InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van paksoi

De geneeskracht van paksoi

De geneeskracht van paksoi Paksoi is een knapperige groente met grote donkergroene bladeren en roomwitte platte stelen en nerven. Je kunt er van alles mee doen op culinair gebied. Het is een ideale roerbakgroente. Rauw heeft hij een lichte anijsachtige bijsmaak en de bladeren maar ook het in stukjes gesneden witte steeltje kun je prima door een rauwe salade mixen. Paksoi is zeer zacht en moet beslist niet lang gekookt of gebakken te worden.

Inhoud:

Paksoi, van oorsprong een Chinese groente

Paksoi is een van oorsprong Aziatische groente. Hij wordt nu ook in Europa gekweekt, met name in Spanje. In China is men de groente 5000 jaar geleden begonnen te cultiveren. In de Ming-dynastie is de groente in China door de farmacoloog Liu Shizen onderzocht op zijn medicinale eigenschappen. Vanuit China heeft de groente heel de wereld veroverd.

Bron: Forest & Kim Starr / Wikimedia CommonsBron: Forest & Kim Starr / Wikimedia Commons

Tjokvol met vitaminen

Paksoi is een groente die meer vitaminen kent dan menig andere groente. Het behoort tot de meeste gezonde groenten die er zijn. Paksoi bevat zeer veel vitamine C 100 gram van deze grootbladige groente is genoeg voor 75% van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid(ADH) aan vitamine C. De ADH-waarde voor vitamine A ligt nog hoger want een onsje is goed voor 149% van de ADH. Daarmee bevat het meer vitamine A dan kolen zoals bloemkool. Wat vitamine K betreft bevat deze lekkere plant 28% van de ADH. Daarbij houdt het niet op want er zit ook nog eens 16% van de ADH voor foliumzuur(vitamine B11) in en voor de vitaminen B5 en B6 geldt dat er 15% van d ADH in zit.

Mineraalvolle groente

Paksoi is rijk aan calcium en ijzer. Van deze mineralen zit er 10% van de ADH in. Daarnaast zit er 7% van de ADH aan mangaan in en voor fosfor, kalium en magnesium geldt dat er 5% van de ADH in zit. Er zitten uiteraard nog meer vitaminen en mineralen in maar de waarden daarvan zijn minder dan 5% van de ADH.

Gezondheidseffecten van paksoi

Paksoi is een koolgroente. Deze zijn zeer gezond en zouden dagelijks op het menu moeten staan. De kankerbestrijdende eigenschappen van kolen zijn uitgebreid onderzocht. Kolen in het algemeen hebben de volgende gezondheidsbevorderende eigenschappen:
  • Ontstekingsremmend op celniveau,
  • Antioxidantwerking,
  • Kankerbestrijdend,
  • Spijsverteringbevorderend,
  • Ontgiftend (detox) en
  • Hart- en vaatziekten voorkomend.
Met ontstekingsremmend wordt bedoeld dat op celniveau ontstekingen worden tegen gegaan binnen in cellen. Deze kunnen wanneer ze de overhand krijgen verschillende ziekten veroorzaken zoals suikerziekte, kanker en overgewicht. Producten die deze ontstekingen bevorderen zijn suiker, fructose, witmeelproducten en witte rijst. Deze producten dienen eigenlijk vermeden te worden wat makkelijker is gezegd dan gedaan. In supermarktproducten van de Albert Heyn of Dirk van de Broek worden deze stoffen in 90% van alle producten gestopt.

Bron: JS / Wikimedia CommonsBron: JS / Wikimedia Commons

Antikanker effecten van paksoi

De vitaminen A en C werken sterk als antioxidanten welke vele ziekten, waaronder kanker, voorkomen. Daarnaast bevat de paksoi veel glucosinolaten. Dat zijn fytonutriënten met een sterke antikankerwerking. Er zitten allerlei enzymen in die in het lichaam worden omgezet in stoffen die kanker bestrijden. De werking van al deze kankerbestrijdende stoffen blijft het best bewaard als men de groente rauw eet. Hij kan ook geblancheerd, gestoomd of kort geroerbakt worden.

