InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Huisstofmijtallergie

Huisstofmijtallergie

Het hele jaar door verkouden. Dit klinkt vreselijk maar mensen met een huisstofmijtallergie zullen het herkennen. Door de reactie van je lichaam op deze kleine beestjes gaat je neus dichtzitten en kan je last krijgen van uitslag. Helaas is het lastig huisstofmijten helemaal te vermijden, iemand met allergie zal dus eigenlijk altijd last hebben. Toch zijn er manieren om het aantal huisstofmijten zoveel mogelijk te beperken.

Wat is het precies?

Huisstofmijten zijn heel kleine beestjes die het liefst leven in gestoffeerd meubilair. Ze komen buiten niet voor maar zitten eigenlijk door je hele huis. Vooral bedden een vloerbedekking zijn een goede leefomgeving voor de huisstofmijt. Hij voedt zich namelijk met huidschilfers van mensen. Door de ontlasting van huisstofmijten komen er kleine deeltjes in de lucht die je inademt als je in huis bent. Normaal merken mensen hier helemaal niks van. Als je een huisstofmijt allergie hebt wel. Je afweersysteem reageert zo heftig op deze stoffen dat je veel kan gaan niezen, je neus dicht gaat zitten of je juist last krijgt van een loopneus.

Wat zijn de klachten?]

  • Niezen
  • Benauwdheid(vooral bij het wakker worden)
  • Hoofdpijn of een drukkend gevoel in je hoofd
  • Rode ogen
  • Eczeem
  • Astma
Als je klachten erg heftig zijn is het verstandig een bezoek aan de huisarts te brengen.

Wat kan je er aan doen?

De manier om geen last van je allergie te hebben is dat waar je allergisch voor bent vermijden. Dit klinkt alleen makkelijker dan het lijkt. Zeker huisstofmijten zijn eigenlijk niet te vermijden. Toch zijn er een aantal manieren om zo min mogelijk last van ze te hebben.

Wassen boven de 60 graden

Ook al wordt van warm wassen vaak gezegd dat het niet nodig is, is het voor het bestrijden van mijten nodig. Ze overleven namelijk een in een was van 30 graden. Probeer vaak(eens in de week/twee weken) je bed te verschonen om zo min mogelijk mijten te huisvesten.

Neem zo min mogelijk gestoffeerd meubilair

Een tapijt ziet er gezellig uit in de kamer, voor een huisstofmijt is het een ideale woonplaats. Ook knuffels, stoffen stoelen en alles wat zacht is zijn plekken waar veel mijten zitten. Als je erg last hebt van allergie is het dus verstandiger om een harde vloerbedekking te nemen die je vaak schoonmaakt.

Luchten van je huis

Hierdoor verlaagt de luchtvochtigheid in huis. Bij een lage luchtvochtigheid kan een huisstofmijt zich niet meer voortplanten. Het helpt ook om je bed niet gelijk op te maken na het slapen maar de deken eerst een paar uur 'open te slaan'.

Neusspray

Om het gevoel van de verstopte neus te verminderen kan je neusspray gebruiken. Let op dat je dit niet elke dag doet! Gebruik neusspray ook niet langer dan 6 dagen achter elkaar. Dan kan je neus namelijk gewend raken aan de spray en zul je afhankelijk worden van het gebruik van neusspray. Eigenlijk te vergelijken met een verslaving.
© 2011 - 2019 Espi, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Huisstofmijtallergie: wat kun je er zelf tegen doenLast hebben van huisstofmijtallergie kan heel erg vervelend zijn. Je moet vaak niezen en hoesten. Je kunt last hebben va…
Wat is een huisstofmijtallergie?Een allergie is een overdreven reactie van het immuunsysteem (afweersysteem) op onschadelijke stoffen uit de omgeving. D…
Huis, tuin en keukenmiddelen bij verkoudheidHuis, tuin en keukenmiddelen bij verkoudheidAls het weer ineens omslaat van warm naar koud zijn er veel mensen verkouden. Verkouden zijn is niets ernstigs, maar wel…
Verstopte neus: goed slapen als je verkouden bentVerstopte neus: goed slapen als je verkouden bentWanneer je verkouden bent en last hebt van een verstopte neus, kan dit vooral s nachts voor problemen zorgen. Hoe kun j…
Bronnen en referenties
  • www.allergieplein.nl www.huidinfo.nl www.wikipedia.nl plaatje:http://www.elektrozine.be/ez/artikeldetail.php?artid=4120

Reageer op het artikel "Huisstofmijtallergie"

Reacties

Angela Veldema, 24-10-2015 00:45 #2
Last van stof- en huismijt allergieën?

Momenteel zijn we bezig met een actie om naamsbekendheid van ons bedrijf en product te creëren. Om deze reden geven we geheel vrijblijvend, zonder verplichtingen demonstraties van ons product binnen uw huis. Indien u tevreden bent over het resultaat, hopen wij dat u dit doorverteld aan familie, vrienden en kennissen.
Met ons innovatief product kunt u alles in het huis op een revolutionaire wijze reinigen, zoals:
Plavuizen schrobben Parket Zeil Woongrind Marmer Badkamer ontkalken Karpetten - Vloerbedekking- Trapbekleding Overloop Matrassen (huismijt) reinigen- luchtbed, zwembad opblazen- gootsteen ontstoppen.

Het resultaat is werkelijk verbluffend!

Indien u geïnteresseerd bent in een geheel vrijblijvend presentatie, laat mij weten en dan plannen we een afspraak.

Wellicht tot ziens.

Eleonora, 20-10-2015 18:12 #1
Na het weken lang benauwd te hebben gehad is, na diverse onderzoeken, een allergie voor huisstofmijt, kruidpollen en katten geconstateerd. Op mijn 49e.
Hooikoorts tabletten helpen echter niet. Benauwdheid blijft. Al vanaf eind april heb ik het dagelijks benauwd. Met name 's middags en 's avonds. 'S nachts en 's ochtends is het heel goed te doen. Neusverkoudheid en loopneus heb ik ook regelmatig.
Heeft iemand dezelfde symptomen bij deze allergie? Die aanhoudende benauwdheid vind ik namelijk best angstig en twijfel of dit wel bij de allergie hoort.

Infoteur: Espi
Gepubliceerd: 26-01-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!