InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Fysiotherapie helpt bij COPD

Fysiotherapie helpt bij COPD

Fysiotherapie helpt bij COPD Mensen met longaandoeningen zoals chronische bronchitis, emfyseem of andere ademhalingsklachten of te wel COPD hebben veel baat bij de juiste fysiotherapie. Met name bewegingstherapie die tot gevolg heeft dat de kortademigheid minder wordt is van groot belang voor mensen met COPD. Toch bewegen de meeste longpatiënten veel te weinig. Waarom bewegingstherapie zo goed is bij COPD.

Bewegen bij COPD geeft meer conditie en op den duur meer lucht

Vreemd is dat trouwens niet. Want door te bewegen worden de meeste mensen benauwder. Juist daardoor gaan ze minder bewegen. Maar dat betekent ook dat het lichaam minder conditie heeft en dat alle dagelijkse zaken nog meer inspanning vergen. Door op maat bewegingen aan te bieden die juist wel voor extra adem en meer conditie zorgen, kunnen mensen met COPD zich veel beter gaan voelen.

Wat is COPD?

Longaandoeningen worden ook wel COPD genoemd. Dit is de afkorting voor Chronic Obstructive Pulmonary Disease. Vertaald in het Nederlands houdt dit in dat de patiënten lijden aan een chronisch obstructieve longziekte. Er is dus voortdurend iets in de longen dat een normale ademhaling verhindert. Onder COPD vallen allerlei longaandoeningen zoals chronische bronchitis en longemfyseem. Vroeger werd dit samen met astma aangeduid als CARA, maar die naam is tegenwoordig uit de gratie.

Onder begeleiding van fysiotherapeut bewegen: Meer kracht en uithoudingsvermogen

Door onder begeleiding van de fysiotherapeut op de juiste manier te bewegen krijgen mensen met COPD meer kracht en uithoudingsvermogen. Dit vergemakkelijkt het dagelijkse leven van de longpatiënt enorm. Er kan weer trap gelopen worden, er ontstaat ook meer zelfvertrouwen doordat mensen niet bij iedere stap die zetten moesten rusten en dat uit moeten leggen en patiënten durven er weer op uit te gaan.

Fysiotherapie bij COPD: sporten als in een sportschool, maar dan onder begeleiding

Mensen met lichte longklachten kunnen overigens vaak nog wel bij een gewone sportschool aan de slag en doen dit ook wel vaak. Mensen die heel zware longproblemen hebben worden vaak door de longarts doorverwezen naar de longrevalidatie. Die wordt meestal in groepen gegeven waarbij de mensen samen leren sporten en hun conditie verbeteren. De groep er tussen in kan echter het best bij een fysiotherapeut aankloppen. De meeste fysiotherapiepraktijken hebben daarvoor tegenwoordig ook volledig ingerichte sportzalen. De professionele begeleiding maakt echter het verschil. In een reguliere sportschool werken mensen veelal op eigen houtje aan de conditie, bij een fysiotherapeut wordt een uitgebalanceerd programma opgesteld waarbij mensen flink aan hun conditie kunnen werken. Dit kan in een één op één situatie, maar er kan ook in groepen worden gewerkt. In dat laatste geval is er ook sprake van lotgenotencontact, omdat alle patiënten in hetzelfde schuitje zitten. Bovendien ontstaan dan ook vaak leuke contacten. Dat is bijzaak, maar maakt het vaak wel gemakkelijker om het sporten vol te houden.

Chronische bronchitis

Chronische bronchitis ontstaat vaak doordat er ontstekingen zijn ontstaan in de kleine luchtwegen die ook wel worden aangeduid met bronchioli. Omdat de bronchusklieren dan groter worden, heeft de patiënt ook veel meer last van slijmvorming. De opgezwollen slijmvliezen die daarmee annex zijn zorgen voor de verstopping van de luchtwegen. .

Longemfyseem

Als de longblaasjes beschadigd zijn wordt dit emfyseem genoemd. Deze longblaasjes zijn van groot belang voor een goede ademhaling. Zij zijn in een soort ketens met de kleine luchtwegen (bronchioli) verbonden. Hun structuur zorgt ervoor dat de luchtwegen open blijven staan. Bij emfyseem zijn zij echter beschadigd en raken ze bovendien steeds verder uitgerekt.

