InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Geen honger? Oorzaken & behandeling van gebrek aan eetlust

Geen honger? Oorzaken & behandeling van gebrek aan eetlust

Geen honger? Oorzaken & behandeling van gebrek aan eetlust Honger hebben en willen eten is een normale reactie van een lichaam dat snakt naar energie. Als je eetlust wegblijft, dan is er wat mis in je lichaam. Geen trek hebben in voedsel of het verliezen van eetlust kan lichamelijke of psychologische oorzaken hebben. Er kan een onderliggende aandoening van de spijsvertering aan de basis liggen van een eetlustprobleem, maar ook psychische problemen zoals stress en depressie kunnen een rol spelen. Een voedingssupplement met fenegriek kan nuttig zijn om je eetlust op te wekken en te stimuleren. Wat kan de reden zijn dat je geen trek in voedsel hebt, ook al hou je zo graag van lekker eten?

Geen trek in eten: oorzaken

Door middel van voedsel neemt het lichaam energie op waardoor het kan functioneren. Wanneer iemand geen of minder voedingsstoffen opneemt, dan kan zijn gezondheid verzwakken. Een gebrek aan eetlust kan dan ook verstrekkende gevolgen hebben als het zich langdurig manifesteert. Een uitgebalanceerd eetpatroon is noodzakelijk voor het versterken van je immuunsysteem, dat beschermt tegen ziektes en infecties. Als het hongergevoel wegblijft, dan is het belangrijk om na te gaan wat de oorzaken kunnen zijn. Die oorzaken kunnen zich situeren op lichamelijk maar ook op mentaal vlak.

Geen honger: lichamelijke oorzaken

Honger is een signaal van het lichaam aan de hersenen om aan te geven dat er nieuwe energie nodig is. Dit is cruciaal voor het lichaam om te overleven. Als dit signaal niet of in beperkte mate wordt gegeven, dan weet je dat er iets mis is. Er kunnen tal van lichamelijke oorzaken (ziekten, ontstekingen, aandoeningen) zijn van een gebrek aan eetlust, waarvan de meeste te maken hebben met een probleem met de spijsvertering:
  • reflux of moeilijk kunnen slikken
  • migraine
  • maagpijn
  • maagontsteking
  • slokdarmproblemen
  • chronische darmziekte
  • oververmoeidheid

Psychische oorzaken

Anorexia nervosa

Anorexia nervosa is een typisch voorbeeld van het gebrek aan eetlust, of althans het onderdrukken ervan. Bij ieder persoon is er een natuurlijk hongergevoel aanwezig, wat nodig is om te overleven, maar mensen met anorexia willen dit gevoel onderdrukken of negeren. Anorexia nervosa komt hoofdzakelijk bij (jonge) meisjes voor en heeft vaak te maken met het willen afslanken. Meisjes met anorexia willen dit doel bereiken op een extreme manier. Een bijkomend symptoom in dit geval is dat eten een negatieve bijklank krijgt en wordt uitgebraakt met de bedoeling om gewicht te verliezen.

Stress

Stress speelt ook hier weer een belangrijke rol, net als bij vele andere medische problemen. Zowel kortstondige als langdurige stress kan een bepalende factor zijn bij het verminderen van eetlust. Een voorbeeld van het eerste is spanning omwille van een conflict met je partner, waardoor je elke zin om te eten ontbreekt. Stress zet de maag onder spanning waardoor het moeilijk wordt om te eten. Een voorbeeld van het tweede is een chronisch gevoel van stress op je werk waardoor een regelmatig eetpatroon verhinderd wordt.

Depressie

Depressie is een niet te onderschatten aandoening die het dagelijks functioneren ernstig kan beïnvloeden. Slaapproblemen en eetproblemen gaan vaak samen met deze depressie. Gevoelens van lusteloosheid, zinloosheid en uitzichtloosheid leiden ertoe dat men niet meer inziet waarom het nog zin heeft om te eten. Vaak is het zo dat dit een reactie is op het feit dat men geen doel meer vindt om het leven verder te zetten.

