Vrouwen komen van Venus en mannen komen van Mars

Vrouwen komen van Venus en mannen komen van Mars Het boek deed het in ieder geval super, dus dat wil zeggen dat we er wel mee bezig zijn. En dat klopt ook, want niets is zo fascinerend als het spel tussen mannen en vrouwen. Of het nu het spel der verleiding is of de wijze waarop we perfect langs elkaar communiceren.

Kloppen alle verschillen wel die we duiden?

Strikt genomen is het eenvoudig om zo te verklaren dat een communicatieprobleem tussen bijvoorbeeld twee collega’s (man en vrouw) uitmond in een nutteloze discussie of zelfs ruzie. Maar we hebben een hele reeks aan zaken die – omdat mannen en vrouwen anders communiceren – dus de mist in kunnen gaan … en het ergste is dat we het nog toelaten ook.

Verschillende universiteiten hebben onderzoek gedaan en over een periode van drie jaar hebben negen onderzoeken tot onderstaande resultaten geleid. De onderzoeken zijn afkomstig van Ohio, New York, Montreal, London en Wisconsin.

De drie meest voorkomende verschillen op communicatievlak zijn:
  • Vrouwen gooien alles er eerder en gemakkelijker uit.
  • Mannen laten vrouwen niet uitpraten.
  • Vrouwen praten veel meer.

Vrouwen gooien alles er eerder en gemakkelijker uit.

Het zal je maar gezegd worden, alleen omdat je vrouw bent ben je dus een flapuit, kan je je mond niet houden en gaan er zaken over tafel die mannen nooit zo openlijk zouden uitspreken.

Vrouwen praten inderdaad veel onderling en relatief diepliggende geheimen passeren de revue. Daar staat tegenover dat mannen en vrouwen naar elkaar toe relatief weinig diepliggende zaken over de bühne brengen en het verschil moet hem dan zitten in de mannen die tegen andere mannen over intieme zaken spreken.
Uit de onderzoeken blijkt dat mannen inderdaad iets meer tijd nodig hebben om op gang te komen. Als ze echter in de juiste modus zitten, vertellen ze net zoveel over intieme zaken als vrouwen onderling. Het verschil in absolute aantallen is te verwaarlozen.

Mannen laten vrouwen niet uitpraten.

Als er een discussie tussen een man en vrouw ontstaat en de vrouw haar verhaal wil doen, die over het algemeen uit meer woorden zal bestaan dan dat van de man, wordt ze enig moment onderbroken. Mannen onderbreken per saldo vaker vrouwen tijdens hun relaas, dan andersom.

Tot enkele jaren geleden werd dit inderdaad zo aangenomen en zou terug te herleiden zijn naar het feit dat de man over het algemeen de dominante factor in een relatie is. Maar inmiddels zijn er nieuwe onderzoeken gedaan en de meningen zijn inmiddels bijgesteld. Enerzijds kan dit te maken hebben het feit dat de vrouw zich de afgelopen tientallen jaren sterker ontwikkeld heeft en meer een gesprekspartner is dan in het verleden, anderzijds kunnen de onderzoeken ook geavanceerder zijn en is het verschil nooit zo groot geweest.

Maar wat belangrijk is dat blijkt dat vrouwen nagenoeg net zoveel onderbreken als mannen en de aanzienlijke verschillen, van medio jaren 50 van de vorige eeuw, totaal weggepoetst kunnen worden. Of met andere woorden, het irritante interrumperen gebeurt bij beide sekse net zo vaak.

Vrouwen praten veel meer.

Je ontkomt er in dit soort onderzoeken eigenlijk niet aan … praten vrouwen nu echt zoveel meer dan mannen? Het ligt in de gedachten om absoluut “ja” te zeggen. Maar ligt het niet wat genuanceerder?

Dat vrouwen meer praten is jaren bevestigd door onderzoekers en wel in een factor 1 : 3 … en dat is nogal wat. Maar inmiddels wijzen nieuwe onderzoeken uit dat het beeld radicaal bijgesteld moet worden, want het aantal woorden wat vrouwen gemiddeld per dag uitspreken ligt rond de 16.000 en bij mannen is dit 15.800. Een te verwaarlozen verschil dus en mogelijk toe te schrijven aan het groeiende aantal metromannen. Maar daar is geen wetenschappelijk onderzoek naar gedaan. Vooralsnog praten we – in aantal woorden - dus ongeveer hetzelfde op een dag.

Tot slot

Dat neemt niet weg dat er nog een aanzienlijk aantal verschillen zijn tussen mannen en vrouwen die wel hout snijden, maar deze communicatieaspecten zijn inmiddels ontzenuwd.
Gerelateerde artikelen
Het hormonale verschil tussen mannen en vrouwenHet hormonale verschil tussen mannen en vrouwenIn het boek 'Venus is hot, mars is cool' uit 2010 beschrijft John Gray de reden waarom mannen en vrouwen zo verschillend…
Waarom vrouwen meer pijn ervaren dan mannenWaarom vrouwen meer pijn ervaren dan mannenEén op de tien Nederlanders gaat jaarlijks naar de huisarts vanwege pijnklachten aan het bewegingsapparaat. Vrouwen gaan…
Horoscoop: Planeet VenusHoroscoop: Planeet VenusSterrenbeeld is een bekend begrip. Planeten, hun betekenis en invloed in de horoscoop zijn minder bekend. Zon, Maan, Mer…

Versla de onweerstaanbare trek in iets lekkersWaar komt die plotselinge trek naar chocolade, koek, snoep of chips eigenlijk vandaan? Ondanks het feit dat we weten dat…
Werking en bijwerkingen van LoperamideWerking en bijwerkingen van LoperamideLoperamide is een sterk werkend medicijn dat gebruikt wordt tegen acute diarree, omdat het de darmperistaltiek plat legt…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Vrouwen komen van Venus en mannen komen van Mars"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: Januari 2011
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!