InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van chlorella

De geneeskracht van chlorella

Chlorella is een supergezonde zoetwateralg. Chlorella is afgeleid van het Griekse Chloros wat groen betekent. Chlorella is in 1890 ontdekt door de uit Nederland afkomstige microbioloog Beyerinck. Chlorella werd vooral vroeger chlorella vulgaris beyerinck genoemd en tegenwoordig worden alle soorten chlorella onder de algemene noemer ´genus beyerinck´ geschaard. Chlorella is te koop in pil-, poeder- en capsulevorm.
Illustratie van de alg chlorella uit een boek van Henri Coupin uit 1900 / Bron: Henri Coupin, Wikimedia Commons (Publiek domein)Illustratie van de alg chlorella uit een boek van Henri Coupin uit 1900 / Bron: Henri Coupin, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Inhoud:

Voedingsstoffen chlorella

Chlorella bevat een ruime hoeveelheid voedingsstoffen. Eind jaren 40 werden 1000 plantensoorten onderzocht op voedselrijkdom met het oogpunt om de wereldvoedselschaarste te bestrijden en de gezondheid te bevorderen, een gedachte die overigens niet verder is uitgewerkt, en chlorella kwam samen met spirulina als een van de meest gezonde producten op aarde naar voren. Vroeger realiseerde men zich dat de celwand van chlorella zo stevig was dat de mens chlorella niet kon verteren. Tegenwoordig weet men een procédé toe te passen waardoor de mens het kan verteren en alle voedingsstoffen behouden blijven. Hoewel chlorella overal ter wereld kan groeien wordt de meeste chlorella in Taiwan geproduceerd omdat daar relatief de minste afwijkingen in het weer zijn; Taiwan heeft vrijwel elk jaar 320 zonnige dagen. Chlorella wordt enkel verkocht in de vorm van poeders en pillen.

Voedingswaarde chlorella

Chlorella bevat 19 soorten belangrijke aminozuren of eiwitten in grote hoeveelheden. Er zitten veel gezonde vetten in waaronder alfalinoleenzuur en omega 3 vetten. Het bevat een lange lijst aan vitaminen: betacaroteen, B1, B2, B3, B5, B6, B11, B12, biotine, inositol, vitamine C, E en K. Het is heel bijzonder dat alle vitaminen uit het B-complex in één soort voedsel voorkomen. Daarnaast bevat het carotenoíden, chlorofyl, vezels, glucosamine, de enzymen chlorofyllase en pepsine en de mineralen calcium, fosfor, kalium, magnesium, ijzer, zink en koper.

Medicinale werking chlorella

Er zijn zeer veel werkingen van chlorella maar de algemene werking is dat het energie geeft, vermoeidheid tegen gaat en goed is voor het hele lichaam. Alle lichaamsprocessen hebben er baat bij; prestaties worden verhoogd, gifstoffen sneller afgevoerd en het stimuleert de bloedaanmaak. Er is een hoog aantal medicinale toepassingen van chlorella. Eigenlijk kan iedereen het wel gebruiken. Extra bijzonder is dat chlorella een vegetarische bron van B12 is. Het bestaan van deze plantaarige B12-bron is één van de vele argumenten die de mythe dat B12 alleen van vlees komt ontkracht. Het wordt ingezet bij de volgende indicaties:
  • Vermoeidheid, energiegebrek,
  • Herstel na ziekte,
  • Herstel na inspanningen,
  • Stress, verhoogde werkdruk, depressiviteit,
  • Ondervoeding, eiwitgebrek,
  • Ondersteunend bij zwangerschap en zogen,
  • Ondersteunend bij menopauze, menstruatie en PMS,
  • Ondersteunend bij botontkalking.
  • Ondersteunend bij duursporten en intensieve training,
  • Ondersteunend bij zwaar werk en zware studie,
  • Bloedarmoede.

Chlorella tegen kanker en gevolgen chemotherapie

De schade door radioactieve straling wordt door chlorella hersteld. Dat is een van de redenen waarom het goed is tegen de nare gevolgen van een bestralingstherapie tegen kanker. Zoals iedereen weet is röntgenstraling juist een oorzaak van kanker, maar doodt straling in het beste geval de kankercellen ook, zo hopen veel artsen. In de praktijk blijkt dat het overgrote deel van de patiënten die behandeld zijn met straling overlijden. Daarnaast is deze alg een antimutageen, wat wilt zeggen dat het mutaties van cellen tegengaat. Daardoor wordt kanker voorkomen. Preventie van kanker en een als aansterkend middel bij kankertherapie, dat zijn de twee indicaties waarvoor chlorella wordt gebruikt als kankermedicijn. Chlorella is goed in een dieet tijdens de chemokuur.

