InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Kernramp: wat doen we bij nuclair ongeval?

Kernramp: wat doen we bij nuclair ongeval?

Kernramp: wat doen we bij nuclair ongeval? De nucleaire ramp in de kerncentrales van het Japanse Fukushima, doet ook bij onze de ongerustheid over de veiligheid van onze kerncentrales weer oplaaien. Volgens experts is een kernramp ook bij ons nooit uit te sluiten. Maar hoe moeten we nu reageren, en wat moeten we doen en laten wanneer er zich hier ooit een gelijkaardig rampscenario moest voordoen? Met welke tips en raadgevingen moeten we hierbij rekening houden, om ons maximaal te beschermen en de gevolgen van zo'n kernramp te beperken?

Hoe radio-actief jodium bestrijden?

Bij zo een rampscenario met onze kerncentrales, komen radioactieve stoffen in de atmosfeer terecht. Eén van die stoffen is radioactief jodium, een element dat vrijkomt bij de splijting van uranium. Komen we met dit radioactieve jodium in contact, dan wordt deze stof opgeslagen in onze schildklier, waardoor de aanmaak van het belangrijke schildklierhormoon ernstig in gevaar komt. Een tekort aan dit schildklierhormoon, tast onze weefsels aan en maakt ons ziek. Een tekort aan dit schildklierhormoon, is vooral gevaarlijk voor baby's, kinderen en zwangere vrouwen. Zo een ernstig tekort veroorzaakt immers belangrijke groeivertragingen, en is tevens verantwoordelijk beschadiging van zenuw- en hersenweefsels. Dat probeert men tegen te gaan, door het massaal toedienen van niet- radioactieve jodiumtabletten. Deze moeten verhinderen dat de radioactieve variant van jodium, zich in onze schildklier kan opslaan. Gezinnen en instellingen die zich in een straal van twintig kilometer rond de kerncentrale bevinden, kunnen gratis jodiumtabletten afhalen in de plaatselijke apotheek.

Minimale bescherming van 24 uur

Deze jodiumtabletten hebben een beschermend effect met een duurtijd van minimum 24 uur. Doet zich een dergelijk rampscenario voor, dan dienen we uiteraard alle ramen en deuren te sluiten, en mogen we ons niet nodeloos blootstellen aan radioactieve stofdeeltjes.

Gevaarlijke radioactieve neerslag

De radioactieve neerslag na een kernongeval, blijft spijtig genoeg niet uitsluitend tot dit radioactieve jodium beperkt. Deze neerslag bevat uiteraard meer radioactieve stoffen dan jodium. Naast jodium, worden ook andere radioactieve stoffen als strontium en cesium door ons lichaam opgenomen. De schadelijke effecten van deze beide radioactieve stoffen zijn vele malen groter dan bij jodium het geval is. We kunnen ons daar ook veel moeilijker tegen beschermen. Inderdaad, bedraagt de halveringstijd bij jodium zo'n tiental dagen, dan is de helft van de concentraties strontium en cesium ten vroegste na één, en in vele gevallen pas na dertig jaar verdwenen.

Nucleair noodscenario moet beschermingsmaatregelen coördineren

Doet er zich bij ons een soortgelijke kernramp zoals die in Japan voor, dan treedt het nationaal nucleair noodplan in werking. Op die manier wil men alle hulpacties zo goed mogelijk coördineren, en zowel de bevolking als ons leefmilieu maximaal beschermen. De bevolking wordt via alle mogelijke kanalen van de situatie, en van de mogelijke gevaren op de hoogte gebracht. We beschermen ons in eerste instantie door ons onmiddelijk in 'veiligheid' te brengen in het dichtsbijzijnde gebouw. Er worden door de overheid alle noodzakelijke en mogelijke maatregelen genomen, omdat we geen radioactief besmet voedel of drinkwater zouden gebruiken. Jodiumtabletten mogen pas dan worden gebruikt, wanneer de overheid daar om vraagt.

Wat kunnen we zélf doen?

In een gebied van tien kilometer rond een kerncentrale, werd een netwerk van sirenes uitgebouwd. Beginnen die te loeien, dan dreigt er gevaar, en moeten alle omwonenenden in dit gebied binnen blijven. We moeten alle ramen en deuren sluiten, en In geval van ventilatie moeten we de toevoer van buitenlucht onmiddellijk, en zo hermetisch mogelijk afsluiten. Via radio en tv wordt de bevolking nauwlettend van de situatie op de hoogte gebracht. We letten er ook op dat we onnodig tefeloonverkeer vermijden, om op die manier overbelasting van het netwerk te voorkomen. Zijn onze kinderen op school, dan laten we die ook daar.
Gerelateerde artikelen
Hoe beschermt jodium ons tegen radioactieve straling?Hoe beschermt jodium ons tegen radioactieve straling?Door de wetenschap wordt ons, na een ongeval in een kerncentrale, aangeraden massaal jodiumtabletten te slikken. Op die…
Radioactief besmet voedselRadioactief besmet voedselHet eten van radioactief besmet voedsel na een kernramp kan leiden tot acute gezondheidsproblemen. Omdat overheden daar…
Eerste hulp, de belangrijkste regelsWat moet je doen wanneer er een ongeval gebeurt, of wanneer en iemand plotseling onwel wordt? Hier een aantal richtlijne…
De zorgplicht van de werkgeverDe zorgplicht van de werkgeverEen werkgever heeft een zorgplicht. Die zorgplicht heeft als consequentie dat de werkgever bij een bedrijfsongeval aansp…
Verkeer - Hulp verlenen bij aanrijding of verkeersongevalVerkeer - Hulp verlenen bij aanrijding of verkeersongevalEen aanrijding of verkeersongeval - Wat moet je doen? In het drukke en intensieve verkeer in Nederland is een aanrijding…

Reageer op het artikel "Kernramp: wat doen we bij nuclair ongeval?"

Reacties

Hilde Wagemans, 26-03-2016 14:32 #3
Heeft het zin om bij een kernramp ramen met enkel glas, aan te binnenkant af te sluiten met houten platen? Wat te doen met de afzuigkap in de keuken en de schouw van een gaskachel? Wij wonen zeer dicht bij de kernenergie van Doel.

Yanno, 22-07-2013 01:33 #2
Wat een onzin artikel. Het radioactieve cesium heeft de amerikaanse westkust al bereikt. Honderdduizenden mensen hebben daardoor al kanker aan het strottenhoofd. In wieren werd in New England (westkust van de V.S.) al een 4x hogere dosis dan toegestaan vastgesteld aldus N.O.A.A. Op Google Earth is zelfs te zien dat de hele Grote Oceaan tussen Azië en Canada + V.S. al volkomen radioactief is en wel op een uiterst gevaarlijk niveau. Ik stel voor dat de redactie gezellig onder een steen blijft wonen en een kopje thee drinkt.

Jos Pieters, 10-06-2013 19:21 #1
Waarom plaatsen ze dan geen zonnepanelen, voor het geld dat de mensen betalen voor de stroom.
Dan kunnen ze tenminste een paar kerncentrales sluiten.
Gasmaskes uitdelen is beter dan het geld naar het buitenland brengen.

Infoteur: Frantan
Gepubliceerd: 17-03-2011
Subrubriek: Diversen
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!