InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Pijnstillers; wondermiddel of gevaar?!

Pijnstillers; wondermiddel of gevaar?!

Pijnstillers; wondermiddel of gevaar?! Pijnstillers als Ibuprofin, Aleve en Diclofenac worden ook wel NSAIDís genoemd. Ze verlichten pijn en zijn bovendien ontstekingsremmend. Maar zijn deze medicijnen wel goed voor je en kloppen de bijwerkingen die in de bijsluiter staan wel?

NSAIDís

NSAID is een afkorting van het Engelse Non-Steroidal Anti-Inflammatory Drug. Het zijn ontstekingsremmende en pijnstillende medicijnen, bijvoorbeeld Ibuprofin, Diclofenac en Naproxen. Veel NSAIDís hebben bovendien ook een koortsverlagend effect. Ze worden toegepast bij acute pijn of chronische gewrichtspijn en aanvallen van jicht. Er zijn 2 verschillende typen NSAIDís, namelijk selectieve en niet-selectieve. De selectieve NSAIDís zijn alleen op recept te verkrijgen. De niet-selectieve kun je gewoon bij de drogist halen zonder recept.

Gevaren van NSAIDís

Vele NSAIDís kunnen maag-darmklachten veroorzaken. Deze ontstekingsremmers remmen namelijk ook de aanmaak van prostaglandines in het lichaam, die onder andere zorgen voor de opbouw van het maagslijmvlies. Bij regelmatig gebruik van NSAIDís kan dit ernstig aangetast worden doordat het maagzuur makkelijker inwerkt op het maagslijmvlies.

Ten tweede moeten mensen met (lichte) hartklachten erg oppassen bij het gebruik van een NSAID. Aangezien niemand zeker kan weten dat hij of zij geen hartaandoening heeft (dit kun je soms niet merken) is het risico van NSAIDís erg groot. Ieder pilletje kan een hartstilstand veroorzaken (bron: uitzending Radar, Nederland 1, maandag 20:30 uur). In dit geval kunnen mensen beter het oude vertrouwde paracetamol gebruiken, deze richt minder schade aan en werkt volgens onderzoekers net zo goed.

Als laatste hebben NSAIDís ook een groot effect op de nieren. De prostaglandines die ik net noemde zorgen er voor dat er niet te veel vocht uit het bloed uitgescheiden wordt door de nieren. Door de afbraak van deze prostaglandines wordt de wand van de vaten dunner en wordt er meer vocht, en dus ook belangrijke (bouw)stoffen, uitgescheiden door de nieren, in de vorm van urine.

Feiten

Onderzoek in Amerika heeft de volgende dingen aan het licht gebracht;
  • Jaarlijks sterven 200 tot 400 mensen in Nederland aan nier- en maagklachten als gevolg van het gebruik van NSAIDís,
  • Een korte Ďbehandelingí met NSAIDís doet het risico op nier- en maagklachten toenemen,
  • Diclofenac is de gevaarlijkste NSAID (bijvoorbeeld in Voltaren),
  • NSAIDís kunnen voor vochtophoping in de nieren, hartstilstand, hartaanval, instabiele bloeddruk en een beroerte zorgen,
  • Mensen die roken, een hoge bloeddruk hebben, een hoog cholesterol en/of hartproblemen hebben sowieso een verhoogd risico op hart-, nier- en maagklachten. Dit risico wordt (soms met wel 30%) verhoogd door het gebruik van NSAIDís.
Gerelateerde artikelen
Sporten met pijnstillers of ontstekingsremmers: Niet doen!Sporten met pijnstillers of ontstekingsremmers: Niet doen!Sporten met pijnstillers, is dat een verstandige combinatie? Kan het kwaad om een aspirientje of paracetamol te nemen vo…
Pijnstillers, welke te gebruiken?Pijnstillers, welke te gebruiken?In Nederland zijn diverse pijnstillers zonder recept verkrijgbaar bij de apotheek of drogist. Voor zwaardere pijnstiller…
Pas op met diclofenacPas op met diclofenacDe keuze aan pijnstillers is enorm. De meest gebruikte is paracetamol. Maar stel dat paracetamol niet echt meer helpt? V…
Hoe werken pijnstillers?Pijnstillers nemen de pijn weg, niet de oorzaak van de pijn. Als iemand zijn arm hard stoot, dan ontstaat er een pijnlij…
Gewrichtsklachten: pijnstillers en gels tegen gewrichtspijnGewrichtsklachten: pijnstillers en gels tegen gewrichtspijnGewrichtspijn kan je dagelijkse leven erg bemoeilijken, zeker wanneer de koude de pijn nog verergert. Vermits gewrichtsk…

