InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Eenvoudige manieren om je geheugen te trainen

Eenvoudige manieren om je geheugen te trainen

Naarmate men ouder wordt, merkt men vaak dat het geheugen erop achteruit gaat. Dit bezorgt vele mensen een slecht gevoel. Gelukkig zijn er een aantal eenvoudige manieren om je geheugen te trainen zodat je de dingen beter en langer leert onthouden. Ouder worden gaat gepaard met het dalen van de functionaliteit van bepaalde lichaamsfuncties. Ook het geheugen lijdt vaak onder het stijgen van de levensjaren. Men wordt vergeetachtig of slaagt er niet meer in namen, telefoonnummers of andere zaken te onthouden. Voor vele mensen brengt dit een slecht gevoel met zich mee. Om het geheugen fris en actief te houden bestaan verschillende eenvoudige technieken die iedereen kan toepassen.

Soorten geheugen

Meestal maakt men het onderscheid tussen twee soorten geheugen: het werkgeheugen of korte-termijngeheugen, en het referentiegeheugen of lange-termijngeheugen. Meestal merkt men dat het korte-termijngeheugen zwakker wordt bij het ouder worden. Het lange-termijngeheugen, dat ons in staat stelt belangrijke gebeurtenissen voor lange tijd te onthouden, blijft meestal beter functioneren.

De geest uitdagen

Om de geest en het geheugen scherp te houden is het noodzakelijk om het te blijven uitdagen. Het is belangrijk om interessante gesprekken te voeren en regelmatig over zaken te discussieren zodat men blijft "nadenken". Lezen is een verrijkende activiteit voor de geest en zorgt dat men op de hoogte blijft van wat er dagelijks gebeurt. Om specifiek het geheugen uit te dagen kan men zich behelpen met puzzels of geheugenspelletjes zoals memory. Kruiswoordraadsels, sudoku's en woordzoekers zijn ideale ontspannende puzzels die een gunstige invloed hebben op het geheugen en de geest.

Lichaamsbeweging en ontspanning

Om mentaal fris te blijven is het belangrijk om veel te bewegen en op tijd te ontspannen. Veel stress kan leiden tot een verminderde functionaliteit van het geheugen. Regelmatig het werk of de specifieke stress-situatie achter zich laten, helpt om mentale rust te vinden en de hersenen te laten bekomen van de inspanningen.

Lichaamsbeweging is van groot belang om de bloedsomloop, en dus ook de aanvoer van bloed naar de hersenen, te stimuleren. Daarvoor hoeven geen topsportprestaties neergezet te worden. Een eenvoudig fietstochtje, een verkwikkende wandeling of een rondje joggen kan wonderen doen!

Goede voeding

Een gezonde en gevarieerde voeding draagt bij tot een algemeen beter gezondheid, en dus ook tot een betere werking van het geheugen en de hersenen. Voldoende opname van vitamines en mineralen draagt dan ook bij tot een frissere geest!

Alcohol en drugs

Alcohol en drugs zijn twee dooddoeners voor de hersenen, het geheugen en de geest. Overmatig gebruik van deze producten zorgt ervoor dat hersencellen afsterven waardoor de capaciteit van het geheugen vermindert.

Ondersteuning

Het is geen schande om een keer iets te vergeten! Probeer te vermijden dat je in de problemen komt mocht je iets vergeten, en 'help' je geheugen daarom een handje. Het gebruik van een notaboekje, agenda of herinneringsfunctie in je mobiele telefoon kan je heel wat zorgen besparen! Bent u bang dat u iets vergeet mee te nemen, leg de spullen dan tijdig klaar op een goed zichtbare plek zoals bij uw sleutels, of in uw handtas.

Zorg er ook voor dat uw spullen altijd netjes geordend zijn en op dezelfde plek liggen. Zo vermijdt u situaties waarin u iets niet meer terugvindt omdat u zich niet kan herinneren waar u het gelegd hebt. Ook routine in de dagelijkse bezigheden kan helpen om mentale rust te vinden en om te gaan met een verminderd geheugen!
© 2011 - 2019 Juliedr, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Zenuwstelsel; leren en geheugenMensen leren nieuwe kennis en vaardigheden door sterke neurale netwerken te vormen. Leren kan beschouwd worden als het v…
Hoe werkt je geheugen?Hoe werkt je geheugen?Het geheugen van de mens zit ingewikkeld in elkaar. Herinneringen kun je kort bewaren, lang, of iets ertussenin. Ook sla…
Cognitie: lange- en kortetermijngeheugenCognitie: lange- en kortetermijngeheugenCognitie staat voor het verwerken van informatie, het toepassen van kennis en het veranderen van voorkeuren. Voor het ve…
Geheugen een belangrijk menselijk vermogenHet geheugen is het vermogen om zeer diverse informatie op te kunnen slaan. Daarmee is het geheugen een eigenschap die w…
Leren & studeren: het lerende breinLeren & studeren: het lerende breinBij studeren komt een hoop kijken. Studenten moeten kritisch kunnen nadenken, goed kunnen schrijven, en ook nog goed inf…
Bronnen en referenties
  • http://www.gezondvgz.nl/%7Bd421b669-83e2-4ee7-b712-02b42e6944a7%7D/%7B5D243645-4981-42F1-A5DA-D6FC13B20AC3%7D?tp=%7B0c48aa27-cb01-499f-9570-ab8521138ef0%7D

Reageer op het artikel "Eenvoudige manieren om je geheugen te trainen"

Infoteur: Juliedr
Gepubliceerd: 22-04-2011
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!