Gebrek aan eetlust door medicijnen

Medicijnen zijn soms noodzakelijk om één fysiek probleem op te lossen, maar brengen in sommige gevallen helaas een ander probleem met zich mee: neveneffecten. Een van de meest voorkomende neveneffecten bij medicijnengebruik zijn hoofdpijn, maagpijn en een gebrek aan eetlust. Sterke medicijnen kunnen de maag zwaar belasten waardoor er een spanning ontstaat. Hierdoor wordt het hongergevoel vaak afgeremd.
Enkele voorbeelden van medicijnen die de maag sterk onder druk kunnen zetten zijn onder meer:
  • antibiotica
  • cortisone
  • zware pijnstillers
  • NSAID's of non-steroïdale ontstekingsremmers als ibuprofen of diclofenac

Behandeling: eetlust opwekken

Psychotherapie

Het probleem van een gebrek aan eetlust of met andere woorden het ontbreken van een "gezond" hongergevoel kan in de eerste plaats opgelost worden door de oorzaak van het probleem weg te nemen. Stress die vermeden kan worden of die verdwijnt na het oplossen van een conflict: het kan ertoe leiden dat er opnieuw een zo goed als normale eetlust ontstaat. Bij anorexia nervosa of bij depressie kan er een uitgebreide psychologische behandeling nodig zijn. Psychotherapie is in de meeste gevallen een kwestie van lange termijn dus moet er vooral rekening gehouden worden met een geleidelijk aan terugkomen van de eetlust. Na de behandeling en genezing zal er vanzelf opnieuw een "normale" eetlust ontstaan.

Fenegriek

Fenegriek is een natuurlijk product dat een positieve werking heeft op het spijsverteringsstelsel. Fenegriek is verkrijgbaar in de vorm van zaad, thee en voedingssupplementen. Fenegriek bevordert niet alleen de spijsvertering maar het heeft ook een eetlust opwekkend effect. Hierdoor kan het product erg nuttig zijn in geval van ondergewicht. Door de eetlust te stimuleren ga je meer eten en dus ook meer energie opnemen om je beter te voelen. Ook mensen die om uiteenlopende redenen problemen hebben met de eetlust kunnen gebaat zijn met fenegriek.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Geen eetlust: oorzaken van geen trek of geen zin in etenGeen eetlust: oorzaken van geen trek of geen zin in etenVoldoende voedsel eten is cruciaal om te overleven en gezond te blijven. Dankzij de opgenomen energie kan je lichaam ten…
Hoe weet je nu of je honger hebt of gewoon trekHoe weet je nu of je honger hebt of gewoon trekHet lijkt in eerste instantie misschien een simpele vraag om te beantwoorden: heb ik echt honger of gewoon een beetje tr…
Eetlust: opwekken en verminderenEetlust: opwekken en verminderenEetlust: opwekken, vermeerderen en verminderen. De eetlust wordt door de maag voortgebracht: wanneer de maag lange tijd…
Homeopathie bij een gebrek aan eetlustHomeopathie bij een gebrek aan eetlustEen gebrek aan eetlust kan meerdere oorzaken hebben. Vaak ervaren mensen voor en na een ziekte een verminderde trek in v…
Afvallen, Eten en HongerAfvallen en eten zijn uiteraard zeer nauw met elkaar verbonden. Dat afvallen niet altijd meevalt blijkt wel uit de aanda…

Reageer op het artikel "Geen honger? Oorzaken & behandeling van gebrek aan eetlust"

Reacties

Ellen, 31-08-2017 08:11 #10
Ik ben een meisje van 12 jaar en heb ook geen eetlust meer. Ik wil wel eten maar ik krijg het gewoon niet meer mijn mond in. Als ik toch iets eet krijg ik een beetje een misselijk gevoel. Ik zit net in een nieuwe klas en vind het dus erg spannend. Weet u misschien hoe ik mijn eetlust weer terug kan krijgen? Ik heb dit nu 2 dagen.
Mvg Ellen

