InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Shockwave therapie (ESWT): behandeling van chronische pijn

Shockwave therapie (ESWT): behandeling van chronische pijn

Shockwave therapie (ESWT): behandeling van chronische pijn Shockwave therapie (ESWT) is een behandelmethode die heel succesvol blijkt te zijn bij chronische pijn door klachten van het bewegingsapparaat, vaak van de pezen. Een voorbeeld hiervan zijn chronische ontstekingen zoals hielspoor, fasciitis plantaris, verkalking in de schouder, tennisarm, golfelleboog. Informatie over shockwave therapie: hoe werkt het, wat zijn de resultaten, wat zijn de voordelen?

Wat is shockwave therapie?

Shockwave therapie (extracorporale shockwave therapie, ESWT) is een techniek waarbij met schokgolven (geluidsgolven) pijnlijke zones worden behandeld. Deze (hoogenergetische) geluidsimpulsen verplaatsen zich via een apparaat vanaf de buitenkant van het lichaam ('extracorporaal') naar het gebied dat wordt behandeld. Daardoor wordt de stofwisseling en de bloedcirculatie van het pijnlijke gebied verbeterd, waardoor het lichaam wordt gestimuleerd om dit te herstellen en de pijn afneemt. Het is dus een manier om het zelfgenezend vermogen van het lichaam te prikkelen.

De techniek die bij shockwave therapie wordt gebruikt is afgeleid van de technologie die bij de niersteenvergruizer wordt gebruikt. Shockwave therapie wordt al een jaar of tien toegepast in Nederland, en met bewezen succes ingezet voor de behandeling van klachten aan het bewegingsapparaat zoals bijvoorbeeld verkalking in het schoudergewricht, tennisarm en hielspoor. Deze therapie wordt gezien als een van de meest vernieuwende ontwikkelingen voor de behandeling van pijnklachten.

Hoe gaat shockwave therapie in zijn werk?

Via een gesprek en lichamelijk onderzoek wordt eerst vastgesteld waar zich het gebied met de pijn bevindt. Eventueel wordt met echografie ook gekeken waar precies behandeld moet worden. Op dit deel wordt wat gel aangebracht; dat helpt om de schokimpulsen beter over te brengen. De impulsen worden vervolgens via een behandelkop op het probleemgebied gericht. Per behandeling duurt dit ongeveer 5 tot 10 minuten. Soms zal op één punt worden gericht, maar het kan ook zijn dat de behandelkop over een uitgebreider deel bewogen wordt. De frequentie van de geluidsgolven is instelbaar en kan tijdens de behandeling opgevoerd worden.

Is de behandeling pijnlijk?

De ervaring van pijn bij de behandeling is voor iedereen anders. Niet iedereen heeft een even hoge pijngrens, en ook de aandoening waarvoor behandeld wordt speelt een rol. Omdat tijdens de behandeling de frequentie van de impulsen kan worden opgevoerd hoeft de pijn tijdens de paar minuten van de behandeling ook niet altijd te constant zijn. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat als de behandelaar vertelt wat hij of zij gaat doen, en in overleg met jou de frequentie opvoert tot wat je nog kan hebben, je een gevoel van controle houdt. Ook opmerkingen als: "nog maar één minuutje!" helpen daarbij. Hoewel ik het soms echt wel pijnlijk vond duurt het maar kort, en weeg je daarbij af waarvoor je de behandeling laat doen; ten slotte wil je van je klachten af!

Wat is het resultaat van shockwave therapie?

De stofwisseling en bloedcirculatie in het probleemgebied worden verbeterd en hierdoor wordt de genezingskracht van het lichaam geactiveerd, met een afname van de pijn tot gevolg. Als er sprake is van verkalkingen worden deze weker door de schokgolven. Mede hierdoor ontstaan afvalstoffen in het gebied. Het lichaam ruimt deze afvalstoffen zelf op: dat gebeurt door bepaalde cellen die extra actief worden (macrofagen).

Hoe vaak moet shockwave therapie worden gedaan?

Tussen twee behandelingen zit meestal een periode van ongeveer 7 tot 10 dagen, afhankelijk van de oorzaak van de pijnklachten. Gemiddeld zijn 4 tot 6 behandelingen nodig om tot een goed resultaat te krijgen, maar het kan ook zijn dat één of twee sessies genoeg zijn om de pijnklachten te laten verhelpen.

Voor welke klachten kan shockwave therapie worden toegepast?

Shockwave therapie is bij uitstek geschikt voor de behandeling van aandoeningen van pezen en de overgang van spieren naar pezen. Het kan gaan om aandoeningen waarbij ook kalkafzetting voorkomt, maar dat hoeft niet. Het gaat vaak om chronische, hardnekkige en pijnlijke aandoeningen. Een aantal voorbeelden hiervan:
hielspoor / Bron: Lucien Monfils, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)hielspoor / Bron: Lucien Monfils, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Wat zijn de voordelen van shockwave therapie?

