Dr. Yep: wegwijzer naar de beste medische behandeling
De openheid over de kwaliteit van zorgverleners wordt steeds groter. Eindelijk. Dat geldt ook voor onze eigen mogelijkheden om informatie te vergaren of ons rechtstreekser te bemoeien met de bezigheden van zorginstelling of arts. Zo is er de Zorgkaart Nederland die patientenervaringen online verzamelt. Via een experiment loopt de 'co-patient' mee bij bezoek aan zorginstelling of arts. En voor informatie over kwaliteit én keuzemogelijkheden is er de zorggids Dr. Yep. Dr. wie? Lees verder.
Enorm oplopende kosten in de zorg. Terecht omstreden astronomisch hoge beloningen van bestuurders die er toch niet in slagen om een zorginstelling echt goed te laten draaien. Soms schokkende kwaliteitsverschillen tussen verpleeginrichtingen. De medische zorg in Nederland werd lang gezien als paradepaardje, maar dat is wel afgelopen. Toch zijn er ook positievere ontwikkelingen. We práten er nu tenminste over! Daarbij hoort een tot nu toe ongekende openheid over de kwaliteit van de zorg, waarbij informatie beschikbaar komt voor elke Nederlander. Zorgconsumenten (en dat zijn we eigenlijk allemaal weleens) kunnen nu zelf een zekere macht in handen nemen, tot het stemmen op zorgverleners toe. Dat gebeurt op allerlei manieren: in het 'echte leven', bijvoorbeeld door het experiment met de co-patient die meeloopt met de patient, registreert hoe alles verloopt en laat weten of een zorgverlener adequaat bezig is. Online, waar de Zorgkaart Nederland te raadplegen is voor onze eigen meningen en ervaringen aangaande zorgverleners. En dat gebeurt ook via de zorggids voor consumenten, die een wegwijzer wil zijn bij het maken van de optimale keuze voor jouw eigen probleem of gezondheidsvraag.
Dr. Yep
Een niet overal even bekend 'fenomeen' is de zorggids voor zorgconsumenten die we hier bespreken. Deze krijgt de licht komische naam Dr. Yep, en een van de grote namen in de zorgverzekering staat erachter: Zilveren Kruis Achmea en Dr. Yep zeggen zich samen te willen inspannen om de kwaliteitsinformatie over medische zorg voor elke Nederlander toegankelijker te maken. Het doel, dat je ook wel een ideaal zou kunnen noemen, is dat iedereen antwoord kan krijgen op vragen als: waar kan ik de beste zorg krijgen voor mijn huidige klacht of gezondheidsprobleem? En door wie wordt optimale zorg geleverd?
Ook keuzemogelijkheden toegelicht
Waarin onderscheidt Dr. Yep zich? Deze zorggids voor consumenten verstrekt niet alleen algemene informatie over aandoeningen, maar licht ook toe welke keuzemogelijkheden je hebt binnen de zorg. Daarnaast is er aandacht voor de vraag, wat je als consument kunt verwachten van een bepaalde keuze. John Lebbink, neuroloog en eindredacteur van Dr. Yep, wil wel graag kwijt dat er naar zijn mening in Nederland geen slechte ziekenhuizen of klinieken bestaan. Maar, weet ook Lebbink: "Er zijn wel kwaliteitsverschillen. Deze verschillen maken wij transparant zodat de consument zelf een keuze kan maken op basis van deze informatie. Daarnaast bieden wij een podium voor zorgverleners om zich te presenteren."
Routeplanner naar de beste specifieke zorg
Dr. Yep verzamelt onafhankelijke informatie voor de consument, en wijst je via zogenaamde 'routeplanners' ook de weg naar de zorgverlener die volgens de beschikbare informatie de hoogste zorgkwaliteit voor jou in huis heeft. Lebbink: "Wanneer je een rughernia hebt, wil je toch precies weten wat het is en waar je op moet letten bij de keuze voor een behandeling of de behandelaar?"
"Onvoldoende informatie beschikbaar"
Natuurlijk hebben zorgverzekeraars er meerdere vormen van belang bij als zorg efficienter wordt, bijvoorbeeld door een grotere transparantie van mogelijkheden én prestaties. Niet alleen humanitair, maar ook financieel is dit bitter hard nodig, gezien de stijgende kosten voor verzekeraar, klant en maatschappij in het algemeen. Zilveren Kruis Achmea is een der grootste zorgverzekeraars van Nederland en noemt het haar verantwoordelijkheid om verzekerden te kunnen informeren hoe het zit met de mate waarin ziekenhuizen en zorgverleners aan kwaliteitseisen voldoen. Arné van den Boom is commercieel directeur van Zilveren Kruis, en zegt: "Een weloverwogen keuze kunnen maken voor de juiste zorg verhoogt de slagingskans van de behandeling, verlaagt het risico op complicaties en bespaart uiteindelijk ook nog kosten. Een juiste keuze kan echter alleen maar worden gemaakt op basis van de transparante juiste informatie. En die is nog onvoldoende beschikbaar. Door onze samenwerking kunnen we verzekerden en zorgverleners nog meer kwaliteitsinformatie bieden."
Hoe bewaar je de onafhankelijkheid?
Waar we langzamerhand steeds vaker mee te maken hebben, is de aanwezigheid van een 'derde partij' achter verstrekkers van onafhankelijke informatie. En dat is echt wel een beetje wennen. Maar toch heeft dat voordelen, willen zowel Zilveren Kruis als Dr. Yep ons laten weten. Ook is men zich bewust van de noodzaak om onafhankelijke informatie te bieden. Zilveren Kruis en Dr. Yep kunnen dankzij hun vereende krachten meer Nederlanders bereiken dan apart. En omdat de verzekeraar nadrukkelijk stelt, geen bemoeienissen te hebben met de inhoudelijke samenstelling van de Dr. Yep jaargids, moet de onafhankelijkheid van Dr. Yep staande kunnen blijven. De inhoud van de Dr. Yep jaargids, dat blijft exclusief een zaak voor de medische redactie van Dr. Yep.
Over Dr. Yep
De eerste Dr. Yep zorggids verscheen in november 2010 en bevat naast toplijsten, betrouwbare informatie en adviezen van vooraanstaande medisch specialisten. Behalve nieuwe edities van de zorgjaargids zal de komende jaren het concept verder worden ontwikkeld met thema magazines en communicatie via digitale middelen.
Over Zilveren Kruis Achmea
Zilveren Kruis Achmea is een van de zorgverzekeraars van Achmea. Achmea is met verschillende labels marktleider in van Nederland met 4,8 miljoen zorgverzekerden. Zilveren Kruis Zilveren Kruis Achmea werkt samen met zorgaanbieders, patiëntenverenigingen en andere partijen om de zorg beter te organiseren en verzekerden te helpen om zelf de juiste keus te maken.