InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Alcoholisme, alcohol ge- of misbruik

Alcoholisme, alcohol ge- of misbruik

Alcoholisme, alcohol ge- of misbruik Tijdens de feestdagen wordt door menigeen veel alcohol genuttigd. Het is gemakkelijk verkrijgbaar en voor ieder wat wils (in smaak). Toch maakt een of enkele feestdagen alcohol nuttigen geen alcoholist van je. Wat wel?

Ge- of misbruik

Alcohol is gemakkelijk verkrijgbaar, zelfs voor jongeren. Dat maakt mogelijk ook dat jongeren meer dan sociale drinkers zijn, het “indrinken” voor het uitgaan en daarmee al met behoorlijk wat alcohol op het uitgangsleven nog in moeten gaan, betekent over het algemeen een grote inname op zo’n avond (of meerdere per week). Verslaving, zelfs op jonge leeftijd ligt dus op de loer. Niet iedereen heeft een even hoge of lage verslavingsgraad, maar het begint met de zogenaamde sociale drinker.

Sociale drinker

De sociale drinker heeft geen problemen, is er niet te nadrukkelijk mee bezig, maar drinkt op regelmatige basis alcohol vanuit gezelligheid, vaak in samen zijn met familie of vrienden. Bijvoorbeeld een gezellig gesprek, tijdens de maaltijd en hoewel 2 glazen de grens is (om nog te mogen rijden), kan een derde glas snel weggewerkt zijn. Niet vanuit het moeten drinken, maar omdat het lekker en gezellig is.

Stadium 1, 2 en 3

Zijn de 3 achtereenvolgende stadia waarin je je ontwikkelt van een sociale drinker naar iemand die niet direct vindt dat hij/zij een probleem heeft, maar zich wel af en toe schuldig voelt over het drankgebruik. Misschien eens wat stiekem drinkt en af en toe met een kater op staat, terwijl de volgende dag toch echt een werkdag is. De eerste problemen op het werk kunnen zo ontstaan.

Langzaam ga je over naar een fase waarin alcohol je leven meer en meer gaat beheersen en er bij geen gebruik zelfs langzaam maar zeker ontwenningsverschijnselen optreden. Dit maakt het stoppen des te moeilijker en de eerste medische problemen kunnen zich voordoen.

De laatste fase is alcohol alles overheersend en de medische problemen kunnen tot niet terug te draaien problemen leiden, zoals leverproblemen, zenuw- en spieraandoeningen en hoge bloeddruk. Uiteindelijk zal het tot hart- en hersenbeschadiging kunnen leiden, met alle daaraan gekoppelde medische problemen van dien. Om het maar te verbloemen zullen mensen in deze fase contacten vermijden en zijn continue bezig de ontwenningsverschijnselen tegen te gaan. Echt plezier van alcohol is er al lang niet meer.

Teveel?

Men geeft aan 2 per dag, dit is ook de norm in het verkeer. Toch is 2 glazen per dag en dit iedere dag, al wel op het randje.

Wat wordt gezien als schadelijk? Je moet dan voor mannen van 15 glazen of meer van het betreffende drankje per week uitgaan en dit over zo’n max. 5 dagen verdelen. Voor vrouwen ligt de norm iets lager, zo’n 10 glazen. Uitgaande van het feit dat vrouwen meer vet en minder spieren hebben in vergelijking met de man. Aangezien vocht de alcohol zal verspreiden, zal bij een vrouw de concentratie bij gelijke inname dus hoger zijn.

Behandeling

Behandeling is meer dan iemand laten stoppen met drinken. Het beste is iemand zelf in te laten zien dat het drankgebruik niet meer sociaal gebruik is en wat de reden is van de grote inname van alcohol. Naast het stoppen met drank is dus begeleiding door een psycholoog of psychotherapeut vaak gewenst.

Het AA (Anonieme Alcoholisten) kan bij dit proces een grote steun zijn, dit terwijl men in het begin vaak een weerstand heeft tegen een dergelijke aanpak.

Uiteraard zijn er ook medicijnen die de zucht naar inname afremmen, maar zijn slechts ondersteunend in het proces.

Tenslotte

Hiermee alcohol niet in de verdomhoek duwend, is het alert zijn op het gebruik van alcohol nooit verkeerd. Maar genieten van een glas wijn, cognac of martini is absoluut niet slecht, maar alles met mate … zoals alles in het leven.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Voeding(ssupplementen) tegen alcoholverslaving (alcoholisme)Voeding(ssupplementen) tegen alcoholverslaving (alcoholisme)In alle lagen van de bevolking wordt alcohol gedronken. De leeftijd waarop dat gebeurt wordt steeds lager. Op 15-jarige…
Hoe kun je minder gaan drinken?Hoe kun je minder gaan drinken?Er wordt altijd gezegd: 'Drink met mate', maar sommige mensen kunnen dat niet meer. Die zijn verslaafd geworden aan dran…
10 fabeltjes over 'het glaasje te veel'"Bier na de wijn is venijn", een bierbuik krijg je na het drinken van te veel bier en zo zijn er nog wel meer fabeltjes…

Reageer op het artikel "Alcoholisme, alcohol ge- of misbruik"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 29-12-2009
Subrubriek: Diversen
Special: Lichamelijke gezondheid
Medische informatie…
Schrijf mee!