InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Tatoeage verwijderen: laseren van een tattoo en de kosten

Tatoeage verwijderen: laseren van een tattoo en de kosten

Tatoeage verwijderen: laseren van een tattoo en de kosten Tatoeage verwijderen, wat zijn de kosten van het verwijderen van een tattoo en hoe gaat het verwijderen van tatoeages in zijn werk? Een tatoeage is een ​​permanente picturale of tekstuele afbeelding in de huid, die ontstaat door inkt onder de huid aan te brengen. Het komt nogal eens voor dat mensen een tatoeage willen laten verwijderen. De redenen daarvoor zijn o.a. dat de tatoeage in een onbezonnen moment is geplaatst, of de drager ervan herinnert aan een verbroken relatie of niet langer past bij de eigen identiteit of leefstijl. Lasertherapie is thans de meest toegepast methode om tatoeages te verwijderen.

Tatoeage verwijderen of tatoeages verwijderen

Wat is een tatoeage?

Een tatoeage is een ​​permanente en onomkeerbare picturale of tekstuele afbeelding in de huid, die ontstaat door inkt onder de huid aan te brengen. Vaak worden tatoeages aangebracht ter verfraaiing van de huid. Maar er kunnen ook andere motieven zijn, zoals lidmaatschap van een bende, een bepaalde betekenis vanuit iemands geloof, bijvoorbeeld om ziektes af te weren of te gebruiken tegen boze geesten. Sommige mensen krijgen later spijt en willen hun tatoeage verwijderd hebben.

Traumatische tatoeages

Er bestaan ook traumatische tatoeages. Daarvan spreekt men wanneer er per ongeluk pigment onder de huid wordt aangebracht. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren door een metaalsplinter bij metaalbewerking of door een ongeluk waarbij de huid over het wegdek is geschuurd. Tijdelijke tatoeages bestaan ook (henna).

Aantal mensen met een tatoeage

Ongeveer 10% van de Nederlandse bevolking heeft een tatoeage (uitgezonderd mensen met een traumatische tatoeage).¹

Huidafwijkingen bij tatoeages

Uiteenlopende dermatologische aandoeningen kunnen zich voordoen in tatoeages, waaronder:
  • allergische reacties;
  • infecties;
  • auto-immuunziekten; en
  • andere inflammatoire huidziekten.

Allergische reacties op tatoeages zijn een veelvoorkomende complicatie, veelal in reactie op de kleur rood. Ondanks verandering van de samenstelling van tatoeage-inkten bestaat er voor de rode kleurstof nog geen hypoallergene inkt.²

Spijt van een tattoo

Verscheidene redenen

Patiënten kunnen de huisarts bezoeken met de vraag waar zij veilig en/of professioneel een permanente tatoeage kunnen laten verwijderen. Een patiënt kan om verscheidene redenen verzoeken om het verwijderen van een tatoeage. Het komt niet zelden voor dat vaak oudere tatoeages, waarbij pigmentsoorten zijn gebruikt die chroom, kobalt of kwik bevatten, een ontsteking van de huid veroorzaken als gevolg van allergische reacties op het pigment.

Identiteit

Voor veel mensen vormt een tatoeage een uiting van een bepaalde identiteit. Het komt niet zelden voor dat in de loop der jaren de drager van een tatoeage dit kenteken van de oude identiteit wil laten verwijderen, omdat hij/zij veranderd is. Ook tatoeages die in verliefdheid werden geplaatst met de naam van de geliefde, zijn als de relatie is verbroken vaak niet langer gewenst. Ook kunnen (zichtbare) tatoeages iemands kansen op de arbeidsmarkt belemmeren, al naar gelang de functie die men ambieert.

Tattoo verwijderen

Wanneer iemand een tattoo geheel of gedeeltelijk wil laten verwijderen, is het verstandig om dit bij een betrouwbaar adres te laten doen. De huisarts kan voor een goede verwijzing zorgdragen. Meestal zal de huisarts naar een dermatoloog verwijzen voor een laserbehandeling.

Verwijdering van tatoeages met laser

De meest gebruikte technieken om tatoeages te verwijderen, zijn:
  • chirurgische excisie;
  • dermabrasie; en
  • lasertherapie.

Tatoeage verwijderen: Dermabrasie

Door middel van deze techniek wordt onder volledige of plaatselijke verdoving, afhankelijk van de grootte van het te behandelen huidoppervlak, de huid ('derma' betekent 'huid'), tot in het laagje onder de opperhuid afgeschaafd ('abrasie' genaamd). De (plastische) chirurg gebruikt hiervoor een snel ronddraaiende borstel met staaldraad of schijf met diamantkorrels. Onder een hoog toerental en gepaste druk schaaft de chirurg de huid af. Bij deze behandelmethode bestaat het risico dat er in de behandelde huid pigmentafwijkingen optreden. Een ander nadeel is dat deze behandelvorm pijnlijk en invasief is. Tevens bestaat de kans op littekenvorming en granuloom.

