InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Voorkom futloosheid in de winter!

Voorkom futloosheid in de winter!

Voorkom futloosheid in de winter! Veel mensen voelen zich zwakker in de winter dan in andere jaargetijden. De zomer is nog ver weg en buiten is het koud. Daarnaast zijn de dagen ook kort en lijken hierdoor sneller voorbij te gaan. Het is alleen niet nodig om je zo vermoeid te voelen door dit jaargetijde. Hieronder staan een aantal tips om weer fitter te worden!

Geniet van het weer

In plaats van constant klagen over autoruiten die bevroren zijn en treinen die niet goed rijden kan het heerlijk zijn eens te geniet van de kou(en sneeuw!). Als het koud genoeg is kan je misschien wel schaatsen. Anders is het heel goed om een winterwandeling te maken. Zorg er voor dat je goede schoenen hebt en lekker warm aangekleed bent. Als je weer thuis komt zal je een stuk meer genieten van even lekker op de bank zitten.

Nog een belangrijke reden om niet binnen te blijven is zonlicht. Het krijgen van genoeg zonlicht heeft namelijk een grote werking op het humeur van mensen. Door de korte dagen en de kou ben je in de winter vanzelfsprekend minder buiten. Probeer er echter toch elke dat even uit te gaan.

Sla de bus eens over

Op de bus wachten kan erg frustrerend zijn. Zeker als er sneeuw ligt kan dit ook nog eens erg lang duren. Als je tijd hebt is het een idee om in plaats van te wachten gewoon te gaan lopen. Zo krijg je gelijk wat beweging en kan je genieten van de mooie omgeving.

Eet verstandig

Eten is een grote bepalende factor in hoe we ons voelen. Daarom is gezond eten erg belangrijk! Zeker in de winter, wanneer je immuunsysteem toch al op de proef wordt gesteld. Probeer tussendoortjes met veel suiker te laten staan. Een goed alternatief zijn nootjes en fruit. Eet verder vooral vers voedsel en in ieder geval elke dag groente. Extra vitaminepillen slikken is met Nederlandse voeding echt niet nodig.
Ook drinken moet je niet vergeten. Omdat het kouder is en je minder beweegt ben je waarschijnlijk geneigd ook minder te drinken dan in de zomer. Te weinig drinken kan echter een oorzaak zijn voor een futloos gevoel.

Verzorg jezelf

Natuurlijk is het niet erg dat je benen niet constant glad geschoren zijn in de winter. Toch kan het wel prettig zijn af en toe iets meer tijd te steken in lichaamsverzorging. Door even lekker in bad te gaan zitten of je nagels te vijlen voel je je een stuk verzorgder en zal je lekkerder in je vel zitten.

Slaap

Goed uitgerust wakker worden in de ochtend heeft een positief effect op de rest van de dag. Zorg daarom dat je echt op tijd gaan slapen iedere avond. Het is vooral belangrijk dat je slaapritme regelmatig is. Vermijd daarom lang uitslapen op vrije dagen. Van te lang slapen kan je immers ook futloos worden!
© 2010 - 2019 Espi, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Multivitaminen, hoe te gebruiken?Multivitaminen, hoe te gebruiken?Heel veel mensen gebruiken vandaag de dag multi-vitaminenpillen ter aanvulling of vervanging van hun dagelijkse voedsel.…
Hoe krijg ik meer energie?Hoe krijg ik meer energie?Meer energie als je opstaat, energieker op je werk, en geen futloos gevoel als je 's avonds thuiskomt: dat wil iedereen…
Tips tegen de winterbluesZie jij ook zo op tegen de winter? Veel mensen voelen zich neerslachtig als de winter nadert. Door het gebrek aan zonlic…
Voorjaarsdepressie: oorzaken, symptomen, behandeling & tipsVoorjaarsdepressie: oorzaken, symptomen, behandeling & tipsBen je dat slechte weer ook zo beu? Het is vooral op het einde van de winter en het begin van de lente dat gevoelens van…
Moe en futloos zijn: wat kun je eraan doen?Moe en futloos zijn: wat kun je eraan doen?Heb je chronisch een gebrek aan energie? Ben je altijd moe en futloos? Het is belangrijk om hier niet mee rond te blijve…

Reageer op het artikel "Voorkom futloosheid in de winter!"

Reactie

Ik, 08-01-2013 10:14 #1
Dat gedeelte over de vitamines mag je wel schrappen, en vooral in de winter! Bijv Vitamine D zou elke Nederlander extra moeten nemen.

Infoteur: Espi
Gepubliceerd: 22-12-2010
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!