InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Blijf gezond met chlorella

Blijf gezond met chlorella

Chlorella is een groen zoetwaterwier, dat nog niet een zo heel lang geleden zijn opwachting heeft gemaakt op de natuur voedingsmarkt in Europa. Chlorella is inmiddels een populair voedingsupplement. Chlorella heeft vele gezondheidsbevorderende eigenschappen.

Chlorella

Chlorella is de rijkste bron van chlorofyl die er bestaat. Chlorella bevat bijvoorbeeld 50 keer zoveel chlorofyl als alfalfa. De naam chlorella komt dan ook voort uit het hoge gehalte aan chlorofyl. Chlorella weet al meer dan 2 1/2 miljard jaar op aarde te overleven. Dat chlorella het al zo'n lange tijd volhoudt komt door de sterke celwand en een ongebruikelijk effectief DNA-reparatiemechanisme. Hoewel chlorella al sinds 1890 bekend is, zijn wetenschappers er pas in 1977 in geslaagd om een methode te vinden die de harde celwand 'kraakt'. Sinds die tijd heeft chlorella als natuurvoedingsproduct een enorme opmars gemaakt. Chlorella is in Japan het meest verkochte voedingssupplement.

Samenstelling van chlorella

Chlorella bestaat voor ongeveer 60% uit eiwit (sojabonen bevatten "slechts" 30% proteïne). Het eiwit in chlorella bevat 19 aminozuren, met inbegrip van alle essentiële aminozuren. Dit gegeven maakt dat chlorella gelijk staat aan dierlijk eiwit, behalve dan dat het minder methionine bevat. Dit laatste kan echter weer gunstig zijn aangezien sommige vormen van kanker voor hun groei afhankelijk zijn van methionine.

Chlorella is vooral rijk aan lysine, lysine ontbreekt in een dieet rijk aan tarwe. Vanwege de kwaliteit van het eiwit in chlorella, en het feit dat chlorella alle essentiële aminozuren bevat maakt dat chlorella tegenwoordig veel wordt gebruikt als eiwitrijk supplement bij gewichtsbeheersing.

Chlorella bevat voorts meer dan 20 verschillende vitaminen en mineralen. Chlorella bevat bijvoorbeeld veel bétacaroteen. Ook bevat chlorella aanzienlijke hoeveelheden ijzer, jodium, zink en kobalt. Chlorella bevat zelfs meer vitamine B 12 dan runderlever. Vitamine B12 is vaak de vitamine waar vegetariërs een tekort aan krijgen, vegetariërs zouden er dan ook goed aan doen chlorella als aanvulling op hun voeding te gebruiken, en zo tekorten te voorkomen. Behalve dat chlorella de rijkste natuurlijke bron van chlorofyl is, is chlorella eveneens de rijkste natuurlijke bron van DNA.

Effecten van chlorella

Chlorella bevat vier bestanddelen waaraan chlorella zijn gezondheidsbevorderende eigenschappen dankt, namelijk:
  1. Chlorofyl
  2. Béta-caroteen
  3. Chlorella- groeifactor (CGF)
  4. De celwand

Er bestaan aanzienlijke verschillen tussen de effecten van chlorella en Spirulina, dat eveneens een groen wier is. Chlorella bevat viermaal zoveel chlorofyl dan spirulina en tienmaal zoveel ijzer als spirulina, maar dat is nog lang niet alles. Chlorella biedt nog vele factoren meer, zoals CGFen de bijzondere celwand. Spirulina is in feite een veel primitiever organisme dan chlorella, en mist een echte kern. Het resultaat is een hogere kwaliteit van DNA en RNA in chlorella.

Het nut van chlorofyl

Chlorofyl is een interessante stof met diverse commerciële en therapeutische toepassingen. Zo wordt ze bijvoorbeeld gebruikt als kleurstof in voedingsmiddelen en cosmetica. De scheikundige structuur van chlorofyl komt overeen met die van hemoglobine (rode bloedcellen), welke verantwoordelijk is voor het transport van zuurstof in ons lichaam. Chlorofyl bevordert dan ook de aanmaak van nieuwe rode bloedcellen en is een probaat supplement bij bloedarmoede.

Chlorofyl bevordert eveneens de uitscheiding van vrij cholesterol uit het lichaam, wat verklaart waarom chlorella een cholesterolverlagende werking bezit. Chlorofyl werkt ook sterk ontgiftend voor het lichaam.

