InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Wat is het Syndroom van Münchhausen

Wat is het Syndroom van Münchhausen

Wat is het Syndroom van Münchhausen Het Syndroom van Münchhausen is een psychische aandoening waarbij ziektes worden nagebootst. De patiënt verlangt naar de aandacht en zorg van het medisch personeel en om die aandacht te krijgen bootst de patiënt ziektes na. Vaak lukt dit zo goed dat de patiënt al verschillende keren onnodig geopereerd is.

Waar komt de naam Münchhausen-syndroom vandaan?

Deze stoornis is vernoemd naar de baron van Münchhausen. Deze baron staat in de literatuur bekend om zijn fantasierijke verhalen over zijn belevenissen die niet waar bleken te zijn. De baron verzon verhalen maar geen ziektes. Toch is het syndroom van Münchhausen naar hem vernoemd.

Ziekenhuis

Een patiënt met het syndroom van Münchhausen komt vaak in het ziekenhuis met bepaalde klachten en heeft ook daadwerkelijk symptomen. Deze symptomen zijn door de patiënt zelf aangebracht. Voorbeeld: bloed toevoegen aan de urine, een wond zelf infecteren waardoor hij gaat ontsteken, insuline inspuiten terwijl dit niet nodig is etc.

Het doel van de patiënt is opgenomen te worden in het ziekenhuis. Het is gebleken dat mensen met het Münchhausen-syndroom veel medische kennis hebben. Dit kan bijvoorbeeld doordat de patiënt werkzaam is in deze sector of doordat de patiënt deze informatie heeft verkregen door middel van zelfstudie.

De behandeling

Het Münchhausen-syndroom is moeilijk te behandelen. Wanneer een arts het idee heeft dat er iets niet klopt wordt de patiënt boos en gaat naar een ander ziekenhuis. De enige manier om de patiënt te behandelen is een langdurige opname in een psychiatrische instelling.

Wat kun je doen als je vermoedt dat iemand het Münchhausen-syndroom heeft?

Het enige wat je kunt doen is contact opnemen met de huisarts van de patiënt. De huisarts heeft beroepsgeheim maar je kunt bij hem wel je zorgen uitspreken. De huisarts kan vaststellen of jouw zorgen terecht zijn omdat hij in het medische dossier kan kijken. Het medische dossier van iemand met het Münchhausen-syndroom is vaak erg lang. Als de huisarts jouw zorgen terecht vindt (dit zal hij jou waarschijnlijk niet vertellen in verband met het beroepsgeheim) kan hij ervoor zorgen dat er geen medicijnen onnodig worden uitgeschreven en kan de patiënt op die manier in de gaten gehouden worden.

De kenmerken

  • De patiënt doet alsof hij acuut ziek is en medische hulp nodig heeft.
  • Als artsen twijfelen wordt de patiënt boos en verlaat deze het ziekenhuis.
  • De patiënt heeft vaak een ziekte, inclusief symptomen.
  • De patiënt verzorgt een wond niet goed en infecteert deze soms expres.
  • De patiënt vraagt veel aandacht van het medisch personeel
  • De patiënt heeft zelf veel medische kennis.

De oorzaken

Waarschijnlijk is de oorzaak psychiatrisch. Dit kan een persoonlijkheidsstoornis zijn, antisociaal gedrag maar het kan ook komen door een slechte kindertijd waarin misbruik en verwaarlozing een rol speelt en een goede ervaring met het zorgzame medische personeel.
© 2011 - 2019 Nice, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Aandoening: Het syndroom van AspergerAandoening: Het syndroom van AspergerMensen met het syndroom van Asperger hebben een autistische aandoening. Deze aandoening begint vaak al vanaf de geboorte…
Het syndroom van Asperger bij kinderenHet syndroom van Asperger bij kinderenLees hier alles over het syndroom van Asperger bij kinderen, de gevolgen voor hun motoriek en hoe je het syndroom kunt h…
Syndroom van HornerHet syndroom van Horner, ook wel het syndroom van Claude Bernard of oculopupillair syndroom genoemd, is een neurologisch…
Het syndroom van AngelmanHet syndroom van Angelman is een aangeboren aandoening die gepaard gaat met een verstandelijke beperking.
Syndroom van Brugada: Symptomen, oorzaken en behandelingSyndroom van Brugada: Symptomen, oorzaken en behandelingBrugada Syndroom is een genetische aandoening van het hart, waarbij iemand plotseling kan overlijden ten gevolge van een…

