InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Goed slapen tijdens warme nachten

Goed slapen tijdens warme nachten

Een te warme temperatuur in de slaapkamer is niet voordelig als je wilt slapen. Je kind komt misschien regelmatig zijn of haar bed uit, omdat het niet kan slapen. Overdag ben je minder fit, vanwege slaapgebrek. Je kunt natuurlijk geen invloed uitoefenen op het weer. Toch zijn er maatregelen die je kunt nemen om beter te slapen.

Ventilator

Zet een ventilator op je kamer. Het nadeel is wel dat deze apparaten geluid maken, maar het went in de meeste gevallen snel genoeg.

Koele lucht

Je kunt zelf voor koele lucht zorgen, door flessen met water in te vriezen. Deze flessen plaats je voor de ventilator. Zet de ventilator aan, en je krijgt heerlijk koele lucht. Je kunt daardoor beter in slaap komen. Het ijs smelt, maar als je eenmaal slaapt is dat geen probleem.

Koele buitenlucht

Soms is de temperatuur ís avonds aangenaam en koel. In dat geval kun je de volgende tip toepassen: zet een raam op en plaats een ventilator in de richting van de gang (dus niet je kamer in). De ventilator blaast de warme lucht weg, die zich in de loop van de dag heeft verzameld op je kamer. De koele lucht stroomt de kamer juist binnen.

Koud douchen

Om lekker fris het bed in te stappen, kun je ervoor kiezen om de laatste minuut van het douchen de koude kraan open te draaien. Je lichaam koelt dan voor een tijdje af en je hebt minder problemen met inslapen.

Airco

Een airco is een andere optie, maar dit apparaat is een echte stroomvreter.

Koude, katoenen sokken

Neem een paar katoenen sokken, stop ze in koud water en trek ze aan als je naar bed gaat. Je lichaam zal afkoelen.

IJsblokken / koude kruik

In de winter is het heerlijk om met een warme kruik het bed in te stappen. In de winkel zijn ook een soort blauwe ijscompressen te koop, die je met water kunt vullen en in de vriezer kunt leggen. Wikkel er eventueel een handdoek omheen, anders voelt het al snel te koud aan.

Slaap beneden

Vaak heb je er geen invloed op, omdat je slaapkamer zich toevallig op de eerste verdieping begint. Maar als het even kan: slaap dan beneden. Warme lucht stijgt namelijk op.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Goed slapen tijdens warme nachten"

Infoteur: Rebeccahoogers
Laatste update: 18-09-2010
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!