InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > De heilzame werking van sesamolie

De heilzame werking van sesamolie

Sesam is vooral bekend door de kleine eetbare zaadjes en zijn olie. Sesamolie is, behalve voor consumptie, ook heel geschikt als massageolie. Het wordt veel in India gebruikt en bij Ayurvedische massages. Sesamolie bevat veel vitaminen en mineralen en heeft zelfs een natuurlijke zonnebeschermingsfactor (3-4). Bovendien heeft deze rijke olie bij regelmatig gebruik een verjongende werking.

Sesam al heel oud

Sesanum indicum is de botanische naam van de bekende sesam. Deze plant vindt zijn oorsprong in Afrika en werd van daaruit verspreid naar China en India en later naar de rest van de wereld. Sesamzaad wordt al sinds duizenden jaren gebruikt. Om hun vruchtbaarheid te verhogen aten Babylonische vrouwen 2300 voor Christus al sesamzaadjes met honing. En in het oude Egypte werd de olie gebruikt voor de olielampjes.

Het bekende Sesam, open u uit het sprookje Ali Baba en de 40 rovers zal niet helemaal uit de lucht zijn gegrepen. Sesam werd dan ook in oude Arabische verhalen verbonden met grote rijkdom. In het minuscule Sesamzaadje zit enorm veel kracht en is daarom als een groot cadeau van Moeder Natuur te beschouwen.

Ayurveda

Sesamolie is de basisolie voor de Ayurvedische massage. Ayurveda is de traditionele natuurgeneeskunde in India en wordt veel in Azië toegepast. Door zijn veelzijdige kwaliteiten wordt sesamzaad in India als heilig beschouwd en ook bij allerlei rituelen gebruikt. Maar ook in Nederland is Ayurveda allang geen onbekende geneeswijze meer.

Sesamolie, vloeibaar goud

Sesamolie is geschikt voor bijna iedereen, zelfs voor baby's. De olie plakt niet en irriteert de huid niet, het is een neutrale olie die voedend is en makkelijk met andere oliën kan worden gemengd. Van nature bevat sesamolie 2 anti-oxydanten waardoor hij niet zo snel ranzig wordt. Deze olie is rijk aan vitaminen en mineralen zoals:
  • vitamines B1, E en F
  • calcium
  • ijzer
  • fosfor
  • magnesium
  • koper
  • silicium
  • kalk

Door het hoge gehalte van lecithine en 8 essentiële aminozuren is sesamolie bijzonder gunstig voor de endocriene klieren, zenuwen en hersenen. Het voedt haar en huid en bij regelmatig gebruik verbeterd het zelfs de vorm van de borsten en gaat vergrijzing tegen. Sesamolie heeft nog meer regenererende eigenschappen en helpt dus bij vroegtijdige veroudering. Het is de beste olie voor een hoofdmassage.

Massage

Dat massage een weldaad is voor (bijna) ieders lijf staat buiten kijf. Aanraking is immers een belangrijke behoefte van de mens. Maar massage is ook gezond en heeft een zeer positieve werking op geest en lichaam. De Zweedse professor Kerstin Moberg ontdekte dat massage ook heel positieve effecten heeft op de hormoonhuishouding. De hoeveelheid aan de hormonen en neurotransmitters oxytocine en serotonine in het bloed neemt toe tijdens een massage.

Oxytocine wordt ook wel het knuffelhormoon genoemd. Het verhoogd het geluksgevoel, maakt rustig en is goed tegen stress. Het brengt de bloeddruk omlaag en stimuleert zorgzaamheid.

Serotonine is van invloed op onze stemmingen. Het is eveneens een gelukshormoon en mensen die er een tekort van aanmaken, kunnen depressief worden. Serotonine heeft ook een pijnstillende werking.

Uit een Zweeds onderzoek bleek bovendien dat masseurs zelf ook baat hebben bij het masseren: men liet bejaarden een groep verwaarloosde kinderen masseren. Daardoor verminderden angst en depressie van de ouderen, de hartslag verbeterde en ze kregen meer zelfvertrouwen. Op veel kinderdagverblijven en scholen in Zweden wordt dagelijks heel eventjes aandacht besteed aan masseren. Het devies luidt: kinderen die elkaar masseren, slaan elkaar niet.

De meest positieve effecten van een massage met sesamolie:

  • het vermindert zwellingen
  • werkt uitstekend bij spierpijnen
  • verdrijft stijfheid uit spieren en gewrichten
  • versterkt de huid (van b.v. de borsten)
  • bevordert de doorbloeding
  • werkt ontgiftend, afvalstoffen lossen op
  • is verjongend
  • geeft energie
  • verbeterd de zaadproductie
  • verminderd stress en onrust (80% van alle ziekten zijn stressgerelateerd)
  • verzacht huid en lichaamsweefsel
  • is goed voor de droge huid

Contra-indicatie

Mensen met epilepsie of een psychose mogen geen uitgebreide massage ontvangen. Ook mensen met besmettelijke huidziekten kunnen er beter van afzien.

Tips

  • Het is wel aan te bevelen om biologische sesamolie te gebruiken en deze voor de massage au-bain-marie te verwarmen.
  • De beste kwaliteit van sesamolie is de donkere (ongebrand). Deze kost wel zo'n 50 Euro per liter.
  • Bij allergie voor sesamolie (komt zelden voor) kan met de olie mengen met een beetje olijfolie.
  • Sesamolie is ook heel geschikt als sla-olie. Is goed voor je zenuw- en hersencellen.
  • Recept voor een lichte zonnebrandolie: 25 ml sesamolie met 5 ml kokosolie mengen en naar behoefte insmeren.
  • Omdat sesamolie een halfdrogende olie is en dus best snel intrekt kan men de olie voor een massage ook met een vettere olie mengen, zoals bijvoorbeeld olijfolie of amandelolie.
  • Het boek Aanraken - een levensbehoefte van Marijke Sluijter. Ze schrijft over het verhogen van het welzijn van kinderen door aanraking en massage.

