InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Goed geregeld door je lichaam

Goed geregeld door je lichaam

Goed geregeld door je lichaam Je lichaam regelt van alles zoals dat je niet ziek word, maar wat gebeurd er nog meer in je lichaam behalve ziekteafweer? Wat word er allemaal in ons lichaam geregeld?, wat hebben de lever en nieren precies voor functie? en wat zijn chronische ziektes precies?

Wat word er allemaal in je lichaam geregeld?

Er gebeurt veel meer het lichaam dan we denken, maar je merkt het nauwelijks. Als je eet komen er allerlei voedingstoffen het lichaam binnen die ook allemaal weer afgebroken moeten worden. Vervolgens komt het in het bloed terecht. Alles komt in het bloed terecht, daarom gebruikt je lichaam het bloed ook als graatmeter om te zien of alles nog klopt. Zodra er iets afwijkt, doet je lichaam daar iets aan, bijvoorbeeld als je lichaam te weinig water krijgt dan geeft je lichaam aan dat hij dorst heeft en ga je drinken of als er te veel afvalstoffen in je bloed is dan word dat teveel aan afvalstoffen uit het bloed gehaald door je lever en nieren. Zo zorgt je lichaam dat alles in je lichaam constant blijft.

Wat doet je lever?

Je lever speelt een grote rol bij de samenstelling van je bloed. Als er te veel afvalstoffen in je bloed zitten zorgt de lever ervoor dat dit wordt verholpen. De lever zorgt voor opslag, afbraak, en het opbouwen en omzetten van stoffen.

Wat doen je nieren?

De nieren spelen net als de lever ook een belangrijke rol. De afvalstoffen van de lever worden naar de nieren gestuurd. Zelf halen de nieren ook nog het te veel aan stoffen of overbodige stoffen uit je bloed. De nieren zijn dus heel belangrijk. Je kunt met één nier leven, maar zonder nieren kan niet. Dan worden de nieren kunstmatig vervangen door een dialyse apparaat totdat er een geschikte donor is.

Wanneer heb je een chronische ziekte?

Je bent pas echt gezond als alles in je lichaam goed geregeld word. Soms is dat niet het geval, dan word je ziek. Zoals met een virus, maar dat gaat vanzelf weer over. Chronische ziekten gaan niet meer over en zijn dus permanent. Voorbeelden van chronische ziektes zijn bijvoorbeeld suikerziekte, astma, of erger nog nierziektes waarbij je dringend nieuwe nieren nodig hebt.

Wat is astma?

Astma is een chronische ziekte. Één op de tien mensen in Nederland heeft last van deze chronische ziekte en het komt vooral bij kinderen voor. Astmapatiënten hebben last van benauwdheden dat word veroorzaakt door huisstof, sigarettenrook, stuifmeel en dierenharen. Mensen met astma hebben vaak moeite met ademhalen. De één heeft het natuurlijk erger dan de ander. De spiertjes in de luchtpijp knijpen dan samen waardoor er minder lucht door de luchtpijp kan.

Wat is kanker?

Een groepje cellen is op hol gelagen en blijft maar door delen. Na een tijdje vormen al die gedeelde cellen een gezwel of tumor die nog steeds door groeit. Als het gezwel of tumor te groot word kan het organen verstoren, beschadigen of zelfs kapotmaken. Als de kanker door blijft delen en in je bloedbaan terecht komt spreken we van een kwaadaardige tumor. Bij goedaardige tumoren stoppen de cellen op een gegeven moment met groeien en komen niet in de bloedbaan terecht.

Kanker is altijd een moeilijk bestrijdbare ziekte geweest, maar de technieken gaan er wel op vooruit. Mensen kunnen een operatie ondergaan, chemotherapie of bestraling. Natuurlijk zitten er aan chemotherapie en bestraling wel nadelen. Sommigen proeven in de tijd dat ze chemotherapie hebben een chemisch smaakje in hun mond, of ze voelen zich ellendig of ziek en worden veel sneller moe dan anders.

Lees verder

© 2010 - 2019 Donker, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Boek: nectar havo vwo biologie

Reageer op het artikel "Goed geregeld door je lichaam"

Infoteur: Donker
Laatste update: 28-01-2010
Subrubriek: Diversen
Special: Gezondheid
Medische informatie…
Schrijf mee!