Ouders en partners bij dyslexie, dyscalculie, ADD, ADHD

De leerproblemen van de beelddenkers (dyslexie, dyscalculie, ADD, ADHD) worden aangepakt met diverse (Davis) trainingen. Maar zolang de beelddenker en zijn omgeving niet begrijpen dat er andere manieren van denken zijn, zal er onbegrip zijn. Waarom doet de ander zijn dingen op een andere manier? Om optimaal te kunnen samenwerken moeten ouders en partners zich dus ook verdiepen in de verschillen tussen beeld- en woorddenken.

Twee manieren van denken

Personen met dyslexie, dyscalculie, ADD en ADHD zijn beelddenkers in tegenstelling tot woorddenkers. In het algemeen communiceren beelddenkers makkelijk met andere beelddenkers. Voor woorddenkers geldt het zelfde. Omdat de omgeving van de beelddenker vrijwel zeker ook woorddenkers bevat is het nuttig om ook aandacht aan deze omgeving te schenken. In artikel beelddenken komt het beelddenken aan de orde. Uit de bovenstaande voorbeelden is, samen met de uitleg, voor beide partijen te begrijpen waarom deze communicatiestoringen optraden.

Woorddenken en beelddenken naast elkaar

In de onderstaande tabel staan de belangrijkste verschillen tussen beide manieren van denken opgesomd. Niet alle eigenschappen zijn bij elke persoon even sterk aanwezig.
woorddenkerbeelddenker
orde en patronen
logica
gebaande paden
tijd georiënteerd
veilig
feiten
controle
woorden en taal
theorie
kennis
open voor vernieuwing
gevoel
verkennen
gelegenheid georiënteerd
risico
verbeelding
loslaten
beelden
praktijk
ervaring

Communicatiestoringen

Omdat iedereen vanaf het begin went aan zijn eigen manier van denken, groeit het beeld dat alle andere mensen op de zelfde manier denken. Deze opvatting kan tot communicatiestoringen leiden. De storingen zullen zelfs tot een conflict leiden als de ene partij denkt dat er onwil in het spel is. Een paar voorbeelden van communicatiestoringen:

Woorddenker: Je weet toch dat je vandaag een afspraak had staan.
Voor de woorddenker is het makkelijk om afspraken op tijd bij te houden. De beelddenker denkt in gebeurtenissen, de tijd speelt hierbij geen rol.

Beelddenker: Die kast moet je gewoon in elkaar zetten, daar heb je toch geen handleiding voor nodig. Dat zie toch zo.
De beelddenker gaat ervan uit dat iedereen een kast ziet in een stapel onderdelen. Terwijl dit voor een woorddenker zelf mét de handleiding een behoorlijke opgave is.

Woorddenker: het telefoonnummer is 0612545544
De beelddenker drukt het volgende nummer : 06125 44 55. Denkt in klanken maar de volgorde is net zo belangrijk.

Beelddenker: De kip moet je gewoon wat kruiden.
De beelddenker kan zich de smaak van kip voor de geest halen als er bepaalde kruiden op zitten. De woorddenker ziet het liefst een compleet recept.

Beter communiceren tussen beide manieren van denken

Omdat de twee manieren van denken zo verschillend zijn, is er regelmatig sprake van communicatiestoringen. Kennis van de andere manier van denken is dus essentieel. Door deze kennis zullen communicatiestoringen verminderen en er zal begrip ontstaan waarom de ander sommige dingen op zijn eigen manier doet. Daarnaast kan deze kennis gebruikt worden om het takenpakket van de verschillende personenaan te passen. Zo kan de beelddenker beter de kast monteren terwijl het belastingformulier beter door de woorddenker ingevuld kan worden.
© 2011 - 2020 Guidop, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Hoe de Davis dyslexie methode tot stand is gekomenHoe de Davis dyslexie methode tot stand is gekomenKinderen, maar ook volwassenen die behept zijn met dyslexie kunnen binnen 30 uur van dat probleem verlost zijn door de D…
Wat zijn dyslexie en dyscalculie?Wat zijn dyslexie en dyscalculie?Dyslexie en dyscalculie zijn beide stoornissen die het leerproces vertragen en vaak al op de basisschool aan het licht k…
Dyscalculie: oorzaak, symptomen, behandeling, diagnoseDyscalculie: oorzaak, symptomen, behandeling, diagnoseDyscalculie is een stoornis, waarbij het moeilijk is om reken- en wiskundekennis toe te passen. Dit kan voor grote probl…
Beelddenken bij leerproblemenBeelddenken bij leerproblemenDit artikel beschrijft het begrip beelddenken en is een opstap naar de artikelen over dyslexie, dyscalculie, ADD/ADHD en…

Ontspannen met Chinese ballenOntspannen met Chinese ballenDe bedoelde Chinese ballen ofwel meridiaankogels zijn de uit China afkomstige massagekogels. De werking van meridiaankog…
Killer body, perfect lichaam, waarom heb ik dat niet?Killer body, perfect lichaam, waarom heb ik dat niet?Wat kan het toch frustrerend zijn om al die prachtige holly wood actrices en al die artiesten te zien pronken met niet a…

Reageer op het artikel "Ouders en partners bij dyslexie, dyscalculie, ADD, ADHD"

Infoteur: Guidop
Gepubliceerd: 11-01-2011
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!