InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > De invloed van alcohol op je lichaam

De invloed van alcohol op je lichaam

Als je na school of je werk, aan het eind van de week, of in het weekend, zin hebt in een biertje of een goed glas wijn, denk daar dan nog eens even goed over na. Als je daarna nog gaat sporten kun je het misschien beter bij frisdrank houden. En wist je dat je zelfs de volgende dag bij het sporten nog last kunt hebben van de gevolgen van de alcoholconsumptie van de avond ervoor. Bekijk hier wat de invloed van alcohol op je lichaam is. Onderzoek heeft aangetoond dat zelfs kleine hoeveelheden alcohol een toename van spierkracht en uithoudingsvermogen tot gevolg kan hebben, maar deze voordelen zijn van zeer korte duur. Na ongeveer 20 minuten zullen de fysieke problemen beginnen waar je met sporten last van zult hebben. Uiteindelijk zul je je beter voelen tijdens het sporten als je in de uren ervoor geen alcohol hebt genuttigd. Uiteindelijk is alcohol toch een soort van giftige stof, waarmee je voorzichtig moet omgaan. Alcohol kan op de korte, en vooral op de lange termijn allerlei schadelijke lichamelijke effecten hebben.
De negatieve kant van alcohol is dat het je kracht, uithoudingsvermogen, aërobe vermogen, hersteltijd, je vermogen om vet te verbranden, en zelfs je spiergroei kan verminderen. Alcohol heeft ook effect op je zenuwstelsel en je hersenen. Als je op de lange termijn veel alcohol drinkt kan dat ernstige achteruitgang van de werking van het centrale zenuwstelsel tot gevolg hebben. Maar ook op de korte termijn wordt de interactie tussen zenuwen en spieren verminderd. Dit merk je vooral doordat dronken mensen minder gecoordineerd kunnen bewegen, ze vallen vaker om, lopen tegen dingen aan, en kunnen niet meer in een rechte lijn lopen. Ook neemt je spierkracht af.

Bloed

Zodra alcohol de bloedcellen bereikt kan het al schade aanbrengen. Bij alcoholgebruikers is ontsteking van de spiercellen een veel voorkomende klacht. Over langere periodes kunnen sommige beschadigde cellen afsterven, wat zal resulteren in minder functionaliteit bij spiercontracties. Als je alcohol gedronken hebt, zul je ook meer spierpijn hebben na het sporten, en dus zul je een langere herstelperiode nodig hebben.
Alcohol heeft ook effect op je hart en bloedsomloop. Wanneer je alcohol drinkt, zal een vermindering van je uithoudingsvermogen optreden. Als je drinkt, zal je lichaam meer warmte afgeven (dus verliezen), omdat de alcohol je bloedvaten verwijdt. Dit verlies in warmte kan ertoe leiden dat je spieren kouder worden, en daar wordt je dus weer trager en zwakker van.

Spijsvertering

Het drinken van alcohol kan ook leiden tot spijsverterings- en voedingsproblemen. Alcohol veroorzaakt afgifte van insuline in je bloed, dat het metabolisme van glycogeen verhoogt, waardoor vet wordt opgeslagen, en het verbranden van vet bemoeilijkt.Omdat alcohol de opname van bepaalde voedingstoffen blokkeert of bemoeilijkt, kan een (te) grote en regelmatige alcoholconsumptie leiden tot bloedarmoede of een gebrek aan vitamines van de B-familie.

Lever

Het orgaan dat de alcohol afbreekt in je lichaam is je lever. Dus als je teveel drinkt, zal je lever daar het meeste last van hebben, en steeds harder moeten werken. De extra belasting die alcohol op je lever plaatst, kan ernstige schade veroorzaken en zelfs een deel van je levercellen vernietigen. Je lever wordt er ook groter dan normaal van. Mensen die jarenlang ernstige alcoholist zijn of zijn geweest, zullen vaak levercirrose hebben, en soms hebben ze zelfs nieuwe lever nodig, door middel van een levertransplantaat.

Nieren

Omdat alcohol vochtafdrijvend is, kan het drinken van grote hoeveelheden ook uw nieren belasten. Je raakt uitgedroogd, omdat je te veel vocht uitplast. Dit is ook wat de volgende dag de kater veroorzaakt. En als je gaat sporten als je reeds uigedroogd bent, zul je het probleem nog groter maken, en nog meer hoofdpijn krijgen.

