InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Plaatselijk vet verbranden: Hoe kun je lokaal afvallen?

Plaatselijk vet verbranden: Hoe kun je lokaal afvallen?

Plaatselijk vet verbranden: Hoe kun je lokaal afvallen? Wanneer we onszelf in de spiegel bekijken, kunnen sommige delen er eigenlijk best mee door. We hebben goede benen of best leuke billen. Maar perfect zijn we zeker niet. We hadden bijvoorbeeld wél graag slankere dijen gewild of een plattere buik. De media doen ons geloven dat plaatselijk afvallen niet mogelijk is. Dat we kunnen trainen tot we een ons wegen maar nooit locaal vet kunnen verbranden. Maar is dat wel zo? Kun je plaatselijk vet verbranden? Bestaat er zoiets en hoe doe je dat nu echt?

Wat gebeurt er in ons lichaam wanneer we vet verbranden?

Wanneer je leeft, eet en beweegt zet het lichaam koolhydraten en vetten uit de voeding om in energie. Alles wat het lichaam niet nodig heeft om van te kunnen leven wordt opgeslagen in de vorm van vet. Wanneer je traint of gaat diëten spreekt het lichaam eerst de beschikbare koolhydraten aan als brandstof. Pas daarna schakelt het lichaam om naar het verbranden van eventuele vetreserves. Om daadwerkelijk vet te kunnen verbranden moet je dus ofwel langere tijd trainen of minder en gezonder eten. Dat moet echter ook nog op een hele specifieke manier gebeuren om te voorkomen dat je lichaam in plaats van vet spiermassa gaat verbranden. En juist die spieren heb je nodig om een snellere stofwisseling te krijgen, zodat je je lichaam helpt om effectief vetten te kunnen verbranden.

Kun je plaatselijk afvallen of niet?

Plaatselijk afvallen kan alleen, wanneer je gericht spiermassa opbouwt en je lokale metabolisme op de juiste manier aan het werk zet. Je moet heel gericht trainen op buik, billen en benen om plaatselijk te kunnen afvallen. Ook moet je tegelijkertijd je vetverbranding aan het werk zetten, zodat je de spiermassa die je opbouwt niet verbruikt. En dat bereik je alleen door minder te eten, gezonder te eten, spierversterkende oefeningen te doen en cardio training in te zetten als middel om extra calorieën te verbranden. Om lokaal af te vallen moet je dus een aantal dingen doen, die je eetpatroon en training voor het gehele lichaam raken en daarnaast specifieke oefeningen doen voor je probleemgebieden.

Hoe kun je lokaal vet verbranden?

Om lokaal vet te kunnen verbranden moet je verschillende dingen absoluut tegelijkertijd doen:
  • Je eetpatroon aanpassen, zodat je minder calorieën binnenkrijgt
  • Je moet gezond en gevarieerd eten en je inname van zowel vetten als koolhydraten beperken
  • Cardio training om meer calorieën te verbranden dan dat je normaal gesproken zonder training zou doen
  • Gerichte spierversterkende oefeningen op de probleemgebieden( benen, billen en buik) uitvoeren

Plaatselijk afvallen met injecties, lipolyse, groeihormoon, afslankmiddelen en cremes

Er bestaan inmiddels veel goede producten, die het plaatselijk afvallen en plaatselijk vet verbranden ondersteunen. Met pillen en cremes kun je lokaal het metabolisme van een bepaald gebied in je lichaam verder omhoog brengen, zodat je ook echt plaatselijk gewicht verliest. Met massages (lipomassage) en lipolyse kan ook de schoonheidsspecialiste extra werk verrichten op probleemgebieden aan te pakken. Injecties met groeihormoon (GH) of EPO-genen bij specifieke delen van het lichaam hebben ook effect en worden met name veel ingezet bij bodybuilding.

Lokaal vet verliezen met liposuctie of liposculptuur

Wanneer het moeilijk is om vet kwijt te raken op benen, billen of buik kan ook de plastisch chirurg helpen door gericht met een canule vet weg te zuigen uit een probleemgebied. In tegenstelling tot bij de andere methoden wordt zo de gehele vetcel weggezogen, zodat die nooit meer opnieuw voor lokale vetopslag kan zorgen. Met liposuctie of liposculptuur wordt een heel gebied van het lichaam tegelijk behandeld, zodat je daar ook echt slanker wordt. Dit is de enige definitieve manier om lokaal vet te verliezen en echt plaatselijk af te vallen waar je dat wilt.
Gerelateerde artikelen
Het misverstand over plaatselijk vet verbrandenHet misverstand over plaatselijk vet verbrandenJe bent tevreden over je bovenlichaam, maar dat extra vet op die heupen en billen... Hoe kom je daar van af? Plaatselijk…
Plaatselijk afvallen, kan dat?Plaatselijk afvallen, kan dat?Vooral vrouwen hebben de wens om van sommige lichaamsdelen, zoals de buik, billen, bovenbenen en de heupen, enkele kilo´…
Afvallen: waarom je buikvet blijft zittenAfvallen: waarom je buikvet blijft zittenVeel mensen doen keer op keer pogingen om gewicht te verliezen, maar slagen er niet in om blijvend van de overtollige ki…
Snel afvallen rond je buikSnel afvallen rond je buikVeel mensen willen maar wat graag het vet kwijt dat rond de buik zit. Logisch, want dit is dé plek waar vet veelal wordt…

Reageer op het artikel "Plaatselijk vet verbranden: Hoe kun je lokaal afvallen?"

Reactie

Adevries, 11-05-2011 09:33 #1
Voor een groot deel onzin, dit artikel. Minder eten slaat nergens op. Veel mensen worden dik omdat ze juist te weinig eten. Het gaat er om dat wat je eet gezond is en dat het aantal calorieen op jou is afgestemd. Vaak hoef je niet minder te gaan eten, maar ga je juist meer eten (zij het gezonder).

Plaatselijk vetverbranden is ook niet mogelijk. Het vet dat je verbrand door langdurig een oefening te doen gericht op één deel van je lichaam is spiervet. Niet het onderhuidse vet dat je juist graag weg wilt hebben.

Waar vet als eerste en als laatste weggaat, heeft te maken met onze hormoonhuishouding. De enige manier om het van onze heupen/billen/buik weg te krijgen, is volhouden. Zoek uit hoeveel calorieen je per dag verbrand (kun je vinden op een bodybuildforum) en bouw je dieet op met koolhydraten, vet en eiwitten. Veel sporten en dan voornamelijk krachttraining. Niet bang zijn dat je breed wordt dames, dat is onzin, ons lichaam is daar niet voor gemaakt.

Dus: verdiep je in voeding en ga naar de sportschool!

Infoteur: Sterretje999
Laatste update: 27-01-2014
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!