gram gekneusde kruiden. Laat het mengsel afkoelen en zeef het daarna. Verwarm het dan nog een keer en voeg 100 gram suiker toe. Als de suiker is opgelost moet het mengsel aan de kook worden gebracht en net zolang zachtjes doorkoken totdat het de dikte van een siroop heeft. Laat het daarna afkoelen en doe de siroop in een goed afsluitbare fles.

Olie

Doe 50 gram fijngemaakte kruiden met 3 deciliter plantaardige oliën (bijvoorbeeld olijfolie) en een eetlepel wijnazijn in een goed afsluitbare pot. Laat de pot 2 weken op een warme plaats, het liefst in de zon, staan. Schudt de pot iedere dag. Zeef daarna de inhoud van de pot en voeg opnieuw verse kruiden toe. Herhaal dit iedere 2 weken. Hoe meer kruiden in de olie hoe doeltreffender de olie wordt. Na 4-5 weken is de olie dan klaar voor gebruik.

Kruidenthee

Kruidenthee drink je niet alleen omdat het gezond is maar vooral omdat het lekker is. Kruidenthee kan warm, maar is ook lekker om koud te drinken. Je kunt verse kruiden voor je thee gebruiken, maar ook met gedroogde kruiden kun je heerlijke thee zetten. Voor een gemiddeld sterke thee neem je 1 theelepel gedroogde kruiden op 1 kopje heet water. Voor verse kruiden is dit 3 theelepels kruiden per kop heet water. Laat de thee ± 5 minuten trekken en zeef dan de kruiden eruit. Laat het enigszins afkoelen en drink het op of zet het in de koelkast om het later koud te drinken. Je kunt ook thee van zaadjes zetten. Doe dan de gekneusde zaadjes in een pan met kokend water en laat deze 5 minuten zachtjes doorkoken. Alle thee soorten kunnen gezoet worden gedronken. Je kunt de thee zoet maken met, suiker, honing of zoetjes.

Kruidentinctuur

Als algemene regel geldt, dat je voor een kruidentinctuur 40 gram en 6 deciliter alcohol (brandewijn) nodig hebt. Doe het mengsel in een goed afgesloten fles of pot en zet dit op een warme plaats. Schudt de fles of pot om de dag. Na 3 weken is de tinctuur klaar voor gebruik.

Kruidenpakking

Een kruidenpakking wordt van gekneusde of fijngesneden kruiden gemaakt. Leg de kruiden op een schone doek en vouw deze dicht zodat de kruiden er niet uitvallen. Leg de doek met de kruiden in kokend water en wacht net zolang totdat de kruiden zacht en tot moes gekookt zijn. Wring daarna het overtollige water uit de pakking en breng het daarna zo heet mogelijk op de pijnlijke plek aan. Wikkel een droge doek om de pakking om alles op zijn plaats te houden. Een pakking kan 2 a 3 keer gebruikt worden voordat de heilzame stoffen uit de kruiden verdwenen zijn.
© 2009 - 2020 Anhi, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Kruidengeneesmiddelen zelf maken"

Infoteur: Anhi
Gepubliceerd: Augustus 2009
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!