MEE voor meer levensgeluk

MEE voor meer levensgeluk MEE is een organisatie die wil meewerken aan een goede kwaliteit van bestaan van mensen met een beperking of chronische ziekte. De dienstverlening van MEE is onafhankelijk en deskundig en heeft een lage drempel. Mee kan een uitgebreid pakket van individuele diensten aanbieden. De organisatie zoekt in haar werk samenwerking met belangenorganisaties en instellingen voor maatschappelijke dienstverlening en zorg. Mee zoekt samen met de clienten naar antwoorden op vragen die betrekking hebben op levensgeluk.

MEE en de hulpvragers

De naam MEE drukt uit waar de organisatie voor staat met woorden hoog in het vaandel als MEEleven, MEEdenken, MEElachen, MEEgaan en MEEwerken. MEE is er louter voor het belang van de cliënt waarbij de vragen, wensen en behoeften van de cliënt voorop staan. MEE begeeft zich op diverse terreinen zoals ontwikkeling en opvoeding, leren en werken, wonen en samenleven (relaties en vriendschap), vrije tijd en sport, geldzaken en regels.

MEE meldt op haar website dat zij een uitgebreid pakket aan individuele diensten kan aanbieden aan:

  • Mensen met een (lichte) verstandelijke beperking.
  • Mensen met een ontwikkelingsachterstand.
  • Mensen met een lichamelijke beperking.
  • Mensen met een zintuiglijke beperking.
  • Mensen met een stoornis in het autistische spectrum.
  • Mensen met een (ernstige) meervoudige beperking.
  • Mensen met een niet-aangeboren hersenletsel.
  • Ouders, mantelzorgers en andere ondersteuners.
  • Samenwerking voor maatschappelijke taken

Naast de op personen met een beperking of chronische ziekte gerichte activiteiten heeft MEE een tweede richting in het uitvoeren van een aantal maatschappelijke taken. Daarvoor wordt samenwerking gezocht met een aantal partners zoals belangenorganisaties en instellingen voor maatschappelijke dienstverlening en zorg en met lokale besturen.

Oplossingen zoeken

MEE levert zelf geen zorg, opvang, huisvesting, arbeid, onderwijs en vrijetijdsbesteding maar probeert een antwoord te vinden op alle vragen van iedereen waarbij beperkingen een belemmering kunnen vormen voor het meedoen in de samenleving. MEE zoekt samen met de cliënten naar oplossingen voor problemen, geeft onafhankelijk advies en brengt mensen in contact met de juiste instanties en organisaties. MEE kent daarbij de weg in de veelheid van regels en procedures en kent tevens de mogelijkheden voor voorzieningen.

Beter functioneren in maatschappij

Ook worden lotgenoten door MEE met elkaar in contact gebracht en worden netwerken georganiseerd zoals vriendenkringen. Tevens organiseert MEE cursussen en trainingen waarbij vaardigheden kunnen worden ontwikkeld om beter te functioneren op het gebied van zelfredzaamheid, weerbaarheid en ook in geldzaken. Ook tracht zij het aansluiten bij sportclubs van mensen met een beperking te stimuleren.

Voorbeelden van hulpvragen die MEE geeft en waarbij ze kan ondersteunen zijn onder meer:

Mijn kind ontwikkelt zich niet zoals andere kinderen.

Bij het opvoeden van een kind met een beperking of chronische ziekte lopen ouders tegen specifieke problemen aan waarbij MEE over de kennis beschikt om hen te ondersteunen.

Mijn gezinsleven raakt ontwricht door de gedragsproblematiek van mijn kind.

Het kan zijn dat ouders zich zorgen maken om hun kind zonder goed te weten wat er aan de hand is. MEE kan samen met de ouders naar de situatie kijken en tips geven over de meest geschikte ondersteuning en begeleiding en eventueel doorverwijzen naar de juiste instanties.

Het lukt mij niet goed overzicht te bewaren door mijn beperking. De laatste tijd stapelen de schulden zich op.

MEE organiseert speciale cursussen in het omgaan met geld. Als rekeningen zich opstapelen ontstaan er immers problemen en kan MEE ook zorgen voor het ordenen van papieren of de weg wijzen naar instanties die verder kunnen helpen.

Nu heb ik ook nog problemen met mijn baas omdat ik te vaak te laat kom.

MEE kan een consulent inzetten om bij problemen de juiste oplossing te vinden. Zij gaat daarbij uit van de mogelijkheden en niet alleen vanuit de beperkingen. MEE-consulenten hebben ruime ervaring en werken onder meer nauw samen met het UWV.

Hulp zoeken bij MEE

Naast deze onderwerpen kan MEE in talrijke zaken hulp bieden en de weg wijzen. Voor hulp kan tijdens werkdagen worden binnengelopen in een van de vele vestigingen in het land en is iemand aanwezig die vragen kan beantwoorden of kan doorverwijzen. Ook kan telefonisch contact worden opgenomen met 0900-999 88 88 (lokaal tarief). Informatie kan ook verkregen worden via website: www.mee.nl

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Verstandelijke beperkingVoor heel veel mensen is het verschil tussen een lichamelijke en een verstandelijke beperking niet altijd duidelijk. Ze…
Lichamelijke beperkingHeel veel mensen weten nog steeds niet goed wat nu precies een lichamelijke beperking is. Er is nog steeds heel veel ond…
Ezeltherapie niet alleen voor mensen met een beperkingEzeltherapie niet alleen voor mensen met een beperkingAsinotherapie of ezeltherapie? Beide hebben dezelfde betekenis, namelijk het inzetten van ezels als een vorm van therapi…
Licht verstandelijk beperktenLVB'ers, licht verstandelijk beperkten. Een brede doelgroep met veel onduidelijkheden, elke beperking is namelijk weer a…

Schijndood of ondodeSchijndood of ondodeDe grootste angst van een ieder die dood gaat: om schijndood te zijn en levend begraven te worden. Hoe herken je een sch…
Cholesterol goed of fout?Cholesterol goed of fout?We kennen het woord, we weten dat het met de aderen te maken heeft, maar veel mensen komen niet verder dan dat. Het heef…
Bronnen en referenties
  • www.mee.nl

Reageer op het artikel "MEE voor meer levensgeluk"

Infoteur: Rickandie
Laatste update: Maart 2016
Subrubriek: Diversen
Special: Bijzondere hulp
Medische informatie…
Schrijf mee!