Reageer op het artikel "Wat is het Syndroom van Münchhausen"

Reacties

Silvia, 11-10-2016 21:05 #6
Mijn vriendin is 15 weken geleden in bed gaan liggen, na diverse onderzoeken waar geen ziektes uitkwamen. Alles was goed. Toen bij een bevriend arts in Woerden (mijn vriendin heeft zo'n netwerk) kwam de diagnose levercirrose. Zij drinkt inderdaad veel, zeker na de dood van haar man 8 jaar geleden. Ik en alle vrienden en kennissen vinden het vreselijk, ze gaat dood! Naar haar zeggen niets meer aan te doen, einde verhaal.

inmiddels na al die tijd in bed ziet ze er niet meer uit, sterk vermagerd, en erg slap, lijkt me logisch als je niet meer beweegt. Wijn drinken en roken doet ze wel in bed! Eten doet ze niet.
De huisarts komt langs, maar doet niets, ook geen medicatie o.i.d. Nu wordt ze blind zegt ze, ze kan ons nog nauwelijks onderscheiden, dus SMSen en Appen, ze kan het niet meer lezen.
Dus wat blijft er over dat iedereen nu belt, en langskomt en aan haar bed zit, waar zij vertelt hoe vreselijk het allemaal is, dat ze euthanasie wil, en als dat niet lukt ze er zelf een einde aan maakt, ze heeft de spullen in huis, zegt ze.

De ene keer vertelt ze me dat ze zware diarree heeft gehad, twee dagen later was het een vreselijke verstopping die ze heeft gehad, en allemaal met de details erbij, de kleur van de ontlasting, duur van het persen enzovoort enzovoort.

Ik weet niet hoe ik hier mee om moet gaan, als vriendin wordt er toch van je verwacht dat je regelmatig komt, haar wat probeert te laten eten, bed verschonen, met veel gedoe onder de douche, terwijl ik echt denk dat ze dus lijdt aan het syndroom van Munchhausen. Ik bedoel ze wil dood het is allemaal uitzichtloos, maar ze verlengt wel haar golf lidmaatschap voor 2017.
Hoe lang gaat dit duren, want dat ze er zelf een eind aan maakt dat gebeurt ook maar niet.
Mijn twijfels uitspreken aan de rest van de vriendengroep is zinloos, ze zijn allemaal erg begaan, ik daarentegen voel me ondertussen gebruikt en gemanipuleerd. Goede raad alstublieft?

Anoniem, 04-10-2016 21:27 #5
Hallo Anke,
Ja, dat kan zeker! Dan wordt gesproken over het Münchhausen syndroom by proxy. (Zie hier: http://www.kinderneurologie.eu/ziektebeelden/gedrag/munchausen.php).

Anke, 02-05-2016 12:21 #4
Kan het ook voorkomen dat de "patiënt" niet zichzelf maar het huisdier verwond, verwaarloost, of laat verongelukken? om zo aandacht en medeleven te verkrijgen?

Jelkos, 12-02-2016 15:00 #3
Helaas heb ik een goede kennis, die dezelfde symptomen vertoont. Het gaat constant over ziektes, kwalen en moeilijkheden van haar kinderen en kleinkinderen. Zelf heeft ze ook al heel wat mee gemaakt, haar diverse keren al betrapt op een leugen. Ze kan enorm overdrijven, volgens mij mishandelt ze niet, maar je weet het maar nooit. Kotsmisselijk, van die verhalen kom ik daar tegenwoordig weg, er is geen ander praat meer. Weg blijven daar zeggen de meeste mensen, maar we kennen elkaar al zo lang. Ik vind dat moeilijk, dat zegt waarschijnlijk alles over mij. Ik denk dat ze een goed hart heeft, maar…?

Hilde, 22-11-2015 21:28 #2
Eindelijk heb ik gevonden wat mijn moeder al jaren heeft. Het is frustrerend dat ik niets kan doen ze weigert de juiste behandeling.

M. van der Knaap, 13-08-2015 17:22 #1
M.i. is ook een van de kenmerken dat personen, met het syndroom van Von Munchhausen, voortdurend alle kwalen, waaraan ze denken te lijden, tegenover anderen telkens weer opdissen. Een gewoon gesprek is nauwelijks mogelijk.

Infoteur: Nice
Gepubliceerd: 13-10-2011
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 6
Medische informatie…
Schrijf mee!