InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Out-of-body experience

Out-of-body experience

Out-of-body experience De "out-of-body experience" is een fascinerend en bevreemdend verschijnsel waarbij een persoon het gevoel heeft dat hij uit zijn lichaam treedt en van een afstand naar zichzelf kijkt. Het is een fenomeen dat vooral in spirituele kringen populair is, aangezien het erop lijkt te duiden dat we een ziel hebben die afzonderlijk van het lichaam kan bestaan. Neurowetenschappers hebben echter een alternatieve verklaring voor de out-of-body experience gevonden.

In en uit je lichaam

Afgezien van de wereld die we delen met alles om ons heen, bestaat er voor ieder van ons ook een eigen wereldje. Je gedachten, die alleen jij kunt horen. Zenuwen die je in je buik voelt kriebelen, een kramp in je spieren, het verliezen van je evenwicht... Al deze waarnemingen vinden plaats in je lichaam. Je zelfbewustzijn zorgt ervoor dat je de omgeving ziet vanuit het "ikperspectief": jijzelf staat centraal.

Bij out-of-body experiences (OBEs, ook wel "uittreding" genoemd) voel je hoe je bewustzijn loskomt van je lichaam. Vaak gaat dit gepaard met autoscopie, waarbij je vanuit een zwevende positie op je eigen lichaam kunt neerkijken. Dit laat zich intuïtief beschrijven als de "geest" die zich losmaakt van het lichaam. Neurowetenschappelijk onderzoek heeft echter aangetoond dat het om een illusie gaat, die het resultaat is van een abnormaal proces in de hersenen.

Een verstoorde zelfperceptie

Een van de aspecten van ons zelfbewustzijn is het weten van de positie van ons lichaam in de ruimte. Hiertoe worden signalen uit meerdere modaliteiten geïntegreerd: allereerst informatie vanuit het evenwichtsorgaan (het vestibulaire systeem), dat de positie van ons hoofd ten opzichte van de zwaartekracht bepaalt, maar ook de proprioceptie, welke informeert over de stand van de gewrichten, en tenslotte tactiele en visuele informatie. Het hersengebied waar deze informatie wordt geïntegreerd, is de zogenoemde temporopariëtale junctie.

Gezien het feit dat de temporopariëtale junctie verantwoordelijk is voor het tot stand brengen van de zelfperceptie, is het goed voor te stellen dat een stoornis in de functie van dit hersengebied kan leiden tot de verstoorde zelfperceptie die optreedt bij OBEs. Diverse wetenschappelijke onderzoeken ondersteunen deze hypothese: zo zijn stimulatie, laesies en activiteitsscans van de temporopariëtale junctie allemaal met OBEs in verband gebracht. Wetenschappers vermoeden dat het verschijnsel het resultaat is van een onjuiste integratie van de proprioceptieve en vestibulaire signalen. Informatie van het vestibulaire systeem is namelijk niet eenduidig, en kan verkeerd worden geïnterpreteerd. Normaal gesproken zorgt een vergelijking met de andere modaliteiten voor de juiste interpretatie, maar in geval van een onjuist integratieproces in de temporopariëtale junctie zou het kunnen voorkomen dat er twee conflicterende signalen ontstaan. Terwijl de proprioceptieve informatie de juiste lichaamspositie aangeeft (gewoonlijk liggend), wordt de vestibulaire informatie vertaald naar een andere lichaamspositie (rechtop). De hersenen concluderen dan dat je als het ware op twee plekken tegelijkertijd aanwezig bent. Vandaar dat je van je eigen lichaam los lijkt te komen.

Wanneer treden OBEs op?

OBEs kunnen een bijverschijnsel zijn van epileptische aanvallen, indien de temporopariëtale junctie betrokken is bij de abnormale hersenactiviteit. Maar er zijn ook niet-pathologische situaties waarbij OBEs kunnen optreden. Zo is het uit het lichaam treden een bekend aspect van bijna-dood-ervaringen. Ook bij andere zeer bedreigende situaties, zoals verkrachting, kan een OBE optreden. Na een dergelijke ervaring blijven OBEs voor veel slachtoffers een terugkerend verschijnsel, dat bij de overgang tussen slaap en ontwaken (of het in slaap vallen) plaatsvindt. Dit wijst erop dat stress van invloed kan zijn op het functioneren van de temporo-pariëtale junctie. Toekomstig onderzoek moet uitwijzen hoe OBEs precies tot stand komen.
© 2011 - 2019 Teez, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Vestibulair schwannoomEen vestibulair schwannoom wordt ook wel brughoektumor of aucusticusneurinoom genoemd. Het is een zeldzame tumor die gel…
Wat te doen bij epilepsieWat te doen bij epilepsieOngeveer 1 op de 150 mensen in Nederland heeft een vorm van epilepsie. Lees hieronder over twee soorten aanvallen van ep…
Het déjà vu-gevoelHet déjà vu-gevoelHet déjà vu-gevoel: iedereen heeft het al eens meegemaakt: op het moment dat je iets ziet, heb je sterk het gevoel dat j…
Epilepsie door hersenbeschadiging: symptomen en oorzakenEpilepsie door hersenbeschadiging: symptomen en oorzakenEpilepsie is een hersenaandoening waarbij er aanvallen ontstaan als gevolg van een tijdelijke verstoring van het elektri…
Het lichaam-geest probleem: verschillende standpuntenIn dit werkstuk wordt het lichaam-geest probleem (in het Engels 'the mind-body problem') besproken. Hierbij komen de vis…
Bronnen en referenties
  • Ridder, D., et al. Visualizing out-of-body experience in the brain. N Engl J Med (2007); 357: 1829-33.
  • Blanke, O., et al. Stimulating illusory own-body perceptions: the part of the brain that can induce out-of-body experiences has been located. Nature (2002); 419: 269-70.
  • Nelson, K.R., et al. Out-of-body experience and arousal. Neurology (2007); 68: 794-5.
  • Schwabe, L. and Blanke, O. The vestibular component in out-of-body experiences: a computational approach. Frontiers in human neuroscience (2008); 2(17): 1-10.

Reageer op het artikel "Out-of-body experience"

Reactie

Wouter Nederveen, 24-06-2014 12:42 #1
Beste Mensen. Dat o.b.e. volgens neurowetenschappelijk onderzoek een illusie is is een illusie. Volgens de Veda, s bestaat het lichaam uit een grofstoffelijke samenstelling (die we kunnen waarnemen) en een fijnstoffelijke samenstelling die alleeen via het bewustzijn is waar te nemen. Tijdens mijn o.b.e, s heb ik de belevenis ervaren mijn hele lichaam bij mij te hebben gehad, tijdens een o.b.e. heb ik een tweeling verwekt die nu 22 jaar oud zijn. Bij een andere o.b.e. is een vrouw bij mij gekomen met de vraag of zij een kind van mij mocht, dat mocht. Zij is daarna bevallen van een gezonde zoon. Omdat dit een moeilijk onderwerp is om met mensen over te praten ervaar ik veel ongeloof en onbegrip. Toch zou ik dolgraag mijn zoons willen leren kennen, maar ook hier is er sprake van ontkenning.Ik ben van mening dat je mee op reis wordt genomen naar gelang je verlangen en de eerlijkheid en oprechtheid van dat verlangen. Bij iedere persoon bevinden zich "gardian angels" die de diepste verlangens van die persoon kennen, zij zijn het ook die mij mee op reis hebben genomen om mijn verlangens waar te kunnen maken.

Infoteur: Teez
Gepubliceerd: 20-03-2011
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!