InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > Belang van een goede ademhaling

Belang van een goede ademhaling

Belang van een goede ademhaling Zonder ademhaling, komt er geen zuurstof in het lichaam en ga je dood. Simpeler is het niet uit te leggen. Er is dus continu zuurstof nodig om alle cellen in het lichaam normaal te laten functioneren. Toch staan we lang niet altijd stil bij het belang van een goede ademhaling. Hoe werkt de ademhaling eigenlijk, wat is een juiste ademhaling en welke soorten ademhaling zijn er.

Hoe werkt de ademhaling?

De longen zijn belangrijke ademhalingsorganen. In de longen vindt uitwisseling plaats van zuurstof en koolzuur, van en naar het bloed. Er wordt zuurstof ingeademd vanuit de buitenlucht en via het bloed verspreid door het lichaam. In het lichaam zijn er allerlei processen werkzaam en daardoor ontstaan afvalstoffen. Deze afvalstoffen, waaronder koolzuur, worden via het bloed door de uitademing weer afgescheiden.

Als de ademhaling is verstoord, krijgt het lichaam niet voldoende zuurstof om alle processen in het lichaam goed te laten verlopen en/of om de afvalstoffen af te voeren. Hyperventilatie en astma zijn veel voorkomende ziektebeelden waarbij de ademhaling is verstoord. Hyperventilatie is een snelle en oppervlakkige ademhaling en kan meerdere oorzaken hebben. Kenmerk is de plotselinge benauwdheid en angstgevoelens die daardoor optreden. Bij astma zijn de longen chronisch ontstoken, het immuunsysteem is overprikkeld en dit geeft een benauwd gevoel, piepende ademhaling, hoesten en een vertraagde uitademing.

Wat is een juiste ademhaling?

Er bestaat geen enig juiste manier van ademhalen. De ademhaling is voor ieder mens anders, dat wat past bij de persoon en in welke gemoedstoestand iemand zich bevindt.

Er zijn twee soorten ademhaling, de borst- en buikademhaling. Bij de borstademhaling komt de inademing niet verder dan de borstkas, om vervolgens weer uit te ademen. Bij de buikademhaling komt de inademing tot onder in de buik, voordat er wordt uitgeademd. Het verschil tussen beide ademhalingen is dat een buikademhaling minder energie kost, omdat er minder spieren worden aangespannen. Hierbij kan oppervlakkig of diep worden geademd. Vaak hangt een oppervlakkige ademhaling samen met een borstademhaling en een diepe ademhaling met een buikademhaling. Dat is ook niet zo vreemd, want de onderbuik ligt lager dan de borstkas. Feit is dat een langzame, diepe inademing (de buikademhaling) je zes tot tien keer meer lucht op laat nemen, dan wanneer er normaal en oppervlakkig wordt geademd.

Neus of mondademhaling?

De natuurlijke manier is om in en uit te ademen door de neus en is om verschillende redenen een betere ademhaling dan door de mond, namelijk:
  • De lucht wordt gezuiverd voordat het in het lichaam komt. De trilharen in de neus houden stofdeeltjes, die met de inademing meekomen, tegen.
  • De lucht wordt verwarmd en bevochtigd. De buitenlucht is vaak kouder dan je lichaamstemperatuur en het slijmvlies zorgt ervoor dat de lucht wordt verwarmd en bevochtigd.
  • De lucht wordt gekeurd daar het langs het reukslijmvlies gaat en geeft de kwaliteit van de inademingslucht aan.

Dagelijks tien tot twintig minuten aandacht besteden aan een diepe door de neus buikademhaling brengt de hele stofwisseling in het lichaam in harmonie. Daardoor is ook de slaap dieper en het ontlast het hart. Wanneer deze ademhaling vaak genoeg wordt geoefend, neemt het lichaam dit onbewust over en wordt het een gewoonte, een tweede natuur.

Diepe buikademhaling

De diepe buikademhaling gaat als volgt:
  • Leg je handen op je buik.
  • Adem in door je neus en laat de adem doorstromen tot onderin je buik richting je schaamstreek. Je voelt dat je buik wat uitzet en je handen iets omhoog komen.
  • Hou je adem een paar seconden vast, zodat je longen optimaal kunnen profiteren van de ingeademde lucht.
  • Adem rustig weer uit door je neus.

Laat de inademing langer duren dan de uitademing. Hierdoor geef je de longen voldoende tijd om de afvalstoffen uit te ademen.
Ook geeft een rustige en diepe ademhaling ontspanning aan lichaam en geest. Spanningen en malende gedachten kunnen dan worden losgelaten.

Lees verder

© 2014 - 2019 Niiraja, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Een goede ademhalingEen goede ademhalingDe inademing gebeurt door een impuls vanuit het zogenaamde ademhalingscentrum wat ligt in het verlengde merg van de hers…
Goed leren ademen (inclusief oefeningen)Goed leren ademen (inclusief oefeningen)Een goede ademhaling is essentieel voor een goede gezondheid. Mensen die kampen met vele lichamelijk klachten hebben nie…
Ademhaling en OntspanningDe ademhaling speelt bij ontspanning een belangrijke rol. Er zijn verschillende manieren om adem te halen. Alleen al het…
De ademhaling, de controle hiervan en de patronenDe ademhaling, de controle hiervan en de patronenIn dit artikel zal ik een klein stukje achtergrondinformatie vertellen over de ademhaling in het algemeen, hoe deze geme…
Bronnen en referenties
  • Woelderen, Bertien van (2009) De Transparante Mens. Maastricht: Shaker Media, ISBN 9789048900299
  • Wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/Ademhaling_(mens)/, bezocht op 04-11-2014

Reageer op het artikel "Belang van een goede ademhaling"

Infoteur: Niiraja
Laatste update: 16-09-2016
Subrubriek: Leven
Medische informatie…
Schrijf mee!