Chlorellapoeder kun je in een blender mengen met rauwe spinazie, boerenkool en bleekselderij om een lekkere smoothie te maken.

Reinigende werking van chlorella

Deze alg bevat chlorofyl en deze stof reinigt het lichaam van zware metalen zoals kwik, lood en cadmium. Chlorella werkt bloedzuiverend en ontgiftend. Het reinigt de darmen en neutraliseert overmatige zuurproductie. Bovendien werkt chlorella ontstekingsremmend. Om deze medicinale redenen wordt het aanbevolen bij de volgende kwalen:
Chlorella / Bron: VladiDamian, Wikimedia Commons (GFDL)Chlorella / Bron: VladiDamian, Wikimedia Commons (GFDL)
  • Belasting met zware metalen en koolwaterstoffen,
  • Bescherming tegen voedingsadditieven,
  • Milieuverontreiniging,
  • Beschermt de nieren tegen chemokuur,
  • Neutraliseert verzuring van het lichaam door overmatig veel dierlijk voedsel eten,
  • Anorexia, maagzuur,
  • Preventief tegen maag- en darmzweren,
  • Adjuvans bij dikke darmontsteking.

Chlorella bij verzwakte weerstand

Chlorella bestrijdt zowel bacteriën, schimmels als virussen. Het vermindert allergische reacties en verbetert het immuunsysteem. Het wordt ingezet tegen de volgende indicaties die met verzwakte weerstand te maken hebben:
  • Immunodeficiëntie,
  • Preventie van virusinfecties, herpes simplexinfecties en virale hepatitis,
  • Adjuvans bij AIDS,
  • Adjuvans bij candida-infecties,
  • Ondersteunend bij koortsaandoeningen,
  • Beschermt het immuunsysteem tegen chemotherapieschade,
  • Vermindert atopische ziekten zoals huidallergie, atopisch eczeem en astmatische bronchitis.

Chlorella tegen verouderingsziekten

Chlorella is een antioxidant. Deze stof beschermt het lichaam tegen schade die vrije radicalen kunnen aanrichten. Vrije radicalen zijn verantwoordelijk voor een groot aantal ziekten, met name de welvaartsziekten. Chlorella bevat de nucleïnezuren RNA en DNA. Deze stoffen zijn in staat celschade te herstellen. De ouderdomsverschijnselen die chlorella tegengaat zijn:
  • Maculadegeneratie of netvliesdegeneratie,
  • Droge, vermoeide ogen, verminderd gezichtsvermogen,
  • UV-licht beschermend,
  • Gaat rimpelvorming tegen,
  • Goed voor huidelasticiteit, goed voor egaal bruin worden,
  • Beschermt tegen een scala van degenratieve ziekten.

Goed voor de weefselopbouw

Aminozuren in dit groene, gezonde algje stimuleren de weefselopbouw. Daarom is het goed voor de haren en huid. Het hoge mineralengehalte en de nucleínezuren helpen mee aan weefselopbouw. Indicaties die met weefselopbouw te maken hebben zijn:
  • Opgroeiende kinderen, achterblijvende groei,
  • Doffe, broze, droge en uitvallende haren,
  • Broze nagels,
  • Slechte wondgenezing,
  • Spieropbouw bij sporters en bodybuilders,
  • Zwangere en zogende vrouwen,
  • Helpt spierafbraak bij ziekte te voorkomen,
  • Vergeetachtigheid en concentratieverlies.

Overige medicinale werkingen

Er zijn enkele gebruikstoepassingen van chlorella die met specifieke eigenschappen van dit natuurproduct te maken hebben. Hier worden enkele indicaties opgenoemd vergezeld van de reden waarom chlorella een goed middel is:
  • Obesitas want het vebetert de stofwisseling, vermindert de suikerdrang en verhoogt het verzadigingsgevoel,
  • Preventief tegen aderverkalking want de antioxidanten in chlorella voorkomen dat cholesterol oxideert en hecht aan de bloedvatwanden,
  • Verstoorde darmflora; na een antibioticakuur is de darmflora verstoord en chlorella herstelt de balans,
  • Constipatie, de verstoorde darmflora verstoort de stoelgang. Wanneer de darmflora herstelt is zal constipatie over zijn,
  • Verminderde leverfunctie want de lever kan slechter functioneren door medicijngebruik. Chlorella werkt herstellend voor de lever.
  • Hypoglykemie en diabetes mellitus omdat chlorella de bloedsuikerspiegel reguleert en de glucoseopname in de lever en spieren effectiever maakt.