Tot slot

Natuurlijk kun je prima op zijn tijd een biertje of wijntje drinken. Maar doe het wel met mate, en zorg dat je ervan geniet. En denk eraan wat je de volgende dag voor afspraken hebt staan, want na een avondje stevig drinken zul je de volgende dag niet op je best zijn.
© 2011 - 2019 Mieka, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
De verwerking van alcohol in het lichaamDe verwerking van alcohol in het lichaamWie alcohol heeft gedronken, kan vaak niet deelnemen aan het verkeer, want met alcohol in je bloed mag dit niet. Hoe lan…
Wanneer ben je een alcoholist?Wanneer ben je een alcoholist?Alcoholist ben je niet van de een op de andere dag, dat is een proces van jarenlang alcohol drinken. Een alcoholist is i…
De opname en afbraak van alcoholNa het nuttigen van alcohol, moet het alcohol door het lichaam worden afgebroken. Hoe wordt het alcohol afgebroken?, waa…
Wat is alcohol en wat doet het met je lichaam?Wat is alcohol en wat doet het met je lichaam?De meeste mensen drinken wel eens alcoholisch drankje. Alcohol tref je aan in bier, wijn en sterke drank. Pure alcohol i…
Hoe alcohol in je lichaam komt en wordt afgebrokenHoe alcohol in je lichaam komt en wordt afgebrokenIedereen weet dat als je alcohol drinkt, dat je onder invloed raakt. Als je alcohol drinkt, zal het via de slokdarm in j…

Reageer op het artikel "De invloed van alcohol op je lichaam"

Reacties

Destijvespier, 18-02-2018 18:22 #4
Hallo Verdegen,
Spierpijn is een normaal verschijnsel bij alcoholintolerantie. Iedereen krijgt spierpijn na het drinken van alcohol, alleen als je een beetje in stemming verkeerd, voel je er weinig van. Het grote probleem ontstaat als je werkelijk gevoelig bent/wordt voor alcohol, dan zijn de spieren die als eerste de klappen krijgen, het kan op dezelfde avond zijn maar ook dagen erna. Het maakt overigens niet uit of je bier of wijn drinkt, als het maar alcohol is want alcohol is alcohol. Dat overgevoeligheid ontwikkelt zich soms heel snel maar soms erg langzaam, in beginstadium voel je wat spierpijn direct na het drinken van alcohol wat binnen enkele minuten verdwijnt (meestal zijn dat de armspieren), in een later stadium kan de pijn dagen of zelfs weken aanhouden en er worden dan meer spieren aangedaan. Mijn advies, gewoon ermee ophouden.
Succes.

Verdegem, 16-01-2017 10:30 #3
Ik heb al jaren last van spierpijnen, de ene dag al meer dan de andere. Ik drink dagelijks 2 glazen bier(pils) en soms bij gelegenheden wel wat meer. Ik voel mij dan happy maar drink niet tot ik dronken ben. Wat mij nu opvalt dat is, als ik soms een paar dragen niets van alcohol drink dat dan de spierpijnen minder zijn, hoe komt het, kan ik daar een verklaring voor krijgen? Reactie infoteur, 17-01-2017
Hoi Verdegem,
Ik moet eerlijk zeggen dat ik daar geen duidelijk antwoord op heb, maar ik ben dan ook geen arts. Misschien zou je huisarts hier meer over kunnen vertellen?
Maar als het goed voelt om minder spierpijn te hebben zou je misschien af en toe een paar dagen niet kunnen drinken, of kunnen proberen of je wel of niet spierpijn krijgt als je eens een maand niet drinkt. Om het voor jezelf in kaart te brengen zou je ook eens een dagboekje bij kunnen houden. Schrijf elke dag op wat je drinkt, en of je spierpijn hebt. Misschien kan je hier dan een patroon in vinden. Het kan ook nog zijn dat het ergens anders aan ligt, bijv. dat je op de dagen dat je niet drinkt gewoon minder actief bent en daarom geen spierpijn hebt. Of misschien ligt het aan een bepaalde beweging die je vaak herhaalt, of misschien aan de soort drank en zou je er bij wijn geen last van hebben, of aan je houding als je slaapt. Het kan van alles zijn. Zoals ik al zei, ik ben geen arts dus ik kan je niet verder helpen.

Mieka (infoteur), 15-10-2014 11:12 #2
Hoi Angelina,
Er had moeten staan dat je spieren kouder worden, ik heb het aangepast :)

Angelina, 21-07-2014 21:57 #1
Hallo!

Ik heb een vraag, in het begin van de tekst staat een zin die niet helemaal compleet is.
"Als je drinkt, zal je lichaam meer warmte afgeven (dus verliezen), omdat de alcohol je bloedvaten verwijdt. --> Dit verlies in warmte kan ertoe leiden dat je spieren worden, <-- en daar wordt je dus weer trager en zwakker van."

Zou iemand mij kunnen vertellen wat hier eigenlijk had moeten staan?
Bedankt!

Infoteur: Mieka
Laatste update: 15-10-2014
Subrubriek: Diversen
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!