Lia, 23-06-2017 13:43 #9
Ik slik al jaren van af 2010 hormoon tamoxifan, Ik eet de laatste tijd weinig, en als ik aan een bord warm eten begin, heb ik halver wegen al genoeg.En eet mijn bord niet leeg
Ik eet als een klein kind, en vindt ook niet alles meer lekker, koffie sttaat me tegen, en zo nog een paar voorbeelden

Kyrabf, 16-12-2016 15:47 #8
Hallo,

Ik ben meisje van 18 jaar, De laatste tijd (2 weken) heb ik totaal geen eetlust meer (misselijk gevoel), maar wel buikpijn (hongergevoel) als ik niet eet. Ik ben niet zwanger, en heb een gezond gewicht. Ik vroeg me af waar dit mee te maken kan hebben, en of ik naar de huisarts moet.
mvg Reactie infoteur, 17-12-2016
Beste,

Als je geen honger en geen eetlust hebt, dan kan dit aan verschillende oorzaken liggen. Heb je bijvoorbeeld de laatste tijd last van stress, of zijn er veranderingen in je leven gekomen die je spanning bezorgen? Mogelijk heeft dit een invloed op je eetlust. Is dit niet het geval dan kan een ziekte of aandoening de oorzaak zijn van je gebrek aan eetlust. Het feit dat je buikpijn hebt kan hierop wijzen. Maar voor alle zekerheid ga je het best even langs bij je arts voor een uitgebreid onderzoek. Via een bloedanalyse kan deze bijvoorbeeld al heel wat meer te weten komen.
Alvast veel beterschap!

Vriendelijke groet,
Verdanov

Marianne Schilt, 12-10-2016 13:23 #7
Na langdurig gebruik van Thyrax heb ik moeten overstappen naar Euthyrox. Eerst te veel medicijnen nu iets mindere dosis. Slik nu 2 en een half tablet per dag. Mijn eetlust is behoorlijk verminderd. Alhoewel ik wel toch mijn best doe om regelmatig en gezond te eten.
Woog meestal 52 kg. Nu is dat 50kg en doe echt mijn best om niet meer af te vallen. Gebruik ook voedingssupplementen. Ben benieuwd wat uw antwoord zal zijn.
Bij voorbaat dank.

Annet Chabot, 12-07-2016 17:24 #6
Ook ik heb de laatste tijd geen trek in eten. 's Morgens om acht uur een crackertje met kaas en om ca. 11 uur nog een. Voor de rest van de dag eet ik niets meer en 's avonds zit ik met lange tanden te eten, de helft van wat een normaal persoon zou eten. Ik heb geen stress (ben 65+) en niet depressief met een goed pensioen. Nou heb ik ergens gelezen dat dit kan komen door gebrek aan vitaminen en dat zou zo maar kunnen want ik eet nooit fruit en nauwelijks groenten. Ik hoop dat jullie mij op de een of andere manier kunnen helpen. Bedankt,
Annet

Marijke, 08-10-2015 13:05 #5
Hallo joyce
ook ik heb sinds zaterdag 3 oktober geen eetlust en drink alleen melk en water. Heb wel veel spanningen op dit moment maar heb altijd al stress gehad jaren en deed dan toch eten
moet ik naar mijn huisarts gaan hiermee of kan jij mij raad geven?
groeten marijke Reactie infoteur, 08-10-2015
Hallo Marijke,

Geen eetlust hebben, alleen maar melk en water drinken en stress: het kan allemaal met mekaar te maken hebben. Als je meent dat het dit keer erger is gesteld met je eetlust dan voorgaande jaren, toen je ook al stress had, dan kan er wat anders aan de hand zijn. Daarom is het inderdaad misschien beter om even naar de huisarts te gaan, vooral omdat het gebrek aan eetlust al vijf dagen duurt.
Alvast veel beterschap gewenst.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Joyce, 27-08-2015 20:45 #4
Ik heb al heel lang last van geen eetlust, ik ben heel vaak moe en lig in bed. Als ik naar de wc ga moet ik overgeven en heb ik daarna last van mijn buik. Ik maak me zorgen om mezelf. Reactie infoteur, 28-08-2015
Hallo Joyce,

