InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Hoe gezond is paksoi?

Hoe gezond is paksoi?

Hoe gezond is paksoi? Paksoi hebben we al lang in de schappen van de supermarkt of groentewinkel liggen en toch is het niet echt heel erg bekend bij iedereen. We weten dat het gezond is, maar veel mensen weten niet wat ze er al mee kunnen … met als gevolg dat lang niet iedereen het meeneemt met “de dagelijkse” groenten. Hoe gezond is paksoi, wat kunnen we er mee en waar komt het vandaan?

Wat is de oorsprong van paksoi?

Paksoi (officieel Brassica Campestris), ook wel selderijkool genoemd, valt onder de koolsoorten en komt oorspronkelijk uit China. Zo’n 5000 jaar geleden is men in China begonnen met het cultiveren van paksoi.
Het is een langwerpige kool met witte bladstelen en groene bladeren. In Nederland kunnen we paksoi het hele jaar door eten en wordt dan ook in de Hollandse kassen verbouwd. Maar paksoi komt ook uit de landen in het Verre oosten, Israël en Spanje.

Een typische koolsoort

Een van de velen?

De meeste koolsoorten hebben een typische smaak en daar wijkt paksoi vanaf, net als Chinese kool overigens. Het is een knapperige groente die ideaal is om te roerbakken of te stoven en de hele kool kan gebruikt worden. Paksoi kook je overigens in nog geen zes minuten. Ideaal als je snel aan tafel wilt.
Let wel op, de stengels moeten stevig zijn en de bladeren moeten er goed uitzien. In de koeling is paksoi een dag of drie goed te houden, maar koop je paksoi gesneden dan is het niet meer dan één dag goed.

Als het gaat om de vitamines, kunnen we stellen dat er meer dan voldoende vitamine A, B en C in te vinden is. Verder bevat paksoi:
  • Mangaan
  • Fosfor
  • Kalium
  • Calcium
  • IJzer
  • Magnesium
  • Kalium
Qua kilocalorieën is paksoi ook erg aantrekkelijk, want 100 gram rauwe paksoi bevat slechts 14 kilocalorieën.

Hoe pas je het toe?

De meeste mensen hanteren paksoi in de wok en roerbakken de kool. Maar paksoi is ook prima als een salade te verwerken, wel eerst even blancheren. Bovendien is het met veel verschillende zaken te combineren. Te denken valt aan:
  • Knoflook
  • Gember
  • Gekookte of gebakken kip of kalkoen
  • Biefstuk
Door de uitgesproken smaak is het toevoegen van allerlei kruiden vaak niet echt nodig en door het nitraat in de paksoi is het beter niet met vis te combineren. Dat pakt meestal niet goed uit.

Waar is het goed voor?

  • Kankerbestrijdend
  • Ontstekingsremmend
  • Ontgiftend
  • Bevorderd goed functioneren hart en vaten
Er worden nogal wat kwalificaties aan gehangen, maar het komt er op neer dat paksoi prima te combineren is in een gezond voedingspatroon. Het beperkt aantal kilocalorieën is mooi meegenomen.

Wat is er negatief aan?

Er zitten absoluut veel vitamines in paksoi en dat maakt het een prima groente. Echter, teveel paksoi is toch niet goed. Kankerbestrijdende glucosinolaten – die in paksoi zitten - kunnen namelijk gevaarlijk zijn, maar dan moet je er wel heel veel van eten én zeer frequent (denk aan een kilo of wat per dag). Maar als paksoi in het normale voedingspatroon zit, met alle afwisseling die daarbij hoort, is er niets aan de hand en voegt het juist iets toe.

Tot slot

Eigenlijk is paksoi zoals zoveel groenten, als je het opneemt in een gevarieerd voedingspatroon, is het een prima groente. Het heeft een iets afwijkende smaak en dat maakt het voor veel mensen een welkome afwisseling. Paksoi heft als extra voordeel dat het op verschillende manieren klaar te maken is.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De geneeskracht van paksoiDe geneeskracht van paksoiPaksoi is een knapperige groente met grote donkergroene bladeren en roomwitte platte stelen en nerven. Je kunt er van al…
Instant noedels net even andersInstant noedels net even andersIedereen kent wel instant noedels. Tegenwoordig hoef je hiervoor niet speciaal naar de toko, maar koop je ze gewoon in d…
Pastagerechten met kipVolgens de reclame is kip een veelzijdig stukje vlees. Je kunt het braden, bakken, frituren, grillen of in de oven berei…
Winterse stamppot receptenWinterse stamppot receptenJe kunt er in de koude maanden niet omheen, de winterse stamppot. Traditioneel of net even anders, bij de koude maanden…
Low budget recepten met visLow budget recepten met visWe willen allemaal bezuinigen, maar we willen ook gezond en gevarieerd eten. Het liefst willen we ons eten zo snel mogel…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Hoe gezond is paksoi?"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 21-09-2016
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!