Dyscalculie en beelddenken

Dit artikel beschrijft dyscalculie op een eigen manier. Het beelddenken, communicatie en de talenten van de dyscalculus (een persoon met dyscalculie) spelen hierbij een belangrijke rol.

Talenten van iemand met dyscalculie

Naast leerproblemen bezit de dyscalculus ook bijzondere talenten. Door zo veel mogelijk op deze talenten te letten is het mogelijk om een school of beroep te kiezen die goed bij de persoon past.
  • creatief;
  • artistiek;
  • groot vorstellingsvermogen;
  • vernieuwend;
  • sport;
  • commercieel.

Kenmerken van iemand met dyscalculie

Bij deze een lijst met kenmerken die geheel of gedeeltelijk van toepassing is:
  • rekenproblemen;
  • getalproblemen is het nu 54 of is het nu 45;
  • problemen blij (sommige) tafeltjes;
  • Moet meerdere malen kijken voordat hij een telefoonnummer in kan tikken (tot wel 4 maal);
  • hoog IQ maar resultaten zijn mager;
  • aandachtprobleem;
  • leert beter uit ervaring of door te zien dan uit een boek;
  • verwarring bij meer dan één opdracht;
  • problemen met tijd;
  • klokkijken is moeilijk;
  • links/rechts wisselen;
  • problemen met volgorde;
  • raakt de draad kwijt tijdens het spreken;
  • moeite met geld teruggeven;
  • meer wagenziek dan anderen;
  • lang bedplassen;
  • heeft vaker dan anderen last van oorontsteking;
  • kroop als kind overal in of onder;
  • is heel handig in het verbergen van problemen.

Leerproblemen

Basisschool

Op de basisschool komen de leesproblemen naar voren door de ervaring van de leerkracht of de resultaten van het leerlingvolgsysteem. Het kind en de ouders hebben de problemen op dit moment misschien nog niet in de gaten. In groep 1 t/m 4 draait het om het leren rekenen waar de problemen zich aandienen. In groep 5 t/m 8 draait het meer en meer om de inhoud en kan het probleem op de achtergrond raken.

Na de basisschool

Op de middelbare school telt niet meer het leren rekenen. Nu telt uitsluitend de toepassing van het rekenen. Het probleem is dat het studeren extra moeite kost omdat het lezen veel energie kost. Bij wiskunde komen de problemen nu sterk aan het licht. Grote problemen treden op bij het plannen en prioriteiten stellen in de studie of het werk. Bij het geven van voordrachten of presentaties kost het veel moeite om de draad niet kwijt te raken.

De dyscalculus en zijn omgeving

Erfelijkheid

Dyslcalculie is 100% erfelijk. Dit betekent dat een of beide ouders ook beelddenkers zijn (zie mijn artikel beelddenken). Dit wil niet zeggen dat deze ouder of ouders hier last van hebben maar vaak zijn hier ook leerproblemen te bespeuren. Omdat men vroeger minder kennis en aandacht voor deze dingen had, zijn deze leerproblemen nooit benoemd.

Communicatie

De communicatie tussen twee beelddenkers verloopt korter en makkelijker dan tussen een woord- en een beelddenker. Door je te verdiepen in de manier waarop de ander de wereld beleeft, kan de communicatie enorm verbeteren.

Verwachtingen

De verwachtingen van ouders naar hun kinderen komen vaak uit hun eigen achtergrond. Bedenk daarbij dat het kind slechts de helft van de genen van een van de ouders bezit. Het is daarom goed om te bekijken of de verwachtingen wel bij de talenten van het kind passen.

Hoe ontstaat het leerprobleem?

Beelddenken

In mijn artikel beelddenken laat ik zien dat een beelddenker zijn omgeving op zijn eigen manier opneemt. De beelddenker kan een situatie makkelijk op zijn kop zien of spiegelen. Waar het voor een woorddenker onmogelijk is om een cijfer achterstevoren te zien, gebeurt dit voor een beelddenker zonder dat hij hierom vraagt.
De nederlandse taal zorgt voor extra problemen: als je luistert naar vier-en-vijftig dan hoor je eerst de vier en daarna de vijftig.
Er kan makkelijk verwarring onstaan voor de beelddenker.

