InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Welke geneesmiddelen verkoopt een drogist?

Welke geneesmiddelen verkoopt een drogist?

In een drogisterij zijn geneesmiddelen te koop waarvoor geen doktersrecept nodig is. Deze zogenaamde niet receptplichtige medicijnen vereisen geen tussenkomst van een arts om verkocht te mogen worden. De consument is samen met de opgeleide drogist verantwoordelijk voor deze zelfzorg door middel van geneesmiddelen, ook wel zelfmedicatie genoemd.

Inhoud:

Wat is zelfzorg?

Zelfzorg in het algemeen houdt in dat iemand goed voor zichzelf zorgt en doet wat gezond is zoals, sporten, gezond eten, een goede nachtrust, niet roken en matig of geen drankgebruik. Wanneer er toch een kwaaltje zich voordoet waarbij het niet gelijk vereist is om de huisarts te bezoeken dan kan iemand ervoor kiezen naar de drogist te gaan. Hier zijn middelen tegen hoofdpijn, reisziekte, griepverschijnselen en meer geneesmiddelen te koop.

College ter Beoordeling van Geneesmiddelen

Alle geneesmiddelen die een drogisterij verkoopt zijn ter goedkeuring voorgelgd aan het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen(CBG). Het CBG geeft elk geneesmiddel een registratienummer; een vijf cijferig nummer vooraf gegaan door de letters RVG. Dat is een afkorting van: Registie Verpakte Geneesmiddelen. Homeopathische geneesmiddelen die goed zijn gekeurd door het CBG hebben een andere lettercombinatie: RVH wat staat voor Registratie Voor Homeopathische geneesmiddelen.

Gediplomeerd drogist

De verkoper in de drogisterij mag de klant geen advies geven over het gebruik van medicijnen. Dat is wettelijk vast gelegd in de geneesmiddelenwet. De adviserende taak is uitsluitend voorbehouden aan de assistent drogist en aan de drogist. Omdat de verkoper de klant niet mag helpen bij het adviseren van medicijngebruik is er in een drogisterij altijd een gediplomeerd drogist aanwezig, of zijn assistent die de taken waarneemt. Deze mensen zijn specifiek opgeleid in kennis van de medicijnen. Wanneer het nodig is kunnen ze een klant adviseren naar de huisarts te gaan.

Bijsluiter

Een belangrijk aspect van zelfzorg is dat de consument uiteindelijk zelf de keuze van een medicijn bepaalt op basis van het gesprek met de drogist of verkoper. De drogist adviseert aan de klant om goed de bijsluiter te lezen. Wanneer er sprake is van een bijwerking dan moet de klant stoppen met het middel en zo nodig een ander medicijn kopen.

Tabel Indicatie van zelfzorg geneesmiddelen

Op dit moment zijn er voor de volgende indicaties geneesmiddelen verkrijgbaar in de drogisterij:
aambeienbedplassenbijholte-ontstekingbloedneusdiarree
griephoesthoofdpijnhoge bloeddrukhoofdluis
huiduitslaghyperventilatieinsektenbetenkeelpijnkinderziekten
kneuzingenkoortskoortslipluieruitslagmaagklachten
middenoorontstekingobstipatierugklachtenslapeloosheidspugen
rookverslavingurine-incontinentievermoeidheidwitte vloedwratten

Informatie

De drogist stelt vaak enkele vragen om de klant beter van dienst te zijn. Wanneer het noodzakelijk is dan verwijst de drogist u door naar de huisarts om een doktersadvies te krijgen. Het is niet de primaire taak om zoveel mogelijk geneesmiddelen te verkopen maar om goede informatie te geven. Doordat de drogisterijen zelfzorggeneesmiddelen verkopen, wordt de werkdruk van de huisarts enigszins verlicht.

Kassacheck

De kassamedewerker vraagt aan de koper van een medicijn of hij vertrouwd is met het medicijn. Dit is een laatste mogelijkheid voor de klant om extra informatie te verkrijgen. Wanneer de klant nog een vraag heeft dan wordt de drogist of assistent drogist erbij geroepen. Deze zullen dan de klant beantwoorden.

Homeopathische medicijnen

Naast medicijnen van grote farmaceutische bedrijven zijn er ook homeopathische medicijnen te koop in de drogist. Net zoals farmaceutische geneesmiddelen moeten homeopathische geneesmiddelen voldoen aan strenge wettelijke eisen. Het is aan de consument zelf om te bepalen of men homeopathische of farmaceutische geneesmiddelen wilt gebruiken.
Gerelateerde artikelen
UA-medicijn wel receptloos bij apotheek, niet bij drogistUA-medicijn wel receptloos bij apotheek, niet bij drogistEr zijn medicijnen die je bij de supermarkt en drogist kunt kopen, maar er zijn ook medicijnen die uitsluitend via de ap…
Oscillococcinum: wat is dat?Als de r weer in de maand is, breekt ook het griepseizoen aan en worden we weer vaker verkouden. De ergste verschijnse…
Zelfzorgmiddelen bij de drogistZelfzorgmiddelen bij de drogistDe een loopt de deur plat bij de huisarts en de ander haalt liever wat middeltjes bij de drogist. Middelen waar je dus g…
Bronnen en referenties
  • Wikipedia
  • Centraal bureau drogisterijbedrijven
  • http://www.drogistensite.nl/pages/75/De-Drogisterijbranche/Wetgeving/Geneesmiddelenwet.html
  • http://www.drogistensite.nl/pages/4/Kwaliteitskeurmerk.html

Reageer op het artikel "Welke geneesmiddelen verkoopt een drogist?"

Infoteur: Tom008
Laatste update: 09-05-2012
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!