Alles met mate

Alles met mate. Teveel paksoi is niet goed. In principe kunnen de kankerbestrijdende glucosinolaten gevaarlijk zijn als je er een gewoonte ervan maakt om meer dan een kilo tot anderhalve kilo paksoi per dag te eten. Er is een geval bekend van een Koreaanse vrouw die hypothyreoïdie ontwikkelde door overdaad aan paksoi. Ze overleed door het jarenlang eten van 1 tot 2 kilo paksoi per dag. Hypothyreoïdie is een ziekte waarbij de schildklier te weinig hormonen aanmaakt. Gelukkig komen deze gevallen zelden voor. Het geeft aan dat het belangrijk is om zo gevarieerd mogelijk te eten.

Eettips paksoi

Paksoibladeren kun je uitstekend in een gemengde salade doen als slablad. De knapperige, witte nerfstukken kun je ook in de salade doen maar deze kun je ook prima roerbakken om een groentemix voor bij de rijst te maken. Paksoi is een ideale kool als basis voor een groentensmoothie; meng hem in een blender met veel water. Een donkergroen paksoiblad kun je uitstekend op een zelfgemaakt broodje gezond doen met Hollandse kaas. paksoiblad behoort tot de alternatieve slabladeren waarmee je een originele salade kunt creëren.
Gerelateerde artikelen
Aantal calorieën in groenteAantal calorieën in groenteHoeveel calorieën zitten er in de groentes die je eet? Dit kan handig om te weten, bijvoorbeeld omdat je wilt afvallen.…
Vitamine C: in welke voeding?Vitamine C: in welke voeding?Voldoende vitamine C nemen is belangrijk voor onze energie, uiterlijk en lichaamsfuncties. Vitamine C is een anti-oxidan…
Vitarexia, nieuwste eetstoornisVitarexia is het nieuwste eetprobleem van de deze tijd. Het betekent kortweg: tekort aan vitaminen en mineralen in je da…
De geneeskracht van Chinese koolDe geneeskracht van Chinese koolEen Chinese kool is een hele grote kool die je eigenlijk niet moet koken. Je kunt het op dezelfde manier eten als sla. H…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Vkoreastore1 / Pixabay
  • http://www.livestrong.com/article/5382-need-health-benefits-bok-choy/
  • http://whfoods.org/genpage.php?pfriendly=1&tname=btnews&dbid=128
  • http://www.nutrition-and-you.com/bok-choy.html
  • http://www.webmd.com/food-recipes/features/bok-choy-10-healthy-facts
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Chinese_cabbage#Varieties
  • Hoofdfoto: Tom008
  • Overige foto´s: wikimedia commons
  • Afbeelding bron 1: Forest & Kim Starr / Wikimedia Commons
  • Afbeelding bron 2: JS / Wikimedia Commons

Reageer op het artikel "De geneeskracht van paksoi"

Reacties

Imran Said Khan, 27-12-2015 02:23 #3
Is het waar dat paksoi ook lichaamsvetten alsook orgaanvetten bestrijdt? :( Reactie infoteur, 09-02-2016
Over het algemeen is de kans groot dat je lichaamsgewicht en dus op den duur orgaanvet verliest als je relatief veel groenten eet. Een groente die specifiek is gericht op vetverlies zou bijvoorbeeld de lever moeten stimuleren zodat de algehele spijsvertering wordt geoptimaliseerd. Paksoi is nooit traditioneel gebruikt als groente die goed is voor de lever. Hij is daar ook niet op onderzocht. Wel is paksoi op zijn chemopreventieve werking onderzocht.

Een groente waarvan het bekend is dat het goed is voor de lever is wortel.

Noella Gillis, 15-01-2015 14:47 #2
Had deze groenten al eens gezien op de markt, maar kende deze niet. Nu ik weet dat deze zeer gezond is ga ik ze eens proberen.

Roel, 02-12-2014 19:53 #1
Mag ik vragen wat wel een aanvaardbare hoeveelheid kool per dag is? (in navolging op dat verhaal van die vrouw uit Korea). Laten we aannemen dat je hem gestoomd eet, en dus niet rauw.
Ik eet nauwelijks zuivel en om aan de calciuminname te komen eet ik veel groenten (en fruit), maar uit bladgroenten neem je calcium nauwelijks op dus blijven kolen vaak over. Bijvoorbeeld 150 gram meiraap, 150 gram palmkool, 200 gram bloemkool, en 200 gram chinese kool op een dag, met tussendoor wat worteltjes en selderijstengels. Is dat te veel kool op een dag? Reactie infoteur, 03-05-2015
Het is aan de hoge kant maar door de goede variatie niet teveel. Dat calcium uit bladgroenten slecht opneembaar zou zijn, kan ik niet onderschrijven.

Infoteur: Tom008
Laatste update: 16-04-2013
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!