De oorzaken van COPD

Roken is in ongeveer 80 procent van de gevallen de oorzaak van COPD. De kans op de aandoening wordt groter naarmate mensen langer en meer hebben gerookt. En in 10 tot 20 procent van alle gevallen krijgen rokers COPD. Overigens zijn de meeste mensen die lijden aan een ziekte uit het COPD spectrum ouder dan 40 jaar. Naast roken zijn er meer risico’s die de kans op de ziekten verhogen. Mensen die langdurig zijn blootgesteld aan fijnstof bijvoorbeeld (zoals vroeger de mensen in de mijnen) hebben ook een grote kans op COPD. Ook meeroken is een factor van belang. Ook is er een ziekte die de COPD veroorzaakt. De ziekte wordt in dat geval veroorzaakt doordat de persoon in kwestie een enzymengebrek heeft. Tussen de 5.000 en 10.000 mensen in Nederland lijden aan deze vorm van longemfyseem die wordt aangeduid met alpha-1-antitrypsine-deficiëntie.

Symptomen COPD

Vanzelfsprekend hoort bij ieder ziektebeeld andere karakteristieken. Algemene symptomen van COPD zijn echter:
  • Meer slijmvorming
  • Veel hoesten
  • Afname van de longinhoud waardoor mensen veel sneller moe zijn, moeite hebben met ademen en veel minder kunnen

Medicatie

COPD kan niet genezen worden. Wel kunnen medicijnen verlichting brengen. Dit kan op verschillende manieren.
  1. Slijmoplossers om het hoesten te vergemakkelijken
  2. Pufjes of luchtwegverwijders – die de luchtwegen wijder maken
  3. Antibiotica - bedoeld om infecties tegen te gaan
  4. Corticosteroïden zoals kuren met prednison om ontstekingen te voorkomen
Gerelateerde artikelen
COPD; chronic obstructive pulmonary diseaseCOPD; chronic obstructive pulmonary diseaseCOPD is een afkorting voor chronic obstructive pulmonary disease. Dit is een verzamelnaam voor verschillende longziekten…
COPD: Een veel voorkomende longziekteCOPD: Een veel voorkomende longziekteCOPD is net als astma een longziekte. De longen zijn beschadigd en er is sprake van een ernstig adem tekort en benauwdhe…
Luchtwegaandoeningen bronchitis en longemfyseemBronchitis en longemfyseem zijn luchtwegaandoeningen die vallen onder de zogenaamde COPD (Chronic Obstructive Pulmonary…
COPD: LongemfyseemCOPD: LongemfyseemEen longemfyseem is een vorm van COPD, het is een chronische ziekte waarbij longblaasjes beschadigingen oplopen en hun f…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Lartaldato, Pixabay
  • Astma fonds Leeuwarder Courant Wikipedia

Reageer op het artikel "Fysiotherapie helpt bij COPD"

Reacties

Ria Bol, 19-12-2014 15:30 #2
Hebben jullie adressen waar ik dit kan doen in Enschede en wat zijn de kosten van deze therapie ik had namelijk gehoord dat het niet werd vergoed? Reactie infoteur, 20-12-2014
De meeste fysiotherapeuten hebben dit tegenwoordig wel in hun pakket. Je zou je zorgverzekeraar moeten bellen om te vragen of het wordt vergoed. Dat hangt namelijk ook af van welke aanvullende verzekering je hebt en bij welke verzekeraar.

Jetty Klein Ikkink, 12-03-2010 15:47 #1
Sinds kort ga ik 2x per week naar een sportschool, en oefen daar op de daarvoor speciaal opgestelde toestellen onder begeleiding van een fysiotherapeute. Het bevalt me heel goed, het geeft in de eerste plaats een zekere mate van zelfvertrouwen: wat je allemaal kunt. Het neemt de stress enigszins weg.

Infoteur: Singalees
Laatste update: 31-10-2010
Subrubriek: Diversen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!