Consulteer de fytotherapeut

Wie chlorella als geneesmiddel wilt gebruiken kan het best een consult nemen bij een fytotherapeut. Chlorellaextracten en medicijnen in de vorm van pillen, poeders en capsules dienen enkel op voorschrift van bevoegden ingenomen te worden. Eeventueel kun je in het geval van chlorella aan zelfmedicatie doen. Het product kent namelijk geen bijwerking; het enige bekende effect is dat de combinbatie met koffie ervoor zorgt dat er iets minder ijzer wordt opgenomen. Neem niet teveel in één keer want door een te sterk ontgiftend effect kun je duizelig of misselijk worden en hoofdpijn krijgen. Andere gevolgen van te snelle ontgifting kunnen zijn; donkere urine, lichte diarree, winderigheid en slecht ruikende stoelgang. Een huisarts of fytotherapeut kan je over voorzichtig gebruik adviseren maar je kunt ook zelf het gebruik langzaam opbouwen en de eventuele bijverschijnselen van te gehaaste ontgifting in de gaten houden. Alle in dit artikel genoemde medicinale werkingen van dit geneeskruid zijn gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek en komen uit het Groot Handboek Geneeskrachtige Planten van Geert Verhelst, een standaardwerk op het gebied van genezende planten. Het boek wordt veel gebruikt in de fytotherapie.
Gerelateerde artikelen
Blijf gezond met chlorellaChlorella is een groen zoetwaterwier, dat nog niet een zo heel lang geleden zijn opwachting heeft gemaakt op de natuur v…
Chlorella - Gezond en mooi met algenChlorella is een zoetwateralg die zowel als poeder en als pillen te kopen is. Er worden talrijke positieve eigenschappen…
Chlorella, zoetwateralg als supervoedingChlorella is één van de oudste en primitiefste vormen van plantaardig leven op aarde, deze algenplant groeit in humusrij…
Mexicaanse griep symptoom moeheid: Vital Green ChlorellaMexicaanse griep symptoom moeheid: Vital Green ChlorellaMexicaanse griep moeheid: Een bekend symptoom bij de Mexicaanse griep is moeheid. Veel zieken voelen zich slap en lustel…
Supergreens: spirulina, chlorella en tarwegras!Supergreens: spirulina, chlorella en tarwegras!Supergreens, een aantal uitermate voedzame en krachtige grassen en algen die steeds bekender worden. Ze bevatten veel be…
Bronnen en referenties
  • Groot Handboek Geneeskrachtige Planten, Geert Verhelst, (blz176)
  • Foto chlorella op blauwe achtergrond: http://chlorella.joyau-vert.ch/page.html?language=en&id=10
  • Foto chlorella op groene achtergrond: http://www.healthjuices.net/guest-blogger/threes-chlorella-recipes-enjoy/
  • Overige foto´s: wikimedia commons
  • Afbeelding bron 1: Henri Coupin, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Afbeelding bron 2: VladiDamian, Wikimedia Commons (GFDL)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van chlorella"

Reacties

Marian, 27-01-2017 16:34 #2
Ik wil niet meer zonder Chlorella en dat merkte ik toen ik gestopt was. Ik was ineens vatbaar voor alle virussen die rond gingen. Sinds ik weer gebruik ben ik niet meer ziek zwak of misselijk geweest. Het doet dus wel degelijk wat voor je.

I. Dijkhuis, 06-08-2014 08:44 #1
Ik ben erg geschrokken van de tekst dat chlorella goed is in een dieet tijdens de chemokuur. Tijdens lijkt me zeer af te raden, na een kuur kan het veel goeds doen. Chlorella is sterk reinigend en ontgiftend en zal de chemo die men het hardst nodig heeft te snel afbreken en niet voldoende opnemen, met alle gevolgen van dien. Reactie infoteur, 08-08-2014
In jouw visie kan een chemokuur effectief zijn. Volgens wetenschappelijke feiten is een chemokuur maar 5% effectief. Toch doen de meeste mensen een chemokuur omdat ze geloven in de goede bedoelingen van een arts. Daarom kunnen mensen zeer geholpen zijn met chlorella tijdens een chemokuur, dan is de kans dat de chemokuur minder schade aanricht een stuk groter. Want zoals iedereen weet: een chemokuur heeft als bijwerking het krijgen van kanker.

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 09-01-2013
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!