  • er zijn geen medicijnen nodig
  • er is geen verdoving nodig
  • een behandeling duurt slechts kort
  • na gemiddeld 4 a 5 behandelingen heel succesvol bij een groot deel van de patiënten
  • de oorzaak wordt aangepakt in plaats van de symptomen bestreden
  • na een paar dagen vermindering van de pijn en goed herstel van de bewegelijkheid
  • er zijn weinig bijwerkingen (eventueel wat roodheid of zwelling)
  • injectie of operatie kan voorkomen worden

Waar kunt u terecht voor shockwave therapie?

De apparatuur die gebruikt wordt voor shockwave therapie is goedkoper en kleiner dan de apparaten in ziekenhuizen die met hetzelfde principe werken, zoals de niersteenvergruizer. Daardoor kan shockwave therapie behalve door specialisten zoals orthopeden ook worden toegepast door fysiotherapeuten.

Hoewel er dus uitstekende resultaten worden behaald met shockwave therapie wordt deze behandeling meestal nog niet vergoed door de ziektekostenverzekeraars. Het is aan te raden informatie in te winnen over de kosten bij de behandelaar, en de eventuele vergoeding door uw verzekering. In elke provincie zijn praktijken die werken met shockwave therapie. Kijk op internet voor meer informatie over de mogelijkheden in uw buurt.
Gerelateerde artikelen
Chronische pijn oplossen met de shockwaveShockwave is een nieuwe therapie die er voor zorgt dat verkalkingen op spieren en pezen worden vergruisd. Tenniselleboge…
Genezen door geluidGenezen door geluidDoor overbelasting kunnen spieren, pezen en gewrichten pijnlijk worden. Een fysiotherapeut kan je helpen de problemen aa…
Pijn aan hak, pijn onder hiel: hielspoor behandelingPijn aan hak, pijn onder hiel: hielspoor behandelingHielspoorklachten ontstaan als gevolg van irritatie van de aanhechting van de voetzoolpees. De brede pees van de voorvoe…
Peesplaatontsteking en hielspoor: ernstige pijn in de hielPeesplaatontsteking en hielspoor: ernstige pijn in de hielJe hebt een felle pijn aan de onderkant van je hiel. Vooral 's ochtends als je opstaat of nadat je lang gezeten hebt, is…
Tips tegen een hielspoorTips tegen een hielspoorEen hielspoor en peesplaatklachten kunnen enorm vervelend en pijnlijk zijn. Hierbij voelt men een scherpe pijn aan de on…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:Fasciitis.jpg
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Extracorporele_schokgolfbehandeling
  • http://www.wikifysio.nl/index.php?title=ESWT
  • http://www.shockwavenet.nl/patienten/patienten.html
  • Afbeelding bron 1: Lucien Monfils, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "Shockwave therapie (ESWT): behandeling van chronische pijn"

Reacties

Peter Janssen, 13-07-2019 23:21 #3
Ik ben MS patiënt en heb veel last van pijnlijke stijve spieren achter in de benen (hamstring en heupspieren). Ik kan hierdoor niet lang lopen of staan en heb ook s nachts pijn in de benen. Ik wordt nu elke drie weken door mijn fysiotherapeut behandeld met Shockwave. De therapie werkt zo goed dat ik twee dagen na behandeling 80% van mijn pijn kwijt ben en veel verder kan lopen. Na enige tijd komen de klachten wel weer terug, maar na een nieuwe shockwavebehandeling kan ik weer een paar weken vooruit. Ik heb in het verleden van alles geprobeerd om van de pijn af te komen incl. diverse medicijnen, maar niets werkte goed. Ik kan andere MS patiënten aanraden om dit te proberen. Bij mij helpt het heel erg goed.

Mevr Sanders, 21-07-2017 10:07 #2
Ik heb goede resultaten met shock wave, heb nu 4 behandelingen gehad. Over 2 weken volgt de volgende. Mijn vraag is, hoeveel behandelingen mag je hebben, en kan het kwaad om er meer als 6 te hebben? Kan het ook gebruikt worden bij reuma in de handen?
Graag een antwoord, alvast bedankt

Naamnieta Bhawanie, 21-11-2013 15:00 #1
Ik heb sinds 1 mnd last van hiel. Bij het opstaan ervaar ik scherpe felle pijn. Ook als ik zit is de pijn er ook. Van de schaal 1 tot 10 is de pijn 9! De been vooral aan de achterzijde doet nu ook pijn. Ik heb op internet mijn informatie gehaald over shockwave therapie.
Zijn er ook vestigingen in Amsterdam?
Groet,
Nieta Bhawanie Ori Reactie infoteur, 21-11-2013
Hallo Nieta,

Via de huisarts kun je informatie krijgen over adressen van (fysio)therapeuten die met shockwavetherapie werken. Maar ook in ziekenhuizen wordt het toegepast. Het lijkt mij het meest voor de hand liggen om het aan de huisarts te vragen. Beterschap gewenst!

Vr. gr. Lexia

Infoteur: Lexia
Laatste update: 29-07-2015
Subrubriek: Diversen
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!