InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > De TENS, hulp bij chronische pijn

De TENS, hulp bij chronische pijn

De TENS is een apparaat wat pijn kan bestrijden. Met een soort van kleine stroomschokjes wordt de pijn verlicht, en gaat soms helemaal weg. Als je veel pijn hebt, en je hebt de meeste medicijnen als pillen en spuiten al geprobeerd, kan dit een enorme uit komst zijn!

Wat is de TENS

TENS staat voor: Transcutaneous electrical nerve stimulation. In het Nederlands betekent dit: Transcutane elektrische zenuw stimulator. De TENS is een klein apparaatje wat je bij je kunt dragen. Dit apparaatje geeft kleine stroomstootjes af. Deze stroomstootjes gaan je lichaam in. Hoe hard de stootjes zijn kun je zelf aan passen. Er zijn verschillende soorten tens. Je hebt analoge en digitale. Toch werkt elke TENS uit eindelijk het zelfde.

Hoe werkt de TENS

Zoals hierboven al genoemd werkt de TENS door elektrische stroomstootjes. De stroom komt in je lichaam door middel van twee plakkers. Deze plakkers zijn een soort grote pleisters zonder gaasje. In de plakkers zit een klein aan sluitstukje dat de tens met de plakkers verbindt. Het is dus mogelijk om bijvoorbeeld smorgens de plakkers al op de gewenste plaats te plakken, en smiddags pas de TENS er aan vast te koppelen. De plakkers werken door een soort van huidvriendelijke lijm. De plakkers kunnen meerder keren gebruikt worden en zijn er in verschillende varianten. De plakkers worden bij voorbeeld op de rug geplakt. Belangrijk is, dat de plakkers beide aan een kant van het hart zitten. Anders wordt de stroom door het hart geleidt, dit kan een gevaar vormen. Een van de plakkers is altijd de uitvoer en een de invoer. De invoer plakker wordt op de pijn plek geplakt. De uitvoer plakker ongeveer vijf centimeter onder de invoer plakker. Als de plakkers op de juiste plaats zitten, wordt de TENS aangesloten. Dit werkt door een klein stroomkabeltje. De TENS kan gewoon in je broek zak. De kabel die aangesloten is, is vaak erg lang. Nu stel je de TENS in. Meestal is er met de behandelende arts afgesproken wat de basisstand is. Als de pijn hier niet meer minder van wordt, kan de dosis langzaam iets verhoogd worden. Er is in te stellen hoeveel stroomstootjes er afgegeven moeten worden, en hoe hard deze moeten zijn.

In je lichaam

Wat er gebeurt in je lichaam vinden zelfs de artsen soms nog moeilijk uit te leggen. Na veel onderzoek is het nog niet helemaal duidelijk hoe het nu werkt. Wel is duidelijk dat het helpt. Door de elektrische schokjes wordt er in je lichaam een hormoon aangemaakt. Dit hormoon heet endorfine. Endorfine is een hormoon dat iedereen aanmaakt. Vooral als iemand zich heel gelukkig voelt wordt dit hormoon aangemaakt. Endorfine zorgt er voor dat de pijn als het waren verdoofd wordt. Hier door voel je je pijn minder. Omdat de pijn grotendeels weg is wordt het functioneren in het dagelijks leven weer een stuk gemakkelijker er dragelijker. Iemand die een TENS gebruikt zal dus een veel hoger endorfine gehalte hebben dan een persoon die de TENS niet gebruikt. Helaas is het niet zo dat als je de TENS gebruikt je er gelukkiger van wordt.

Wie een TENS en waarom

Meestal zijn het wat oudere mensen die een TENS nodig hebben. De TENS wordt ook vooral ingezet bij chronische pijn waar niks aan gedaan kan worden. Deze mensen kunnen niet geholpen worden bij de pijn die ze hebben. Vaak wordt er eerst gekeken naar blokerende spuiten die de pijn ook weg nemen. Helaas als de pijn echt niet meer weggaat is de TENS de beste oplossing. Blokkerende spuiten moeten op zijn minst elke maand opnieuw ingespoten worden, soms nog vaker. Een nadeel aan de TENS is dat hij niet bij iedereen werkt. Veel mensen hebben er ontzettend veel baat bij. Maar jammer genoeg is er ook een groep mensen die niet geholpen wordt door dit kleine apparaatje.
© 2010 - 2019 Eefjelienie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De TENS, hulp bij chronische pijn"

Reactie

Ria Beck, 11-10-2017 07:41 #1
Wie schrijft me dat pijn kastje voor? De huisarts? Reumatoloog? Orthopeed? Pijnpoli? Reactie infoteur, 30-10-2017
In mijn geval de neuroloog. Je kunt ze ook zelf kopen tegenwoordig als pijnbestrijding bij bevoordeeld een bevalling.

Infoteur: Eefjelienie
Gepubliceerd: 27-09-2010
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!