InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Huisstofmijt bestrijden

Huisstofmijt bestrijden

Huisstofmijt bestrijden De huisstofmijt is een piepklein beestje dat overal voorkomt: zowel binnen als buiten. Huisstofmijt is verantwoordelijk voor velen klachten als eczeem, cara, astma etc. Het is de veroorzaker van veel allergieën. Hoe maak je je huis huisstofmijt-vrij?

De huisstofmijt

De huisstofmijt is een soort zeer klein spinnetje. Hij is niet met het blote oog te zien. Het beestje heeft acht poten en is ongeveer 0.3 mm groot. De huisstofmijt is dol op vochtige omgevingen en een aangename temperatuur. Een luchtvochtigheid van 75 tot 80 procent en een temperatuur van 25 graden Celsius: daar maak je de huisstofmijt blij mee. De huisstofmijt slaapt lekker in jouw bed, in je matras en op je hoofdkussen. Maar ook in een knuffelbeest kan de huisstofmijt goed wonen. Vochtige muren en tapijten zijn ook ideaal voor dit diertje.

De huisstofmijt houdt van jou: hij vreet je letterlijk op met huid en haar. Hij leeft van dode huidschilfers en haren. Dit kan van mensen zijn, maar ook van huisdieren. De huisstofmijt heeft daarnaast nog bacteriën en schimmels op zijn menu staan, maar ook pollen weigert hij niet. De huisstofmijt is dus een echte veelvraat.

Allergie voor huisstofmijt

Een allergie voor huisstofmijt komt niet van de mijt zelf, maar van zijn ontlasting. Want wie eet, produceert ook ontlasting. Deze ontlasting is overal terug te vinden. Wanneer je bijvoorbeeld stof door de kamer zie dwarrelen, zit hier ook ontlasting van de huisstofmijt in. Maar ook in je bed barst het van de ontlasting. Eigenlijk best wel vies om te weten: je slaapt met duizenden in het zelfde bed, deinend op de ontlasting en de lijken. Want ook huisstofmijten gaan dood. In jouw bed!

Een allergie voor huisstofmijt uit zich in niezen, tranende ogen, astma, cara, eczeem. Vooral 's nachts komen deze klachten meer voor, omdat het bed vol huisstofmijt zit.

Huisstofmijt bestrijden

Tijd om aan de slag te gaan en de huisstofmijt te bestrijden. Mensen met een allergie hebben er baat bij om tapijten uit de slaapkamer te verwijderen. Vloerbedekking is uit den boze. Ook kleine tapijtjes moeten verwijderd worden. Laminaat, parket of vinyl is de beste oplossing. In de kinderkamer kunnen knuffelbeesten beter zo veel mogelijk verwijderd worden. Een enkel knuffelbeest in bed is voldoende. Zorg voor een reserve zodat er altijd een de was in kan. Vooral kinderen ontwikkelen vaak allergieën.

Bij een heuse allergie kan er gekozen worden voor een special hoes of een extra hoes die om het matras wordt gedaan. Was deze hoes zeer regelmatig uit op 60 graden. Een alleergeenhoes is een hoes die huisstofmijt dicht is. Duurder in aanschaf maar wel effectief. Kijk ook eens kritisch onder het bed: al die lagen stof zijn een ideale plek voor de huisstofmijt om tussen te gaan zitten. In stof zitten namelijk heel veel huidschilfers van de mens. Voor de huisstofmijt een waar paradijs. Houdt de slaapkamer dus zoveel mogelijk stofvrij. Maak je bed ook niet op. Terugslaan ziet ook netjes uit. Door een onopgemaakt bed komt er licht op het matras. Huisstofmijten houden hier niet van.

Gordijnen in een slaapkamer worden vaak veel te weinig gewassen, Kijk hier dus goed naar. Was ze regelmatig of klop ze heel goed uit. Buiten uiteraard. Gordijnen mogen niet altijd op hoge temperatuur gewassen worden. Houdt hier rekening mee wanneer je gordijnen aanschaft en last hebt van een allergie.

Houdt de luchtvochtigheid in huis laag. Een hoge luchtvochtigheid is ideaal voor de huisstofmijt. Sluit daarom de badkamer altijd en ventileer de slaapkamers en woonkamer regelmatig. Ventileren houdt de luchtvochtigheid laag. Ook schimmels krijgen hierdoor minder kans, wat weer de huisstofmijt aantrekt.

Stof regelmatig goed af. Stof hoopt zich op in hoekjes en gaten. Gebruik eventueel de stofzuigerslang om stof uit een gaatje of kier te verwijderen. Gebruik ook een vochtige doek tijdens het stoffen. Het stoffen met een droge doek is niet meer dan stof verplaatsen. Met een vochtige doek wordt het stof effectief verwijderd.

Gooi op een winterse vriesdag de deuren en ramen eens lekker wijd open. Door de kou worden alle mijten gedood. Heerlijk om weer in een fris huis te slapen. Let wel op dat je de verwarming tijdelijk lager zet wanneer je ramen open zet op een koude dag.
Gerelateerde artikelen
Wat is een huisstofmijtallergie?Een allergie is een overdreven reactie van het immuunsysteem (afweersysteem) op onschadelijke stoffen uit de omgeving. D…
Huisstofmijtallergie: wat kun je er zelf tegen doenLast hebben van huisstofmijtallergie kan heel erg vervelend zijn. Je moet vaak niezen en hoesten. Je kunt last hebben va…
Allergie voor huismijtAllergie voor huismijtDe huismijt is een klein microscopisch ´spinnetje´ van ongeveer 0,3mm groot, dat verschillende allergische reacties kan…
Allergie voor dieren en insecten: symptomen en behandelingAllergie voor dieren en insecten: symptomen en behandelingAllergieën komen in de moderne samenleving alsmaar meer voor. De meest bekende allergie is allicht hooikoorts, maar ook…
HuisstofmijtallergieHet hele jaar door verkouden. Dit klinkt vreselijk maar mensen met een huisstofmijtallergie zullen het herkennen. Door d…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Huisstofmijt

Reageer op het artikel "Huisstofmijt bestrijden"

Reacties

Olaf, 25-03-2013 14:27 #2
Helpt zilver tegen de huisstofmijt?

Cecilia, 18-02-2013 13:24 #1
Ik zou wel eens willen weten waar je een spray koopt voor huisstofmijt. Volgens mij kan je het alleen bestellen. Reactie infoteur, 26-02-2013
Welke spray bedoelt u?

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 29-04-2013
Subrubriek: Diversen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!