InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Multivitaminen, hoe te gebruiken?

Multivitaminen, hoe te gebruiken?

Multivitaminen, hoe te gebruiken? Heel veel mensen gebruiken vandaag de dag multi-vitaminenpillen ter aanvulling of vervanging van hun dagelijkse voedsel. Maar in welke mate en op welke manier kan je deze mutlivitaminen het beste gebruiken? Lees hierover in dit artikel.

Waarom multivitaminen?

Je hebt het idee dat je meer energie en meer weerstand nodig hebt. Ook weet je zelf dat je te weinig gezonde voeding eet zoals fruit en groenten. Je weet niet precies welke vitaminen je mist maar er zijn verscheidene waar je een gebrek aan hebt. Door pillen zoals Centrum of Total Forte te gebruiken kan je je vitamine-supplement aanvullen. Dit is erg handig voor mensen met een heftig leven en dus een ongezondere levensstijl maar ook voor relatief gezonde mensen.

Hoeveel?

Bij gebruik als aanvulling op je dagelijkse, relatief gezonde, voeding met een dosis groente en/of fruit, hoef je maar één pil per dag te nemen. Wanneer je de pillen, tijdens bijvoorbeeld een vakantie gebruikt, ter vervanging van gezond eten, zijn twee pillen per dag een verstandige keuze. Let op dat je deze grens niet overtreed aangezien je lichaam op een gegeven moment een bepaald aantal soorten vitaminen niet meer kan afbreken. Bij twee pillen per dag zit je meestal zeker nog op een veilig gebied. Als je een dag veel fruit en groente eet kan je ook makkelijk kiezen om je pillen een dag niet in te nemen, let alleen op dat niet alle soorten vitaminen uit fruit en groente komen.

Tips

  • Bij inname van twee pillen, verspreid ze over de dag.
  • Neem de vitaminepil in na een redelijk grote maaltijd, hierdoor verwerkt je verteringsstelsel ze beter.
  • Neem de vitaminepil in met een grote slok water, hierdoor stroomt hij gelijk door naar je maag.
  • Neem geen verschillende soorten vitaminepillen door elkaar, de verhoudingen kloppen dan niet meer.
  • Kijk uit met extra vitaminepillen in combinatie met multivitaminenpillen, vraag hierbij advies aan een arts.
  • Bij een gezonde leefstijl heb je deze vitaminepillen niet nodig, al hoewel ze wel voor meer energie en weerstand kunnen zorgen.

Al met al

Gebruik ik deze multivitaminepillen met veel plezier. Omdat ik vaak geen tijd heb om fruit te eten, zijn deze vitaminepillen enigszins een vervanging voor de gemiste vitaminen. Ik merkte snel dat het werkte, ik werd energieker en minder moe. Deze tips heb ik mede van een huisarts gekregen omdat zonder juist gebruik, multivitaminen nutteloos of zelfs schadelijk kunnen zijn. Daarvoor dit artikel, gebruik graag multivitaminepillen, maar met mate en op een juiste manier.

Lees verder

© 2011 - 2019 Sveneras, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Weerstand, griep en verkoudheidWeerstand, griep en verkoudheidIn de wintermaanden worden veel Nederlanders weer geveld door griepvirussen. Griep wordt veroorzaakt door het influenzav…
Aansterken na griep of ziekte: tips voor je voedingAansterken na griep of ziekte: tips voor je voedingAansterken is van groot belang om terug de oude te worden na een griep, een operatie of een ziekte. Maar als je nog maar…
Voorjaarsdepressie: oorzaken, symptomen, behandeling & tipsVoorjaarsdepressie: oorzaken, symptomen, behandeling & tipsBen je dat slechte weer ook zo beu? Het is vooral op het einde van de winter en het begin van de lente dat gevoelens van…
Aandoeningen 21ste eeuw: wat zijn de ziekten van deze tijd?Aandoeningen 21ste eeuw: wat zijn de ziekten van deze tijd?Als het gaat om een bepaalde ziekte hoor je vaak de uitspraak: “dat is de ziekte van deze tijd”. Men gaat er dan van uit…
Voorjaarsmoeheid of lentemoeheid: symptomen & tipsVoorjaarsmoeheid of lentemoeheid: symptomen & tipsNiet iedereen voelt zich fitter als de lente weer in het land is. Sommige mensen voelen zich in het voorjaar lusteloos,…

Reageer op het artikel "Multivitaminen, hoe te gebruiken?"

Reacties

Maria, 13-06-2017 20:01 #2
Antwoord op de vraag hieronder: vele jaren lang zeiden veel artsen en voedingsmensen dat extra aanvulling van vitamines niet nodig was, omdat alle gangbare groente en fruit al al onze benodigde stoffen bevat, dus bij een gebalanceerd voedingspatroon.
Jaren later bleek dat door productie-wijzes en intensieve landbouw echt niet het geval te zijn en toch bleef hun perceptie ongewijzigd. Ik heb het altijd betuttelend gevonden, wil dat zelf bepalen en slik al jaren een erg goed multivitaminepreparaat. Ik voel me er prima bij, tezamen met gezonde voeding, waar mogelijk biologisch.

Henk, 15-05-2013 15:11 #1
Interessant artikel. Maar waarom zijn de meningen zo verdeeld?

Infoteur: Sveneras
Laatste update: 15-02-2013
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!