Lees verder

© 2010 - 2019 Minga, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Massages - ontspanning en verfrissingEen massage geeft de gelegenheid om even volledig te ontspannen. Zowel fysiek als psychisch gezien heeft een massage vaa…
Ayurvedische lmassage uit India, goed voor lichaam en geestAyurvedische lmassage uit India, goed voor lichaam en geestBinnen het natuurgeneeskundig gezondheidssysteem Ayurveda, behoort de Ayurvedische massage tot de behandelmethoden. Een…
Facelift massageFacelift massageGespannen gezichtsspieren verminderen de bloeddoorstroming naar de huid waardoor huidverslapping en rimpels in de hand g…
Lift Massage Endermologie - Ervaringen en resultatenLift Massage Endermologie - Ervaringen en resultatenLift Massage Endermologie is een 100% natuurlijke anti-aging methode die de huid van meer zuurstof voorziet en de produc…
Lijf en leden: Erotische massageBij een massage is het ondermeer de bedoeling dat diegene die de massage ondergaat ontspanning en rust verkrijgt. Zich n…
Bronnen en referenties
  • http://www.anthemis.nl/aromabasis/sesam.htm http://www.wittewaterlelie.nl/pages/7484/Positieve_effect_olie.html http://www.oxytocine.nl

Reageer op het artikel "De heilzame werking van sesamolie"

Reacties

Ewm Elbers, 28-12-2015 10:38 #7
Goeie informatie! Alleen: misschien nog meer letten op het nederlands. De tegenwoordige tijd is nog steeds: 'stam + t' (is heel makkelijk).
Dus bijvoorbeeld onder het kopje: 'Sesamolie, vloeibaar goed' moet het woord 'verbeterd' met een t, want is tegenwoordige tijd.
Evenals onder 'Oxytocine' het woord 'verhoogd'.

Jansen, 14-03-2013 11:40 #6
Kunnen wij deze olie ook gebruiken voor inwendig gebruik? Reactie infoteur, 14-03-2013
Beste Jansen,
Sesamolie is ook inwendig te gebruiken. Als je van de smaak houdt kun je die olie bijvoorbeeld in sla verwerken i.p.v. slaolie. Ik zou er niet mee bakken of braden.

Met vriendelijke groet,
Minga

Anneke, 03-02-2013 11:37 #5
Heb twee jaar geleden een hart operatie gehad met bypas afgelopen Julij weer gedotterd, nu in Februarie, moet ik weer, of een operatie of gedotterd.Is er nu niet een homiopatisch medicijn die dat tegen gaat?Ik heb nu sesamzaadjes gekocht en neem ik iedere dag in Ik hoop zo dat iemand, een goede remedie heeft voor mij.Bij voorbaat mijn hartelijke dank Reactie infoteur, 03-02-2013
Beste Anneke,

Helaas mag ik je geen remedie geven. Ik ben geen arts. Wel begrijp ik dat je alternatieve hulp zoekt. Daar zijn verschillende mogelijkheden voor. Er zal gekeken moeten worden naar de oorzaak van je hartproblemen. Daar moet ook aan gewerkt worden, anders blijf je met de gevolgen zitten.
Je zou bijvoorbeeld een afspraak kunnen maken bij een natuurarts of een atroposofische arts voor extra ondersteuning van de behandeling van je hartspecialist. Die mag je zeker niet zomaar negeren.
Verder wil ik je nog meegeven om meer vanuit je hart te leven. Het hart praat tegen je, het laat je zien dat je ergens meer aandacht aan zou moeten besteden. Meestal heeft het te maken met een tekort aan liefde voor je zelf.

Heel veel sterkte en hartegroet,
Minga

J. Wijnen, 08-01-2013 20:37 #4
Waar kan ik ongebrande sesamolie online bestellen? Reactie infoteur, 09-01-2013
Is er op internet niets te vinden? Je kunt gewoon googelen op ongebrande sesamolie.
Wij gebruiken biologische olie, die ook voldoet.

Met vriendelijke groet,
Minga

Elien, 26-11-2011 22:52 #3
Verhitten is juist erg goed (ook volgens de Ayurveda)! Maar je moet het wel au-bain-marie doen, zodat er geen bestanddelen verloren gaan.

Minga (infoteur), 02-08-2011 09:32 #2
Dank voor je reactie, Frans. Ik heb geen ervaring met verhitte en vermengde olie en zou zeggen, probeer het uit en laat ons weten hoe het werkt. Zelf zou ik de olie niet verhitten omdat dan de kans bestaat dat de werkzame bestanddelen van de olie teniet worden gedaan.

Frans, 30-07-2011 12:45 #1
Hallo Ik gebruik geregeld sesam olie, Ik heb nu een klein experiment uit gevoerd, ik heb de sesam olie verhit en vermengd met goudsbloem blaadjes, is dat goed ik moet het zelf nog uitproberen. Graag jullie reactie.

Infoteur: Minga
Gepubliceerd: 10-11-2010
Subrubriek: Diversen
Special: Huid & Haar
Reacties: 7
Medische informatie…
Schrijf mee!