InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Behandeling van scoliose met stroom: scenartherapie

Behandeling van scoliose met stroom: scenartherapie

Behandeling van scoliose met stroom: scenartherapie Behandeling van scoliose met stroom is een goede maner om de vergroeiing van de wervelkolom een halt toe te roepen. De zijdelingse vergroeiing van de wervelkolom is is op meerdere manieren te behandelen, maar de scenartherapie is nieuw in Nederland. De stroomstoten van scenartherapie voor scoliose zetten het lichaam aan tot het herstellen van de vergroeiing.De scenartherapie kan daarmee de scoliose een halt toeroepen.

Wat is scenartherapie?

Scenartherapie werd rond 1980 ontwikkeld door Russische medici. Zij zochten naar een therapie die voor veel gebieden te gebruiken zou zijn maar dan voor gezondheidsklachten bij astronauten. Ze ontwikkelden de Scenartherapie die het zelfherstellend vermogen van het lichaam bevordert. Bij de scenartherapie wordt stroom ingezet als middel om het lichaam te doen herstellen. Deze stroomstoten zijn dynamisch, dat wil zeggen dat iedere nieuwe stoot verschilt van de vorige. De frequentie hangt daarbij af van het lichaam. Dit wordt ook wel aangeduid als biofeedback. De stroomstoten worden gegeven met een apparaatje dat lijkt op een afstandsbedieningsapparaat van de tv. De behandeling is niet pijnlijk, maar geeft wel lichte prikkelingen.

Scenartherapie bij scoliose

Bij scoliose, een aandoening waarbij de ruggengraat krom groeit en de wervels draaien en zelfs een bochel kan ontstaan, kan scenartherapie worden ingezet. Vaak wordt nog met traditionele methoden gewerkt waarbij een korset moet worden gedragen. Dat is vooral voor kinderen een enorme belasting, omdat het irriteert en omdat kleding er niet goed omheen valt. Bovendien belemmert het korset in de beweging. Daar komt nog bij dat een korset de kwaal niet verhelpt, maar een verdere kromming tegengaat. Ditzelfde geldt voor een operatie waarbij stalen pennen in de rug worden gezet. Scenartherapie verhelpt de kwaal wel. Het zorgt er voor dat de spierspanning in de rug wordt genormaliseerd. Ook traint het het lichaam om het nieuwe evenwicht te bewaren.

Waar kan scenartherapie voor worden ingezet?

Scenartherapie kan voor verschillende doeleinden worden ingezet. Dit zijn onder andere:
  • Pijnbestrijding bij rugproblemen
  • Hoofdpijn
  • Nekpijn
  • Schouderpijn
  • Spierpijn
  • Slijmbeursontstekingen
  • Rsi-klachten
  • Migraine
  • Aangezichtspijn

Regulerende werking scenartherapie

Verder werkt scenartherapie regulerend op de stofwisseling en de hormonen. De doorbloeding van het lichaam wordt erdoor bevorderd en ook wonden helen beter als de scenartherapie wordt ingezet. Ook zwellingen nemen als bij gebruik van het scenarapparaat.

Waar wordt scenartherapie gebruikt?

Scenartherapie wordt inmiddels wereldwijd gebruikt. In Australië, Nederland, Oostenrijk en Duitsland wordt de techniek veel gebruikt. In Duitsland is de scenartherapieopleiding zelfs erkend als mogelijkheid voor de verplichte bijscholing van artsen. In het ziekenhuis van Wertingen worden botbreuken postoperatief behandeld met het scenarapparaat.

TENS

Naast scenartherapie is er ook TENS. Bij TENS wordt ook elektrische stroom gebruikt om pijn te behandelen. Bij TENS worden echter stroomstoten gegeven die van te voren zijn ingesteld op een bepaalde frequentie. Bij scenar is dat niet het geval en verschillen de stroomstoten van elkaar.

Scenartherapeuten in Nederland

In Nederland zijn anno 2010 zon 25 scenartherapeuten actief. De behandelingen met scenar worden door sommige zorgverzekeraars wel vergoed, maar door anderen niet.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Pijnbestrijding bij de bevallingPijnbestrijding bij de bevallingHoeveel pijn doet bevallen? Vraag het elke vrouw met kinderen en je krijgt verschillende antwoorden. Bij de een was het…
Pijnbestrijding bij thuisbevallingIedereen weet dat bevallen niet zonder pijn gepaard gaat. De ene persoon ervaart meer pijn bij het bevallen dan een ande…
Bevallen met TENSIk zag erg op tegen een tweede bevalling en de ruggenprik was voor mij geen optie. Uiteindelijk heb ik gekozen voor de g…
De TENS, hulp bij chronische pijnDe TENS is een apparaat wat pijn kan bestrijden. Met een soort van kleine stroomschokjes wordt de pijn verlicht, en gaat…
De ontwikkeling van je baby; 22 weken zwangerIn week 22 van een zwangerschap weegt een baby zo'n 450 gram en is ongeveer 29 centimeter lang. Vrijwel alle zwangere vr…
Bronnen en referenties
  • Leeuwarder Courant

Reageer op het artikel "Behandeling van scoliose met stroom: scenartherapie"

Reacties

Gees Witteveen, 08-01-2019 18:15 #3
Scoliose rug progressief en ook osteoperose en artrose. Is deze behandelmethode goed voor mij?

Alice, 18-04-2018 00:23 #2
Vraag mij af of deze therapie alleen toegepast kan worden bij kinderen die nog in de groei zijn of ook bij volwassenen.

Yvon Welbergen, 11-04-2016 21:05 #1
Graag info over deze scenar therapie, ik woon in Amsterdam en heb ernstige scoliose, 59 graden en ben 53 jaar. Helpt dit nu nog voor bv pijn klachten? En waar kan ik dit in Amsterdam volgen.
vriendelijke groet Yvon Welbergen Reactie infoteur, 14-06-2016
Het helpt bij pijnklachten. Ik heb even op internet gekeken en vond in ieder geval deze praktijk:
Praktijk voor Lichaam en Brein
Jaap Hijmans en Liesbeth Kater
Visserseinde 65
2063 JC Spaarndam
T: 023 7850104
Er zullen er ongetwijfeld meer zijn. Als u het opzoekt op het internet vindt u er vast meer.

Infoteur: Singalees
Laatste update: 17-11-2014
Subrubriek: Diversen
Special: Pijn
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!