InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Chronische pijn oplossen met de shockwave

Chronische pijn oplossen met de shockwave

Shockwave is een nieuwe therapie die er voor zorgt dat verkalkingen op spieren en pezen worden vergruisd. Tennisellebogen, pees- en slijmbeursontstekingen en chronische nek-, schouder of rugpijn worden met chockwave verholpen of verminderd. Met shockwave wordt chronische pijn dus opgelost.

Wat doet de shockwave bij chronische pijn?

De shockwave zorgt voor hoogenergetische schokgolfjes die verkalkingen in spieren en pezen vergruizen. Het apparaat is niet groter dan een nachtkastje en wordt naast het bed van de persoon geplaatst die behandeld moet worden. Aan het apparaat zit een shockwavepistool. Dit maakt trillingen die worden ingezet voor het vernietigen van de kalk op spieren en pezen.

De Shockwave: net als een niersteenvergruizer

De shockwave werkt net als het apparaat dat nierstenen vergruisd. Het enige verschil is dat de shockwave veel minder krachtig is. Dit moet ook wel omdat spieren, gewrichten en pezen dicht onder de huid zitten.

De werking van de shockwave

  1. Met de shockwave worden kleine verkalkingen vergruisd die calcificaties worden genoemd. Deze verkalkingen ontstaan vaak nadat er ontstekingen zijn geweest.
  2. Door de trillingen van het shockwavepistool verbeteren daarnaast ook nog eens de doorbloeding en de weefselstofwisseling van de plek die wordt behandeld.
  3. Daardoor worden afvalstoffen die vanzelfsprekend vrijkomen bij de behandeling sneller afgevoerd.
  4. Tevens wordt het herstel van het lichaam er door bevorderd.

Wanneer kan de shockwave worden gebruikt?

De shockwave is niet geschikt voor alle soorten verkalking. Zo worden alleen gebruikt bij steriele ontstekingen die vaak ontstaan door overbelasting en irritatie van pezen en spieren. Vaak hebben ouderen daar het meeste last van, omdat de kwaliteit van het pees- en spierweefsel niet meer zo goed is als bij jongeren. Ook hebben sporters er veel last van als ze hun lichaam hebben overbelast.

Hoe ontstaan tennisellebogen, pees- en slijmbeursontstekingen en verkalkingen op pezen, spieren en gewrichten?

Bij een ontsteking door overbelasting of irritatie ontstaat er tijdens het genezen bindweefsel. Daarin kunnen zich verkalkingen ophopen. Zij zorgen voor pijn en maken dat mensen niet meer goed kunnen bewegen. Als er langere tijd sprake is van ontstekingen dan ontstaan vaak verkalkingen. De meest bekende daarvan zijn:
  1. Chronische schouderpijn
  2. Tenniselleboog
  3. Kniepeesproblemen
  4. Slijmbeursontstekingen
  5. Hielspoor

Wat is hielspoor?

  • Hielspoor is een irritatie in de peesplaat die onder de voet van de tenen naar het hielbot loopt.
  • Dit zorgt vooral in de ochtend, net na het opstaan pijn in de hiel bij het lopen.
  • Voor deze aandoening werd tot nu toe vooral rust, ijs en ontstekingsremmende middelen voorgeschreven.
  • Daarnaast werden orthopedische zolen voorgeschreven en stonden spalken en fysiotherapie (tapen en rekken) op het programma.
  • Het effect van al deze behandelmethoden werd echter nooit aangetoond.

Hielspoor behandelen met shockwavetherapie

De behandeling van hielspoor met de shockwavetherapie zou volgens therapeuten erg succesvol zijn. Soms hebben mensen na één enkele behandeling al veel minder last. Het effect van meerdere behandeling zorgt voor nog minder last.

Hoe ziet een shockwavetherapiebehandeling eruit?

  1. Tijdens de shockwavebehandeling zoekt de therapeut eerst de pijnplek op.
  2. Dan wordt een gel aangebracht
  3. Vervolgens worden de shocks toegediend. Dit gebeurt door het shockwavepistool met ronddraaiende bewegingen op de plek rond te laten gaan
  4. De behandeling kan pijnlijk zijn omdat juist wordt behandeld op de pijnplek
  5. Op termijn nemen de klachten echter af waardoor mensen weer kunnen slapen en functioneren en geen of minder pijnstillers hoeven te slikken of ontstekingsremmers.

Hoeveel behandelingen zijn nodig met de shockwavetherapie?

In het algemeen zijn 4 tot 6 behandelingen nodig die vijf tot tien minuten duren om de klachten te reduceren of te laten verdwijnen.

Kosten van shockwavetherapie

De kosten van de shockwavetherapie bedragen 75 euro per keer. Er zijn geen zorgverzekeraars die de kosten vergoeden, dus mensen draaien zelf voor de rekening op. In sommige gevallen willen werkgevers de kosten nog wel eens voor hun rekening nemen als zij denken dat hun werknemer daardoor sneller terug op de werkplek is.

Meer informatie over shockwavetherapie

Meer informatie over shockwavetherapie is te vinden op: Shockwavetherapie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
SlijmbeursontstekingRegelmatig hoor je van mensen dat ze een slijmbeursontsteking hebben, maar wat is dit eigenlijk voor ontsteking? Hoe ont…
Slijmbeursontsteking oorzaken, symptomen en behandelingSlijmbeurzen (Bursae) zijn kleine kussentjes die in het lichaam voorkomen waar er veel wrijving is. De slijmbeurzen vang…
Tenniselleboog, au!Tenniselleboog, au!Wanneer je een tenniselleboog hebt is de aanhechting van de pezen op het bot aan de buitenzijde van het ellebooggewricht…
De tenniselleboog: symptomen, oorzaak en behandelingDe tenniselleboog: symptomen, oorzaak en behandelingDe tenniselleboog is een letsel in de arm die voor langdurige problemen kan zorgen. Hoe ontstaat een tenniselleboog, wat…
Shockwave therapie (ESWT): behandeling van chronische pijnShockwave therapie (ESWT): behandeling van chronische pijnShockwave therapie (ESWT) is een behandelmethode die heel succesvol blijkt te zijn bij chronische pijn door klachten van…
Bronnen en referenties
  • Friesch Dagblad
  • Shockwavenet

Reageer op het artikel "Chronische pijn oplossen met de shockwave"

Reacties

Dafne, 17-05-2013 17:13 #2
Hoi Maaike,
heb ook zoveel last van hielspoor en helaas de shockwave niet te betalen.
Dus ben eigelijk wel benieuwd naar wat triggerpointtherapie is, hoe ik dat zelf kan doen enz.?
Hopelijk kun jij mij helpen,

Vriendelijke groet Dafne

Maaike, 24-04-2013 09:11 #1
Shockwave heeft bij mij geen effect gehad bij m'n hielspoorklachten helaas. Het lijkt dé therapie te zijn, en het zal bij sommigen zeker helpen, maar bij mij dus niet. Wat wel hielp was triggerpointtherapie, de goedkoopste methode doordat je het zelf kunt doen.

Infoteur: Singalees
Laatste update: 28-07-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Pijn
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!