Reageer op het artikel "Pijnstillers; wondermiddel of gevaar?!"

Reacties

Jenny, 07-10-2012 22:24 #3
Mijn ervaring is dat ik er enorm allergisch ben voor alle NSAID medicijnen. Ik krijg dan vocht ophoping bij de oogleden en amper nog lucht meestal duur het ook nog eens 3 dagen voor eindelijk het vocht rondom mijn ogen wegtrekt. Ik zie er verschrikkelijk uit dan en toen ik een injectie kreeg bij de nightcare als tegenmiddel trok het ook pas na 3 dagen weg. Ik vind het hele gevaarlijke medicijnen.

Wil, 26-02-2009 19:25 #2
Hier heb ik ervaring mee.
Mijn huisarts schreef mij "Diclofenacnatrium Sandoz 50" voor.(3x daags) De reden was een gekneusde rib. Na een week werd ik om 3 uur in de morgen zwaar transpirerend wakker met een enorme pijn op de borst.Metname het borstbeen en linkerschouder en linker schouderblad. De pijn van de gekneusde rib was al enkele dagen verdwenen. Om 8.00 uur voorzichtig uit bed gekropen en weer een pil genomen. De pijn was nog steeds aanwezig.
Na het (her)lezen van de bijsluiter besloot ik om geen dosering meer te gebruiken, de rib aan de rechterkant deed geen pijn meer.Ik had nog 8 doseringen over.
Heb de hele dag rustig op de bank gelegen en niets ondernomen in de overtuiging dat dit middel deze pijn op de borst had veroorzaakt.
De volgende nacht herhaalde dit zich weer. Alleen was de pijn nog erger. Om 8 uur met 6 paracetamol nog dezelfde klachten naar de huisarts gestrompeld.
Deze heeft bloedmonsters laten nemen. Om 16.00 belde hij op dat ik met spoed moest worden opgenomen. Ambulance kwam inderdaad met veel kabaal en ik werd in het Ruwaard van Putten ziekenhuis (Spijkenisse) opgenomen. Men constateerde een hartbeschadiging, dus had ik een of meerdere infarcten opgelopen.
Na een hartkatheterisatie bleek er nergens een vernauwing te vinden.
Ik ben geen arts, maar voor mijn gevoel heeft Diclofenac hier een dikke vinger in de pap gehad. Wil Wycisk, Hoogvliet.

K. M., 16-07-2007 19:14 #1
Als bijna afgestudeerd apotheker kan ik u melden dat de alinea over het effect op de nieren absoluut NIET waar is. Dit had u zelf ook kunnen bedenken aangezien bij de feiten staat dat het vochtophoping kan veroorzaken.

NSAIDS zorgen voor een LAGERE urineproductie, tot 5% water- en zoutretentie. Dit kan ook effecten hebben op andere geneesmiddelen (bv SSRI's zoals seroxat/paroxetine), die voornamelijk via de urine uit het lichaam worden vermijderd. Deze geneesmiddelen kunnen een versterkt effect opleveren als ze gelijktijdig met NSAIDS worden gebruikt.
Zie ook de NHG-standaard pijnbestring: http://nhg.artsennet.nl/upload/104/standaarden/FTR/Pijnbestrijding.html Reactie infoteur, 18-07-2007
Fijn dat je hier even op reageert, want natuurlijk is lang niet alles wat op Radar verteld wordt waar. Dank je voor je reactie!

Infoteur: Lobke
Gepubliceerd: 05-07-2007
Subrubriek: Diversen
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!