InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Wanneer ben je een alcoholist?

Wanneer ben je een alcoholist?

Wanneer ben je een alcoholist? Alcoholist ben je niet van de een op de andere dag, dat is een proces van jarenlang alcohol drinken. Een alcoholist is iemand die geestelijk en lichamelijk afhankelijk is van alcohol. Maar ben je al alcoholist als je iedere dag voor de tv 1 of 2 biertjes drinkt?

Alcoholist

Een alcoholist is iemand die zoveel alcohol drinkt dat de gezondheid, werk en het sociale lever er onder lijd. Alcoholisme kan gezien worden als een progressieve aandoening die meestal geleidelijk ontstaat. Men begint met af en toe een drankje voor de gezelligheid, na verloop van tijd neemt de frequentie van die drinkmomenten toe en uiteindelijk komt de persoon in kwestie tot de ontdekking dat men niet (of minder goed) meer kan functioneren zonder gedronken te hebben. In Nederland zijn er ongeveer 350.000 alcoholisten en 500.000 probleemdrinkers.

Geaccepteerde drug

Alcohol is een maatschappelijke drug, dit houd in dat het in de gehele maatschappij geaccepteerd wordt. Toch worden de gevolgen van alcohol vaak zwaar onderschat, zo zijn er veel jongeren die jarenlang gevaarlijk veel drinken maar als het nodig is wel van de drank af kunnen blijven. Niettemin verlaten nog steeds elk jaar jongeren de universiteit als alcoholist.

Hard drug

Alcohol is dan misschien wel een geaccepteerde drug, het heeft wel de kenmerken van een hard drug en bij hard drugs moet je denken aan: heroïne, cocaïne en paddo's.

De gevolgen van overmatig gebruik komen overeen met de kenmerken van hard drugs, namelijk: verslaving, agressie, vandalisme, huiselijk geweld en gevolgen voor de gezondheid.

Overmatig gebruik

Er is al sprake van een verslaving als een persoon 6 á 7 glazen per dag drinkt, het maakt niet uit wat je drinkt omdat de glazen daar op aangepast zijn. Drink je als man meer dan 14 glazen per week en als vrouw 7 glazen per week dan kun je daar op den duur last van krijgen, er kunnen verschillende kwaaltjes ontstaan waar alcohol de oorzaak van is.

Reden om te drinken

Daarnaast is het ook nog verschillend waarom je drinkt, de ene persoon drinkt enkele glazen alcohol op een feestje, dit noemen we een gezelligheids drinker. Maar er zijn ook personen die alcohol drinken om stress, angst, en spanningen weg te nemen, dit noemen we misbruik. Drinken terwijl je nog moet rijden, als je zwanger bent of nog verplichtingen hebt dan kun je drinken ook zien als misbruik, maar daar heeft iedereen een andere mening over.

Alcohol afhankelijk

Iemand is alcohol afhankelijk als hij aan drie van de onderstaande criteria voldoet:
tolerantie, de behoefte aan steeds meer drinken of afnemend effect van dezelfde hoeveelheid alcohol
aanwezigheid van onthoudingsverschijnselen of dreiging daarvan
drinken in grotere hoeveelheden of langer dan vooraf de bedoeling was
aanhoudende wens of mislukte pogingen om met drinken te stoppen
steken van veel tijd en energie in alcohol (kopen, drinken, herstellen)
belangrijke activiteiten (sociaal, werk, vrije tijd) hebben onder het drinken te lijden
doorgaan met drinken tegen beter weten in

Informatie

Veel mensen proberen na verloop van tijd om 'sociaal' te leren drinken, maar vaak lukt dit niet en drinkt men zodra men 1 of 2 glazen op heeft door. Als u vragen heeft of een keer wilt overleggen voor advies kunt u bellen met de Alcohol Infolijn of contact opnemen met de huisarts.
© 2011 - 2018 Brittb, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
10 fabeltjes over 'het glaasje te veel'"Bier na de wijn is venijn", een bierbuik krijg je na het drinken van te veel bier en zo zijn er nog wel meer fabeltjes…
De stadia van alcoholismeDe stadia van alcoholismeKun je de verschillende stadia van alcoholisme herkennen bij jezelf, je vrienden, of bij familieleden? Als je je zorgen…
Hoe kun je minder gaan drinken?Hoe kun je minder gaan drinken?Er wordt altijd gezegd: 'Drink met mate', maar sommige mensen kunnen dat niet meer. Die zijn verslaafd geworden aan dran…
Bier een alcoholhoudende drankBier een alcoholhoudende drankBier is een alcoholhoudende drank gemaakt van water, mout, hop en gist. Bier is een van de populairste dranken en het wo…
Wat is alcohol en wat doet het met je lichaam?Wat is alcohol en wat doet het met je lichaam?De meeste mensen drinken wel eens alcoholisch drankje. Alcohol tref je aan in bier, wijn en sterke drank. Pure alcohol i…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Wanneer ben je een alcoholist?"

Reacties

Leonie, 14-02-2016 19:55 #3
Beste ina

Is het niet verstandig om hulp te zoeken zodat jouw kindje wel in een goede omgeving opgroeit?

Brittb (infoteur), 14-07-2014 11:41 #2
Een toelichting voor een ieder die bovenstaand artikel gelezen heeft en zichzelf hierin weer ziet.
Er bestaan tegenwoordig veel instellingen en diensten die kunnen helpen bij een alcohol, drugs of andere verslavingen. Een hiervan is bijvoorbeeld Tactus. Verslavingszorg is er voor mensen met verslavingsproblemen, hun partners en kinderen, werkgevers, onderwijsinstellingen, verwijzers en andere. Kijk voor meer info op https://www.tactus.nl/

Ina, 11-04-2013 22:48 #1
Mijn moeder was een alcoholist. Mn broers blowen… we hebben klote jeugd gehad. Ik was de oudste sibling… dus moest de klappen opvangen… eten stelen en mn broers bemoederen! Ik weet niet of dat er wat te me te maken heeft, maar ik ben gediagnosteerd als borderliner, alcohol doet me vergeten… ik drink 2 dagen niets… en dan moet ik het hebben! Zonder alcohol vind ik het leven zwaar… ik heb een gehandicapt kind maar dat is geen excuus… het zit in de familie. Het is verdoving en dat vind ik er zo fijn van… maar het loopt uit de klauwen nu. Ik ben 48… zo word ik niet oud denk ik.

Infoteur: Brittb
Laatste update: 16-10-2016
Subrubriek: Verslaving
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!