Tatoeage verwijderen: Chirurgische excisie

Hierbij verwijdert de chirurg de ongewenste tattoo in zijn geheel met een scalpel, waarna de huid eventueel met behulp van een stukje huid van een donorplek van het eigen lichaam aan elkaar wordt gehecht. Voordeel is dat de tatoeage in zijn geheel wordt geëxideerd. Nadelen zijn evidente littekenvorming, pijn en invasieve behandeling.

Tatoeage verwijderen: Lasertherapie

Door middel van lasertherapie is het heden ten dage mogelijk om de meeste tatoeages littekenloos weg te halen. De chirurg verwijdert de tattoo door de grote pigmentbrokken met een laser kapot te stralen, waarna het lichaam de brokstukjes zelf opruimt. Nadeel van lasertherapie is dat er veel behandelingen nodig zijn om de tattoo te verwijderen. Per behandeling wordt de tatoeage steeds wat lichter, maar deze kleurverandering is gering. Mogelijke bijwerkingen zijn pijn, structuurverandering van de huid, littekenvorming, pigmentveranderingen, hyper- of hypopimentatie, gedeeltelijke verwijdering, infectie en bloedingen.³ De meeste cosmetisch chirurgen vinden de laser de beste methode om tatoeage te verwijderen. Voorafgaand aan de behandeling kan een verdovende zalf worden aangebracht om de huid tijdelijk gevoelloos te maken.

Vergoeding en kosten van het verwijderen van een tatoeage

Bovenstaande behandelingen worden beschouwd als een cosmetische ingreep en worden derhalve niet vergoed door de ziektekostenverzekering. De prijzen voor het verwijderen van een tattoo beginnen bij € 50,- per behandeling.

Tatoeages verwijderen Amsterdam
ATS-Kliniek
Daalwijkdreef 47
Amsterdam
Tatoeages verwijderen Rotterdam
Parkkliniek Rotterdam B.V.
Hoofdweg 90
Rotterdam
Tatoeages verwijderen Den Haag
Bergman Kliniek
Binckhorstlaan 149
Den Haag

Noten
  1. M. Van den Berg: Tatoeages en hun verwijdering, in: Kleine kwalen in de huisartsenpraktijk, vijfde geheel herziene druk, tweede oplage, Elsevier Gezondheidszorg, Amsterdam, 2010, p.97.
  2. Sebastiaan A.S. van der Bent, Albert Wolkerstorfer en Thomas Rustemeyer. Huidafwijkingen bij tatoeages. Ned Tijdschr Geneeskd. 2016;160:A9808
  3. Van den Berg, p.99.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Help! Ik heb spijt van mijn tattoo. Wat nu?Help! Ik heb spijt van mijn tattoo. Wat nu?Het kan helaas voorkomen dat je een tatoeage laat zetten waar je later spijt van hebt. Je was misschien te jong toen je…
Hoe tatoeages verwijderenIn de huidige maatschappij hebben veel mensen tatoeages. De oorzaak van het aanschaffen van een tatoeage lijkt voor veel…
Waarom houden mensen van tatoeages?Waarom houden mensen van tatoeages?Bij tattoo’s geldt vaak: je vindt het gaaf, of juist helemaal niet. Wat de een prachtig vindt, is iets waar een ander vo…
Waarom haten mensen tatoeages?Waarom haten mensen tatoeages?Sommige mensen vinden tatoeages fantastisch, terwijl anderen er echt van gruwelen. Ze willen geen partner met een tattoo…
Tattoo verwijderen, hoe?Tattoo verwijderen, hoe?Tatoeages zijn ‘in’ onder bepaalde groepen jongeren. Je moet ervan houden, want het is in principe voor de rest van je l…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: PixArc, Pixabay
  • M. Van den Berg: Tatoeages en hun verwijdering, in: Kleine kwalen in de huisartsenpraktijk, vijfde geheel herziene druk, tweede oplage, Elsevier Gezondheidszorg, Amsterdam, 2010, p.95-100.
  • Sebastiaan A.S. van der Bent, Albert Wolkerstorfer en Thomas Rustemeyer. Huidafwijkingen bij tatoeages. Ned Tijdschr Geneeskd. 2016;160:A9808
  • Afbeelding bron 1: Istock.com/monkeybusinessimages

Reageer op het artikel "Tatoeage verwijderen: laseren van een tattoo en de kosten"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 01-12-2019
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!