InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > EHBO: de 4 stappen

EHBO: de 4 stappen

Een licht of ernstig ongeluk(je), iedereen heeft het wel eens meegemaakt. Als toeschouwer is het belangrijk hoe je met zo'n situaties omgaat. Hoe moet je het slachtoffer benaderen? Hoe moet je het slachtoffer helpen? Wat moet je allemaal doen? Het lijkt vanzelfsprekend, maar toch gebeuren er fouten bij de eerste hulp bij ongevallen. Verder leest u de stappen die ondernomen moeten worden bij een ongeval.

Zorg voor veiligheid

Het is van uiterste belang dat de hulpverlener de omgeving observeert. Daarmee bedoelen we dat hij/zij moet kijken of de omgeving veilig of gevaarlijk is. Observeer eerst vooraleer je handelt.
Ook moet de hulpverlener nagaan wat de mogelijke risico's zijn voor het slachtoffer, de omstaanders en de hulpverlener. Het is van groot belang dat de hulpverlener zijn veiligheid niet in gevaar brengt.

De stappen:

Eigen veiligheid eerst
U kan het slachtoffer enkel benaderen als er geen gevaar dreigt voor uzelf. Indien u het slachtoffer niet kan helpen, is het noodzakelijk om de hulpdiensten te bellen.

Zorgen voor de veilighied van het slachtoffer
U mag als hulpverlener enkel het slachtoffer verplaatsen/evacueren wanneer het slachtoffer zich in gevaar is. Enkel dan mag u het slachtoffer verplaatsen, anders is het aan te raden het slachtoffer op dezelfde plaats te houden. Onnodige verplaatsing is niet nodig!

Zorgen voor veiligheid van omstaanders
Als laatste is het ook van belang de omstaanders attent te maken op mogelijke gevaren en risico's. Geef dus de omstaanders nuttige informatie en aanwijzigingen.

Beoordeel het slachtoffer

Na het zorgen voor de veiligheid voor uzelf, slachtoffer en omstaanders bekijk je in welke toestand het slachtoffer zich bevindt. Je gaat kijken of hij/zij zich al dan niet in levensgevaar verkeert. Om dit uit te dokteren, controleert de hulpverlener het bewustzijn en ademhaling van het slachtoffer.

De stappen:

Het bewustzijn controleren
Dit kan gecontroleerd worden door het slachtoffer aan te spreken en licht te tikken aan beide schouders.

Open de luchtweg
De luchtweg openen doe je door de kin van het slachtoffer naar boven te duwen. Zo kan je aan de mond en neus voelen of er geademd wordt.

Nagaan of slachtoffer normaal ademt
Dit doe je zoals reeds geschreven bij 'open de luchtweg'.

Alarmeren van de hulpdiensten

De hulpdiensten alarmeren doe je wanneer het slachtoffer ernstig verwond is of in levensbedreiging is. De hulpverlener moet dit doen voor hij eerste hulp verleent. Omstaanders kunnen ook de hulpdiensten bellen.

Wie bellen?:

112 (of 100)
Deze hulpdienst bel je wanneer het slachtoffer ernstige verwondingen heeft of in levenbedreiging is. Het telefoonnummer 100 is een nationale nummer, dus enkel te bereiken bij ongevallen in eigen land (België). Ook heb je een telefoonnummer 112. Dit is een Europees alarmnummer. Deze nummer kan dus gebruikt worden voor heel de Europese Unie.

101
Als je deze telefoonnummer intikt, komt u als hulpverelener terecht bij de politiehulp. Deze gebruik je enkel bij ongevallen zonder gewonden, bv.: verkeersongeval met blikschade.

070 245 245
Het Antigifcentrum belt de hulpverlener wanneer hij vermoedt dat het slachtoffer een vergiftiging opgelopen heeft.

Verdere hulp verlenen

Indien u alle vorige stappen hebt gedaan, kunt u verder gaan met het verlenen van eerste hulp. Als hulpverlener gaat u eerst de ernstige wonden behandelen. Tijdens het behandelen van de wonden, controleert u steeds de vitale functies van het slachtoffer.

De stappen:

  1. Vragen aan het slachtoffer wat er mis is
  2. Oog hebben voor symptomen en tekenen
  3. Het slachtoffer grondig onderzoeken
  4. De vitale functies controleren (ademhaling, hartslag,...)
  5. Nagaan of het slachtoffer medicatie neemt
  6. Hulpdiensten inlichten
© 2011 - 2019 Karlvanosselaer, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Eerste hulp, de belangrijkste regelsWat moet je doen wanneer er een ongeval gebeurt, of wanneer en iemand plotseling onwel wordt? Hier een aantal richtlijne…
Alarmnummer 112Alarmnummer 112Binnen de EU-landen kunt u in geval van levensbedreigende situaties of spoedeisende hulp het alarmnummer 112 bellen. Op…
Verkeer - Hulp verlenen bij aanrijding of verkeersongevalVerkeer - Hulp verlenen bij aanrijding of verkeersongevalEen aanrijding of verkeersongeval - Wat moet je doen? In het drukke en intensieve verkeer in Nederland is een aanrijding…
EHBO bevriezingEHBO, Eerste Hulp Bij Ongelukken, het woord zegt het al. Bij EHBO gaat het er om dat je iemand kunt helpen als hij een o…
Bronnen en referenties
  • Google
  • Rode kruis

Reageer op het artikel "EHBO: de 4 stappen"

Infoteur: Karlvanosselaer
Gepubliceerd: 19-06-2011
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!