InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Eetlust: opwekken en verminderen

Eetlust: opwekken en verminderen

Eetlust: opwekken en verminderen Eetlust: opwekken, vermeerderen en verminderen. De eetlust wordt door de maag voortgebracht: wanneer de maag lange tijd geen voedsel krijgt dan neemt de productie van warmte de eetlust over. Wat is eetlust, hoe ontstaat het en hoe kan je de eetlust verminderen of juist vermeerderen?

Wat is eetlust?

Met eetlust wordt verstaan de trek in voedsel. Het gevoel van eetlust wordt opgewekt in de tussenhersenen. De eetlust kan per persoon sterk verschillen en is mede afhankelijk van de emotionele staat waarin iemand verkeert. De eetlust kan hierdoor tijdelijk verminderd worden, maar kan ook juist extra opgewekt worden. Mensen met een grote eetlust hebben vaak een verleden van veel eten, waardoor de tussenhersenen zich hierop aanpassen. Boulimie is een vorm van overmatige eetlust.

De eerste eetlust wordt opgewekt door de maag. Hierbij is ook vaak sprake van het knorrende gevoel in de maag. Hoewel het knorrende geluid niet perse hoeft te betekent dat je honger hebt, betekent een knorrende maag wel een lege maag. Daarom komt het knorrende geluid van de maag vaak tegelijkertijd met een hongergevoel. Wanneer het lichaam geen voedsel krijgt, zal de eetlust worden opgewekt door middel van warmte. Deze warmte komt vrij door de stofwisseling en door de vetstofwisseling.

Eetlust verminderen

Veel mensen kampen met een overwicht en zouden het liefst hun eetlust willen verminderen. Een verminderde eetlust krijgt men door juist niet minder te gaan eten. Door de maag gevuld te houden, ontstaat er geen eetlust. De maag kan goed gevuld worden met groente en fruit, dat weinig calorieën bevat en toch de maag uitstekend vult.

Wie op een streng dieet gaat en zichzelf uit gaat hongeren, zal merken dat er eetbuien kunnen ontstaan. Wie eenmaal toegeeft aan een eetbui, zal hier dagenlang last van houden, omdat de eetbuien steeds blijven terug komen. Het is dus belangrijk om juist wel te blijven eten om een verminderde eetlust op te wekken. De porties voedsel verminderen zorgt ervoor dat de maag langzaam wat terug zal krimpen, waardoor de eetlust minder lang aan blijft houden. Tijdens het eten treedt er sneller een verzadigd gevoel op bij een kleinere maag.

Er zijn medicijnen die de eetlust zouden verminderen, waardoor afvallen makkelijker gaat. Sommige medicijnen hebben bijwerkingen op de psychische gezondheid, op de maag of op de darmen. Niet alle medicijnen werken evengoed. Een echt blijvend resultaat is er nog niet aangetoond met een medicijn dat helpt bij een verminderde eetlust en afvallen.

De eetlust verminderen is goed bij mensen die te maken hebben met overgewicht of mensen die lijden aan eetbuien zoals boulimie. De eetlust zal langzaam verminderd moeten worden. Het plotseling verminderen van de eetlust zal vaak tot gevolg hebben dat de eetlust weer snel terug komt. De regelcentra in de hersenen hebben tijd nodig om zich aan een nieuwe situatie aan te passen.

Eetlust vermeerderen/ opwekken

Bij een gebrek aan eetlust ontstaat er soms sterke vermagering, zoals bij stress of anorexia nervosa. Ook pijn kan de eetlust verminderen. De eetlust vermeerderen kan alleen wanneer bijvoorbeeld stress of pijn worden weggenomen. Verder kunnen bepaalde kruiden de eetlust opwekken, zoals dragon, fenegriek etc. Ook door vaker kleine hoeveelheden te eten, wordt de stofwisseling opgewekt en de eetlust vermeerderd.

Er zijn ook medicijnen die de eetlust opwekken. Vaak zijn deze alleen op doktersrecept te verkrijgen. Ook medicijnen die bedoeld zijn tegen een bepaalde ziekte of aandoening, hebben soms als bijwerking dat ze de eetlust opwekken. Mensen die lange tijd weinig hebben gegeten, moeten opletten met het plots meer gaan eten. De maag kan hier niet meer aan gewend zijn, waardoor er braken kan ontstaan. De eetlust opwekken of vermeerderen na een periode van weinig eten, moet langzaam aan gebeuren.

Het opwekken of vermeerderen van de eetlust is vooral bedoeld voor mensen die lijden aan een sterk verminderde voedselinname door een ziekte, pijn of door stress. Door een te laag lichaamsgewicht gaan organen minder goed werken en is de afweer van het lichaam sterk verminderd. Door het vermeerderen van de eetlust kan de lichaam weer een gezond gewicht bereiken.
Gerelateerde artikelen
Geen honger? Oorzaken & behandeling van gebrek aan eetlustGeen honger? Oorzaken & behandeling van gebrek aan eetlustHonger hebben en willen eten is een normale reactie van een lichaam dat snakt naar energie. Als je eetlust wegblijft, da…
Herken de eetstoornis Boulimia NervosaHerken de eetstoornis Boulimia NervosaBoulimie, ook wel Boulimia Nervosa genoemd, is net zoals anorexia nervosa, een gevaarlijke eetstoornis. Hierbij zijn de…
Dieet: welke voeding kan je hongergevoel tegengaan?Dieet: welke voeding kan je hongergevoel tegengaan?Afslanken is vaak een doelstelling waaraan je met veel goede bedoelingen begint, maar waar je al even snel moedeloos van…
Anorexia nervosa: oorzaken, symptomen, behandeling, prognoseAnorexia nervosa: oorzaken, symptomen, behandeling, prognoseJe bent ervan overtuigd dat je te zwaar bent ook al vinden mensen uit je omgeving het tegengestelde. Nagenoeg iedereen p…

Reageer op het artikel "Eetlust: opwekken en verminderen"

Reacties

Ema, 08-03-2017 22:29 #4
Periactin is eigenlijk bedoeld voor mensen met allergieën maar heeft als bijwerking dat het eetlust opwekt. Ik ben zelf naar huisarts geweest en om deze medicijnen gevraagd, hij moest wel met hand recept schrijven want in NL is niet meer verkrijgbaar. Gelukkig kon de apotheek het voor mij bestelen wel met recept. Het help echt, kost iets van 50 euro voor 2 doosjes.

Moen, 25-07-2016 01:42 #3
Kan precies worden aangegeven welke medicamenten men kan gebruiken om eetlust op te wekken?

Wieze, 08-01-2013 15:10 #2
Periactin is een eet stimulerend middel. Mijn neefje heeft dit nog gekregen omdat hij weinig at en mager was. Bij de gewone apotheek is dit niet meer te verkrijgen maar wel bij EU online apotheek.

M. Janse, 19-11-2012 15:22 #1
Ik lees dat er medicijnen bestaan die eetlust opwekken. Mijn huisarts zegt van niet.
Graag zou ik willen weten hoe die medicijnen heten, wie kan mij helpen?

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 03-07-2012
Subrubriek: Diversen
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!