De symptomen die je beschrijft kunnen met zoveel dingen te maken hebben. Vermoeidheid, geen eetlust, braken en buiklast wijzen mogelijk op een ziekte of aandoening aan de spijsvertering. Aangeraden is om even langs te gaan bij een arts en je symptomen tot in detail te beschrijven. Daarna kan de arts een diagnose stellen en je behandelen.
Alvast veel beterschap,

Vriendelijke groet,
Verdanov

Amber, 06-07-2015 16:15 #3
Hallo,

Sinds ik rijles heb ik totaal geen honger meer geen zin in het werk, als ik wat eet word ik heel misselijk, ik denk alleen maar aan het rijlessen omdat ik het echt heel leuk vindt, ook als ik klaar ben voel ik me verdrietig en de dagen naar de volgende rijles heb ik precies hetzelfde, als ik dan aan het rijlessen ben heb ik nergens meer last van wat kan de oorzaak zijn?.

Groetjes Amber Reactie infoteur, 07-07-2015
Hallo Amber,

Blijkbaar heb je geen eetlust en geen zin in werken sinds je met een bepaalde zaak in je hoofd zit, namelijk het volgen van rijlessen. Mogelijk zorgt de rijles voor een soort van spanning in je hoofd die op je lichaam slaat, met name het geen zin hebben in eten en het wegblijven van een hongergevoel. Ook al vind je het wel leuk, waarschijnlijk bezorgt het je allemaal wel stress in je onbewuste. Als je eetlust terugkomt eens je rijlessen voorbij zijn, dan weet je dat daar het probleem lag. Voorlopig kan je eventueel afwachten, of het eens proberen met voedingssupplementen zoals Vitotaal Fenegriek die je hongergevoel terugbrengen. Ook kan daardoor je misselijkheid verdwijnen omwille van het feit dat je weer kan eten.

Alvast veel beterschap,

Vriendelijke groet,
Verdanov

Nicky, 29-06-2015 18:43 #2
Best ik nicky

ik heb geen eetlust meer
wat wil dat zeggen dat ik iun een dipriesse zit
als ik eet achter 0.30 menutten lig er weer uit dus ik heb geen eetlust
grt nicky

Jeannette, 02-06-2014 20:32 #1
Ik gebruik het medicijn Everolimus en Metformine. Beide hebben als bijwerking dat dit de eetlust vermindert. Heb inmiddels via diëtiste bijvoeding in de vorm van Nutridrinks. Ik blijf afvallen en kan s avonds niets meer eten of drinken zonder dat het er s nachts via overgeven weer uitkomt. Word er moedeloos van. Absoluut geen trek in wat dan ook. Val steeds kleine beetjes af en komt er niet bij. Wie heeft een goed advies? Reactie infoteur, 03-06-2014
Hallo Jeannette,

Wat vervelend dat je geen eetlust hebt en daardoor gewicht blijft verliezen. Nutridrinks brengen je wel energie bij maar het is de echte voeding zoals je ze gewoon bent te eten die je opnieuw zal doen bijkomen.
Ik heb geen zicht op je specifieke situatie en de reden waarom je de vermelde medicijnen gebruikt, maar misschien kan je eetlust ook weer terugkomen als je bent genezen van de aandoening waarvoor je de geneesmiddelen gebruikt. Mogelijk kan je diëtiste meer specifiek advies geven voor de korte termijn en je dokter voor de lange termijn.

Alvast veel beterschap,

Vriendelijke groet,
Verdanov

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 11-09-2019
Subrubriek: Diversen
Special: Eetproblemen
Reacties: 10
Medische informatie…
Schrijf mee!