Verwarring

Verwarring ontstaat als de hersenen iets onbekends of onverwachts waarnemen. Voor een dyscalculus kan dat een som of zelfs een cijfer zijn maar ook een auto die net voorbijkomt. Met deze achtergrond is het dan ook vreemd om sommen en tafeltjes te gaan oefenen als volgorde en cijfers voor verwarring zorgen. Deze verwarring wordt niet minder door te oefenen wellicht meer.

Behandelen

Verwarring voorkomen, focus

De verwarring is niet alleen lastig bij het rekenen, maar maakt het opnemen van stof onmogelijk. Focus is van groot belang om de dyscalculus met de aandacht bij zijn werk te houden. Dit werk kan rekenen zijn, maar ook koken, voordragen, opruimen enz.

Davis counseling

Een behandeling die helpt deze verwarring te voorkomen is de Davis counseling. Deze individuele methode zal in vijf dagen de dyscalculus leren om te focussen en problemen met cijfers en getallen op te lossen. Hierdoor zal de verwarring verdwijnen en een 54 is weer 54.
© 2011 - 2020 Guidop, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Dyscalculie: Een rekenstoornisDyscalculie: Een rekenstoornisDyscalculie is een leerstoornis. In tegenstelling tot dyslexie, waarbij men ernstige problemen heeft met het lezen van w…
Dyslexie en beelddenkenDyslexie en beelddenkenDit artikel beschrijft dyslexie op een eigen manier. Het beelddenken, communicatie en de talenten van de dyslecticus spe…
Hoe de Davis dyslexie methode tot stand is gekomenHoe de Davis dyslexie methode tot stand is gekomenKinderen, maar ook volwassenen die behept zijn met dyslexie kunnen binnen 30 uur van dat probleem verlost zijn door de D…
Wat is dyscalculie?In onze moderne samenleving komen overal getallen en cijfers voor; met klok kijken, vertrektijden van de trein, groente…

Bondgenoot: Autobiografie van een immuuncelBondgenoot: Autobiografie van een immuuncelIn dit meeslepende boekje van Henk Fransen vertelt Bondgenoot, een immuuncel in het lichaam, zijn levensverhaal. Hij bes…
Goede gezonde nachtrustGoede gezonde nachtrustIeder mens heeft een goede gezonde nachtrust nodig, dit is erg belangrijk voor uw lichaam. Een goede nachtrust zorgt erv…

Reageer op het artikel "Dyscalculie en beelddenken"

Reactie

Fred, 19-09-2012 21:36 #1
Ik ben 53 jaar en heb dyscalculie. Ik werk voor de gemeente Nijmegen. Ben beheerder van beroep. Toen ik te horen kreeg dat ik in een buurthuis moest werken en met kassa's om moest gaan werd ik even niet goed. Er maalde van alles door mijn hoofd heen, rijen mensen die een biertje willen of koffie bestellen. Ik zie het al helemaal voor me. Ik zie het niet meer zitten, kon het altijd goed verbergen, klok lezen gaat heel goed tellen van 0 tot 100.000 gaat goed, tafels zeer slecht. Help, ik wil beter rekenen voel me zo klein. Reactie infoteur, 01-10-2012
Beste Fred,

Allereerst mijn excuses voor mijn late reactie.
Maar de paniek rond bepaalde getallen of tellen maar ook bepaalde cijfers zijn heel makkelijk te verhelpen. In kan je niet garanderen dat je een reken en telwonder wordt maar wel dat je zonder zorgen met de kassa kunt werken.
Op mijn website www.peerboom.org vindt je meer informatie over mijn werkwijze.

Bel of mail me even als we een afspraak moeten

Met vriendelijke groet,

Guido Peerboom
Peerboom Counseling - www.peerboom.org

Stiegel 9
6245EV Eijsden
06-2155 2959

Infoteur: Guidop
Laatste update: 12-01-2011
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!