Chlorella en kanker

Het immuunsysteem verdedigt ons lichaam tegen vreemde indringers als bacteriën, virussen en verontreinigende stoffen. Het inactief maken of ontgiften van deze stoffen gebeurt door speciale witte bloedcellen, door B-cellen uit het beenmerg, die antilichamen vormen en bacteriën bestrijden, door T-cellen van de thymus, die de strijd met virussen aanbinden, en door macrofagen, die schadelijke stoffen en kankercellen 'fagocyticeren' (opvreten en doden). Een manier om kanker te bestrijden is dan ook het stimuleren van de macrofagenproductie. Interferon, een door immuuncellen geproduceerde stof, stimuleert de productie van macrofagen en bezit daardoor een sterke antivirale en kankerbestrijdende werking, en van chlorella is bekend dat het de interferonproductie stimuleert.

Een uit chlorella geëxtraheerde glycoproteïne bleek een antitumor werking tegen sarcoom 180 (een type kanker dat in de spieren of botten voorkomt). Deze anti-tumor eigenschappen werden ook gezien bij in vitro testen tegen leukemie bij muizen. Heetwater extracten van chlorella remden verder de groei van bepaalde opgewekte kankervormen (fibrosarcomen) bij muizen, toen ze in de tumor of het omringende weefsel werden geïnjecteerd. Andere onderzoeken naar chlorella hebben uitgewezen dat het borst- en leverkanker bij muizen kan tegengaan, wanneer het oraal gegeven of in de maag geïnjecteerd wordt.

Andere effecten van chlorella

De eliminatie van toxines uit het lichaam is van het allergrootste belang ter preventie van ziekten, en chlorella bezit opmerkelijke ontgiftende eigenschappen dankzij de unieke celwand. Een zeer effectieve methode voor het schoonmaken en verjongen van het lichaam is vasten met chlorella. Met zijn gifopnemende eigenschappen kan chlorella de reinigende effecten van het vasten bevorderen. Als weinig calorieën bevattend voedingsmiddel kan chlorella veilig in crashdiëten of vastenkuren met het oog op afvallen worden gebruikt.

Chlorella is daarnaast van nut tegen een verhoogde bloeddruk en vermoeidheid. In veel gevallen verdwenen hypertensie symptomen nadat men chlorella had genomen gedurende een periode van 3 tot 12 maanden. Het chlorofyl in chlorella biedt eveneens verlichting bij chronische constipatie en darmgas bij ongeveer 85% van de geteste personen.

Gebruik van chlorella

Chlorella kan op zichzelf of samen met medicatie worden genomen. Soms wordt er darmgas geproduceerd als gevolg van een effectievere darmwerking, hieraan komt een eind zodra de darmen schoongemaakt zijn. De ontlasting kan een groenige kleur krijgen, dit komt doordat het overtollige chlorofyl wordt uitgescheiden, dit is vrij normaal. Chlorella is niet giftig. Een overmatige opname (300 tabletten per dag of 60 gram) gedurende een periode van vele maanden kan een vitamine A vergiftiging veroorzaken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Chlorella en Spirulina. Op uw gezondheid!Chlorella en Spirulina. Op uw gezondheid!Algen zijn supergoed voor de gezondheid, 100% natuurlijk en zorgen dat ons lichaam weer in optimale conditie komt. Reden…
Supergreens: spirulina, chlorella en tarwegras!Supergreens: spirulina, chlorella en tarwegras!Supergreens, een aantal uitermate voedzame en krachtige grassen en algen die steeds bekender worden. Ze bevatten veel be…
Chlorella - Gezond en mooi met algenChlorella is een zoetwateralg die zowel als poeder en als pillen te kopen is. Er worden talrijke positieve eigenschappen…
Chlorella, zoetwateralg als supervoedingChlorella is één van de oudste en primitiefste vormen van plantaardig leven op aarde, deze algenplant groeit in humusrij…
Chlorella; voedingswaarde en bijwerkingenChlorella; voedingswaarde en bijwerkingenChlorella is een eencellige groene alg die behoort tot de familie van groenalgen, een familie met meer dan 8200 soorten.…

Reageer op het artikel "Blijf gezond met chlorella"

Infoteur: P1234
Gepubliceerd: 11-07-2012
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Voedingssupplementen
Medische informatie…
Schrijf mee!