Tips tegen de warmte

Temperaturen rond de dertig graden kunnen benauwd en “plakkerig” aanvoelen. Je voelt je loom en hebt geen energie meer om uit die ligstoel te komen. Misschien krijg je zelfs hoofdpijn van de hitte. Dit artikel biedt tips tegen de warmte.

Drink veel

Als het warm is, verlies je veel vocht. Je lichaam kan juist ook vocht vasthouden. In beide gevallen is belangrijk om veel te drinken: minstens 3 liter, maar 4 is ook prima. Drinken helpt ook tegen hoofdpijn, die veroorzaakt wordt door de hoge temperaturen. Wacht niet tot je dorst krijgt.

Verkoeling

Neem een ijsje of maak een lekkere milkshake. Yoghurt met stukjes vers fruit, zoals aardbeien, sinaasappelpartjes of bessen kan ook heel verfrissend zijn. Je kunt een schaaltje yoghurt ook even in de vriezer zetten. Voor een extra koel drankje kun je een plastic kan even in de diepvries zetten. Of ijsblokjes invriezen: heerlijk voor in frisdrank of ice tea.

Verder kun je ook voor verkoeling zorgen door een natte handdoek om je nek te hangen.

Gordijnen dicht

Hoe verleidelijk het ook is om de zon binnen te laten in huis: sluit ramen, deuren en gordijnen.

Kleding tegen de warmte

Draag “ademende” linnen of katoenen kleding, in een lichte kleur. Lichte kleuren stoten zon af, terwijl zwarte kleding zon juist aantrekt.

Schaduw

Zoek de schaduw op. Denk hierbij niet alleen aan een parasol, maar in de bossen kan het ook heerlijk koel zijn, omdat de bomen voor schaduw zorgen.

Tropenrooster

Als je veel inspannende activiteiten hebt ingepland op een hete dag, kun je die beter zo vroeg mogelijk ondernemen. Tussen 12.00 en 16.00 is het het heetst en zul je er niet veel energie meer voor kunnen opbrengen.

Koude douche

Spring niet gelijk onder een koude douche of in het koude water, maar laat je lichaam geleidelijk wennen aan de temperatuur. Hiermee voorkom je uitdroging. Door het plotseling temperatuurverschil moet je lichaam extra hard werken om af te koelen.

Insmeren

Wist je dat je al kunt verbranden als je vijf minuten in de felle zon hebt gezeten? De zon is het felst tussen 12.00 en 15.00 uur. Vermijd de zon dan zoveel mogelijk en smeer je goed in.

Vermijd alcohol

Met een koud biertje in de hand aan het strand… Dit kun je beter niet doen, want alcohol onttrekt vocht aan het lichaam. Cafeïnehoudende dranken zoals koffie en cola hebben hetzelfde effect.
Gerelateerde artikelen
Tips voor mensen die niet goed tegen warmte kunnenTips voor mensen die niet goed tegen warmte kunnenDe zomer, de meeste mensen vinden het heerlijk. Het is prachtig weer en er zijn veel mogelijkheden om leuke dingen te do…
Tips om het huis koel te houden tijdens warme dagenTips om het huis koel te houden tijdens warme dagenWanneer het buiten heerlijk warm weer is, hebben we vaak ook behoefte aan wat verkoeling. Helaas wordt het binnen in hui…
Warmte-uitslag: wat het is en hoe kom je er vanaf?Warmte-uitslag: wat het is en hoe kom je er vanaf?Als je lichaam warmte kwijt wil, gebeurt dit via de zweetkliertjes. Wanneer deze verstopt raken, kan het zweet niet naar…
Wat is warmte-uitslag en wat is er aan te doen?Wat is warmte-uitslag en wat is er aan te doen?Van warmte-, hitte- of zweetuitslag hebben aardig wat mensen last en met het mooie weer (warmte en vocht), zou dit aanta…

Vakantie-obstipatie: in de vakantie niet naar de wc kunnenVeel mensen hebben er last van als ze op vakantie gaan: het niet naar de wc kunnen. Wie dagenlang niet kan poepen kan da…
Overleef de hitte: 10 tips om de zomer door te komenOverleef jij de volgende hittegolf? Zoals het er naar uit ziet krijgen we binnenkort met iets dergelijks te maken. Als w…

Reageer op het artikel "Tips tegen de warmte"

Reactie

Jeroen, 01-04-2014 11:59 #1
''Cafeïnehoudende dranken zoals koffie en cola hebben hetzelfde effect. '' van "vermijd alcohol" is niet bewezen, sterker nog, bij mythbusters zou dit getest zijn en blijkt dat koffie gewoon voor vocht zorgt en dit niet onttrekt.

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 06-07-2010
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!