InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Een goede ademhaling

Een goede ademhaling

Een goede ademhaling De inademing gebeurt door een impuls vanuit het zogenaamde ademhalingscentrum wat ligt in het verlengde merg van de hersenstam. Zodra de longen zijn uitgerekt valt deze impuls weg en kan de uitademing beginnen. Een officiële benaming voor iets wat als mens een vanzelfsprekendheid is, een must om te kunnen leven.

Ademhalen vanzelfsprekend

Er vanuitgaande dat de gezondheid het toelaat, is ademhaling de gewoonste zaak van de wereld en denken we er niets eens meer over na. Strikt genomen is het dat maar goed, want als je doet het de hele dag en je zou aan niets anders mee toekomen. Toch kan het geen kwaad om je zo nu en dan eens te focussen op je ademhaling, want we ademen lang niet altijd goed.

Verkeerde ademhaling

Een van de belangrijkste oorzaken van een verkeerde ademhaling is de houding (vaak in meer of mindere mate door een ingezakt houding) die lang niet altijd goed is. Verder is geestelijke spanning een boosdoener voor een veelal te hoge onrustige ademhaling. Tenslotte is het gejaagde leven wat we in de westerse maatschappij leven, een boosdoener van de oppervlakkige ademhaling. Deze laatste is mogelijk zelfs de hoofdoorzaak bij velen die verkeerd ademen.

Goed ademen

Op het moment dat het bewustzijn er is dat je verkeerd ademt, heb je al een heel belangrijke stap gezet. Maar dan gaat het erom dat je dit corrigeert. Er is een heel eenvoudige ademhaling die je weer in het “gareel” krijgt.

  • Ga op je buik op de grond liggen met je hoofd opzij gedraaid.
  • Je armen kan je in een houding leggen die je als prettig ervaart.
  • Ontspan volledig en voel je lichaam zwaarder worden. Zo went het aan de grond.
  • Volg nu heel bewust je ademhaling en doe niets anders dan dat (niet in het proces ingrijpen dus)
  • Verleg je focus na enkele minuten naar je buik en voel je buikademhaling goed als je je handen in de holte van je rug legt.

Bewust proces

Door de focus op je ademhaling te leggen, geef je het de aandacht die het verdient. Je zogenaamde ademspieren zijn de spieren in de borst, waarbij de belangrijkste de middenrifspieren zijn. Het middenrif bestaat natuurlijk niet alleen uitspieren, het zijn ook pezen, maar wel een erg belangrijke in het ademhalingsproces.

Buikademhaling

Terwijl je dit leest is het goed je eigen ademhaling als zodanig te volgen. Voel hoe bij de inademing het middenrif omlaag gedrukt wordt. Je longen worden nu groter. Je buik zet bij deze beweging uit en noemen we dus de buikademhaling. De druk is nu lager en je longen kunnen gemakkelijker volstromen met zuurstof. Zeker de onderste gedeelten van de longen krijgen alle ruimte.

Probeer dit proces regelmatig tot je bewustzijn door te laten dringen. Neem een goede houding aan, voel de zuurstof binnenstromen in je lichaam en ervaar dat het best prettig voelt. Als je dit regelmatig doet zal het langzaam een onbewust proces worden en wordt je houding niet alleen beter, maar je ademhaling ook.

Emotie

Emotie en ademhaling wordt niet als vanzelfsprekend gecombineerd gezien en toch heeft het veel met elkaar te maken. De ademhaling reageert namelijk direct op een emotie. Denk hierbij maar aan bijvoorbeeld angst of wanneer je huilt of lacht. De ademhaling wordt trager of juist sneller. Je gaat heel diep ademen of juist heel oppervlakkig of je adem vliegt je naar de keel. Het lijkt alsof je de adem inhoudt.

De emotie te stabiliseren kan door je ademhaling weer te reguleren. Zoek die rustige en diepe buikademhaling heel nadrukkelijk op en dwing je lichaam in die richting mee te gaan. Zuurstof kan alle delen van je lichaam weer bereiken en je wordt snel rustiger. Afhankelijk van de emotie (sterk of minder sterk) kost het wat meer moeite of stap je vrij geruisloos over naar de diepe buikademhaling. Heb je er moeite mee doe dan de eerder beschreven buikligoefening.

Tot slot

De bewustwording over je ademhaling is de belangrijkste stap, het vervolgens doen en blijven doen, is belangrijk. Maar zeker dat je je er prettiger bij gaat voelen.
Blijf je er problemen mee hebben, probeer dan een yoga. Bij yoga ligt de focus sowieso op een goede ademhaling.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Dieren: ademen en de afwijkingen herkennenDieren: ademen en de afwijkingen herkennenAdemhalen is van levensbelang. Daarom is het belangrijk af en toe te kijken en symptomen te kunnen herkennen als een die…
Ademhalingstechnieken voor een ontspannen gevoelAdemhalingstechnieken voor een ontspannen gevoelDoor een goede ademhaling voorzie je het lichaam van voldoende zuurstof. Door een juiste buikademhaling zul je meer zuur…
Ademhaling en OntspanningDe ademhaling speelt bij ontspanning een belangrijke rol. Er zijn verschillende manieren om adem te halen. Alleen al het…
Goed leren ademen (inclusief oefeningen)Goed leren ademen (inclusief oefeningen)Een goede ademhaling is essentieel voor een goede gezondheid. Mensen die kampen met vele lichamelijk klachten hebben nie…
Bewust of onbewust ademhalenBewust of onbewust ademhalenEen mens kan een tijdje zonder drank en voedsel maar niet zo lang zonder adem. Ademhaling is belangrijk om ons bloed via…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Een goede ademhaling"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 22-11-2011
Subrubriek: Diversen
Special: Lichamelijke gezondheid
Medische informatie…
Schrijf mee!