nieuws uitgelicht

Misbruik van ADHD medicatie stijgt explosief

Misbruik van ADHD medicatie stijgt explosief Uit onderzoek bij 4 Nederlandse universiteiten is naar voren gekomen dat studenten gebruik maken van medicijnen om beter te kunnen presteren tijdens de studie en tijdens het maken van examens. Het gaat hierbij om middelen die worden voorgeschreven voor ADHD patienten en die een cocaíne-achtig effect hebben. De universiteiten liggen in de plaatsen: Rotterdam, Utrecht, Nijerode en Amsterdam. Dit onderzoek werd gedaan onder 130 studenten die merendeels economie studeren.

Misbruik van Ritalin en Methylfenidaat.

Het is zeker zorgwekkend dat zeker 7% van die studenten medicatie slikt die eigenlijk bestemd is voor ADHD patiënten. (even daargelaten dat die medicijnen puur vergif zijn) Deze studenten slikken ADHD medicatie zoals Ritalin of Methylfenidaat, terwijl ze helemaal geen ADHD hebben. Waarom doen ze dat? Ze misbruiken dit medicijn om betere resultaten neer te zetten tijdens de examens. En om dit feit nog eens erger te maken, gebruikt 5 van de 7% het puur voor het plezier. Deze medicamenten hebben namelijk een cocaíneachtig effect. De studenten geven ook aan dat 12 % van hen deze middelen zullen gaan gebruiken voor deze doeleinden. En hoe komen ze eraan? De pillen worden verkocht en doorverkocht door familie en vrienden onderling.

het doel van deze medicijnen.

Ritalin is een medicijn dat op veel te hoge frequentie en veel te gemakkelijk word voorgeschreven door artsen en psychiaters, en is bestemd voor patiënten met de vermeende hersenaandoening: ADHD. De werking van dit middel is ongeveer 4 uur en het middel is bedoeld zodat de patiënten zich tijdens die uren beter kunnen concentreren en om rustiger te worden.

Gevaarlijke medicijnen met bijwerkingen.

Feit is, en dat is allang bekend inmiddels, dat deze medicijnen heel erg slecht voor de gezondheid zijn en dus gevaarlijk. De symptomen die deze middelen kunnen geven zijn: hartkloppingen, misselijkheid, hoge bloeddruk of zelfs een black-out. En het kan het nóg erger, het is namelijk ook nog eens zo dat Methylfenidaat ook nog eens kankerverwekkend is en hartfalen kan veroorzaken. Daarbij word dan ook nog eens de ontwikkeling en de werking van de hersenen belemmerd. Wanneer je deze middelen een geruime tijd gebruikt kunnen de hersenen achter gesteld raken. Daarbij is het ook nog eens verslavend.
Alle redenen dus, om deze medicijnen al helemaal niet voor te schrijven aan de jonge kinderen. Maar het feit, dat nu is gebleken dat studenten, die je toch een zekere intelligentie toeschrijft is zeer zorgwekkend.

Waar moet het naar toe?

Waar moet het naar toe met ons ‘Nederlanders’ en is dit ook niet weer de zoveelste aanwijzing dat de ‘druk’ veel te hoog is om te presteren. Moeten mensen niet beter na gaan denken over wat écht belangrijk is in het leven? Wanneer je zulke middelen nodig denkt te hebben om beter te kunnen studeren of een beter examen af te kunnen leggen, dan was het misschien beter dat je dat je een treetje lager gaat met de studie. De resultaten zijn dan waarschijnlijk beter én je beleefd het misschien ook nog om vruchten van je studie te kunnen plukken in goede gezondheid. Deze medicijnen staan al heel slecht bekend en zijn zeker niet bedoelt om misbruik van te maken voor redenen die niets met ziekte te maken hebben.
© 2009 - 2020 Yoan, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Bron: www.Niburu.nl

Reageer op het artikel "Misbruik van ADHD medicatie stijgt explosief"

Reacties

Lijsbeth, 09-07-2012 13:22 #2
Dit artikel berust amper tot niet op feiten. Natuurlijk wordt dit in een kleine mate (bijv. dosering wat nog niet eens effectief zou zijn bij een kind, lees placebo effect) gebruikt bij het studeren door een redelijk percentage van de studenten en vaak niet standaard, maar wanneer het een dag/avond niet lijkt te lukken. Speed gebruiken tijdens studeren zou weinig kwaliteit opleveren, dus sowieso heiligt dit zijn doel niet in dit geval. Het gevaar van deze medicatie is niet (in mate zowel als frequentie) zoals hierboven beschreven en/of gesuggereerd wordt. Voor betrouwbare informatie kunt u beter deskundigen vragen en betrouwbare sites raadplegen.

Mustapha Habchi, 21-04-2012 16:14 #1
Toen ik nog op de haagse hogeschool zat nam ik bij elke tentamenperiode dexamfetamine, concerta en speed. Mijn toenmalige vriendje heeft me op een gegeven moment bewusteloos op de grond gevonden in zijn woning terwijl ik in de keuken voor hem aan het koken was. Ik heb om duizend-en een redenen ontzettend veel geluk gehad. Ik raad het ten strengste af.

Infoteur: Yoan
Gepubliceerd: 30-10-2009
Subrubriek: Diversen
Reacties: 2
Schrijf mee!