InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Huismiddeltjes tegen hoofdpijn

Huismiddeltjes tegen hoofdpijn

Huismiddeltjes tegen hoofdpijn Wanneer je last hebt van hoofdpijn, kun je een pijnstiller nemen. Je kunt echter ook huismiddeltjes tegen hoofdpijn proberen. Hoofdpijn met huismiddeltjes behandelen is niet moeilijk, er bestaat onder andere thee tegen hoofdpijn. Je kunt de hoofdpijn ook aanpakken met baden en middeltjes uit de keuken.

Hoofdpijn

Hoofdpijn is één van de meestvoorkomende kwaaltjes, vrijwel iedereen heeft weleens hoofdpijn. Hoofdpijn heeft gelukkig zelden een ernstige oorzaak en gaat meestal na een paar uur vanzelf wel weer over. Onschuldige hoofdpijn kan veroorzaakt worden door onder andere een drukke werkdag, verkoudheid, stress, vochttekort of letterlijk 'veel aan je hoofd hebben'. Ook veranderingen in de weersomstandigheden kunnen hoofdpijn veroorzaken. Wanneer je flinke hoofdpijn hebt, kun je een pijnstiller nemen. Je kunt echter ook eens kijken wat voor huismiddeltjes je allemaal in huis hebt. Hoofdpijn met huismiddeltjes behandelen is niet moeilijk en heel natuurlijk.

Thee tegen hoofdpijn

Er zijn een aantal theesoorten die hoofdpijn kunnen verlichten:
  • Thee van witte wilg en zilverschoon: deze thee werkt vooral goed bij spanningshoofdpijn. Meng 30 gram bladeren van de witte wilg, 30 gram zilverschoon en 15 gram bloemen van de goudsbloem. Kook 0,5 liter en giet het kokende water over twee eetlepels van het kruidenmengsel. Laat de thee 15 minuten trekken en zeef het geheel vervolgens. Let op, deze thee kan de maag irriteren, dus gebruik hem niet wanneer je maagklachten hebt.
  • Thee van vrouwenmantel en munt: bij migraine, een hevige vorm van hoofdpijn, kan vrouwenmantel-muntthee uitkomst bieden. Breng 1 liter water aan de kook en voeg 40 gram vrouwenmantel en 20 gram muntblad toe. Laat het geheel 20 minuten koken, haal het van het vuur en laat het nog 10 minuten trekken. Zeef de thee vervolgens en drink de thee direct op.
  • Lavendelthee: drink een kopje lavendelthee

Baden

  • Armbad: dompel de onderarmen enkele minuten in koud water onder en droog ze daarna stevig af
  • Mosterdvoetbad: vul een voetenbad met water op lichaamstemperatuur en voeg hier twee eetlepels mosterdpoeder aan toe. Houdt de voeten 5 minuten in het voetenbad en spoel ze vervolgens goed af met lauwwarm water.

Uit de keuken

  • Uien: snijdt een rauwe ui in grote plakken en leg deze plakken in de nek. Dek de uienplakken af met een doek en verbindt hier eventueel nog een warme sjaal omheen. Je kunt hetzelfde proberen met fijngeraspte mierikswortel, welke je in een linnen doek stopt en als een kompres in de nek legt.
  • Citroenkoffie: voeg het sap van 1 citroen aan 1 kop koffie toe en drink het direct op
  • Amandelen: eet 5 tot 10 rauwe of gekookte amandelen
  • Kruidnagels: kauw op 2 à 3 kruidnagels

Overig

  • IJsklontjes: stop een aantal ijsklontjes in een washandje en leg dit als een koud kompres in de nek
  • Lavendel en pepermunt: leg een kompres van gelijke hoeveelheden lavendel en pepermunt op de slapen en het voorhoofd

Wanneer naar de huisarts?

Hoofdpijn het meestal een onschuldige oorzaak, maar soms ook niet. In zeldzame gevallen wordt de hoofdpijn veroorzaakt door bijvoorbeeld een hoge bloeddruk of een hersenvliesontsteking. Raadpleeg altijd een arts bij heel zware hoofdpijn en onverklaarbare hoofdpijn die dagenlang aanhoudt,
Gerelateerde artikelen
Kruidencocktail tegen hoofdpijnKruidencocktail tegen hoofdpijnHoofdpijn is de meest voorkomende en tevens een van de meest gecompliceerde gezondheidsklachten. De oorzaken kunnen talr…
Wat kun je doen tegen hoofdpijn?Wat kun je doen tegen hoofdpijn?Iedereen heeft wel eens hoofdpijn. Dit kan erg vervelend zijn. Het kan zijn dat je hoofdpijn hebt omdat je ziek wordt/be…
Hoofdpijn: bijzondere vormen van hoofdpijnHoofdpijn: bijzondere vormen van hoofdpijnEr zijn enkele zeldzame vormen van hoofdpijn die in dit artikel behandeld zullen worden: (1) chronische dagelijkse hoofd…
Hoofdpijn: medicatieafhankelijke hoofdpijnHoofdpijn: medicatieafhankelijke hoofdpijnHet kan voorkomen dat medicijnen tegen hoofdpijn door te vaak gebruik juist hoofdpijn veroorzaken. Er zijn dan meerdere…
Bronnen en referenties
  • Cavelius, A. & Frohn, B. (2006). Het grote boek van de volksgeneeskunde: genezen met de krachten van de natuur. Uitgeverij Deltas.
  • (2000) Grootmoeders beste tips: beproefde huismiddeltjes en recepten opnieuw ontdekt. Uitgeverij Reader's Digest.
  • Priou, N. (2007) Tips en trucs uit grootmoeders tijd. Uitgeverij Rebo Productions.
  • Evans, M. (1997) Handboek voor een natuurlijke gezondheid. Uitgeverij Zuid Boekproducties

Reageer op het artikel "Huismiddeltjes tegen hoofdpijn"

Infoteur: Melod
Gepubliceerd: 03-02-2012
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!