InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Werkt citronella als middel tegen muggen echt effectief?

Werkt citronella als middel tegen muggen echt effectief?

Werkt citronella als middel tegen muggen echt effectief? Eén van de grootste ergernissen tijdens de zomer is de grote hoeveelheid muggen. Tijdens de zomermaanden liggen de winkels dan ook vol met allerlei anti-muggenmiddel. Veel van deze middelen bevatten citronella. Zo bestaan er onder andere veel verschillende soorten citronellakaarsen, maar is er ook citronellaolie verkrijgbaar. De producten die citronella bevatten zijn erg populair, vooral omdat citronella een prima middel is om vliegjes, steekmuggen en andere insecten te weren. Ondanks dat het middel erg populair is, valt het nog te betwijfelen of het gebruik van citronella daadwerkelijk effectief is.

Wat is citronella?

Citronella is een natuurlijke onschadelijke olie. Citronella wordt verkregen uit de grassoorten: cymbopogon nardus en cymbopogon winterianus. Deze grassoorten groeien vooral in Java, Haïti en in Midden-Amerika. Ook in Nederland zijn er enkele plantensoorten die citronellaolie bevatten, alleen bevatten zij dat in mindere mate dan de hiervoor genoemde grassoorten. Plantensoorten waar men in Nederland dan aan kan denken zijn: citrosaplant (een kruising van citronellagras en een geranium) en kattenkruid.

Citronellaolie

De citronellaolie is al ruim 50 jaar zeer populair. Dit komt omdat het een insectenwerende werking zou hebben. De citronellaolie wordt verwerkt in allerlei producten, zoals kaarsen en lampenolie, maar ook in lotions en sprays. Citronella heeft een zeer sterke geur die niet door alle mensen als prettig wordt ervaren en dat zelfde geldt ook voor muggen. Door zijn sterke geur zou citronella een insectenwerende werking hebben. Niet alleen muggen en vliegen zouden worden verdreven, maar citronella zou ook een effectieve werking hebben met betrekking tot het bestrijden van vlooien bij de hond of de kat.

De werking van citronella

Bron: Skeeze, PixabayBron: Skeeze, Pixabay
De werking van citronella zal per product, zoals kaarsen, lotions of sprays, anders zijn. De werking is zeer afhankelijk van de concentratie citronella die in de diverse middelen is gebruikt en de andere bestanddelen die aan de citronella zijn toegevoegd. Ondanks dat de werking van citronella nooit wetenschappelijk is bewezen, wordt het middel vaak verkozen boven andere antimuggen middelen, zoals het bekende DEET. De reden hiervoor is het gegeven dat citronella een natuurlijke en niet giftige stof is. Ook brengt citronella bij gebruik geen gezondheidsrisico's met zich mee. Naast het gebruik van citronella in producten zoals kaarsen en lotions met als doel muggen en andere insecten te weren, wordt citronella ook vaak als geurolie gebruikt in schoonmaakmiddelen. Citronella heeft een verkwikkende en frisse werking en is daarnaast een van de goedkoopste etherische oliën. Dit zijn oliën gewonnen uit planten.

Citronella en wetenschappelijk onderzoek

Ondanks dat vele mensen zweren bij het gebruik van citronella tegen muggen, is de werking van citronella tegen muggen nooit wetenschappelijk bewezen. Bij een onderzoek, gedaan door consumentenprogramma Radar, kwamen de citronella producten echter niet goed uit de bus. Proefpersonen testen hier een citronellaverstuiver van het merk Roxasect. Hierbij bleek dat de muggen in eerste instantie lijken te twijfelen en inderdaad op afstand blijven. Na enkele seconden lijken de gevreesde beestjes aan de geur gewend te zijn. Op het moment dat er dan lichaamsdelen in de buurt komen gaan ze nog steeds gauw op hun prooi af. De fabrikant reageerde hierop dat zij weten dat hun product niet alle muggen verjaagd. Zij hopen zelf op een score van 7 op de 10 muggen.

Werkt citronella echt?

Tijdens de zomerperiode liggen de winkels vol met allerlei producten die citronella bevatten. Zo bestaan er o.a. veel verschillende soorten citronellakaarsen, maar is er ook citronellaolie verkrijgbaar. De producten die citronella bevatten zijn erg populair, vooral omdat citronella een prima middel is om vliegjes, steekmuggen en andere insecten te weren. Of citronella ook daadwerkelijk werkt blijft een grote vraag, maar het feit dat de werking van citronella nooit wetenschappelijk is bewezen zegt veel. Uit de onderzoeken die gedaan zijn kunnen we vooral concluderen dat de muggen eerste zich zullen irriteren aan de lucht en worden verdreven, maar zodra de muggen gewend zijn aan de geur, zullen ze naar alle waarschijnlijkheid gewoon blijven.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.ad.nl
  • Afbeelding bron 1: Skeeze, Pixabay

Reageer op het artikel "Werkt citronella als middel tegen muggen echt effectief?"

Reactie

Paula, 17-07-2017 17:46 #1
Het werkt zeer zeker. Reactie infoteur, 05-08-2017
Hallo Paula,

Fijn om te horen en dank voor je reactie.

TekstSchrijverT

Infoteur: Tekstschrijvert
Laatste update: 20-01-2017
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!