InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Hormonen (oestrogenen) in ons drinkwater

Hormonen (oestrogenen) in ons drinkwater

Hormonen (oestrogenen) in ons drinkwater Begin jaren negentig verschenen wereldwijd alarmerende berichten over hermafrodiete vissen, slakken en kikkers. Vrouwelijke dieren hadden mannelijke eigenschappen en omgekeerd. Nederland blijkt geen uitzondering. In de Brabantse Dommel heeft bijna de helft van de mannelijke brasems eicellen in het testisweefsel. De boosdoeners? Oestrogenen. De grote vraag is of ook de menselijke vruchtbaarheid wordt bedreigd door de hormoonverstoorders.

De Pil

Urine is het belangrijkste kwaad voor het watermilieu. Vrouwen en mannen plassen de natuurlijke oestrogenen oestron en 17ß-oestradiol uit. En ook het synthetische 17a-ethynyloestradiol, uit de anticonceptiepil, levert een belangrijke bijdrage, naast – waarschijnlijk – dierlijke oestrogenen uit mest. Ten slotte zijn er de xeno – of pseudo- oestrogenen. Gebromeerde vlamvertragers, weekmakers ( ftalaten, bisfenol A ) en andere chemicaliën blijken ook te binden aan oestrogeenreceptoren. De concentraties van die stoffen overtreffen die van de echte oestrogenen vaak ruimschoots, maar hun aandeel in de hormoonverstoring blijkt klein (1 tot 4 %) door hun veel zwakkere binding op oestrogeenreceptoren.

Er is een Canadese studie waarbij de langetermijn invloed van oestrogenen op een heel ecosysteem, een meer, is onderzocht. Bij concentraties die je ook in Nederland verwacht bleken vispopulaties in te storten. Naast vissen en slakken lijken vooral visetende dieren last te hebben van oestrogenen en andere hormoonverstoorders. Maar hard bewijs ontbreekt hiervoor.

Hoe zit het met de mens?

Het drinkwater in europa is gevrijwaard van oestrogenen, het gevaar komt daardoor vooral van de xeno- oestrogenen. In veel landen holt de kwaliteit van sperma achteruit. En in Scandinavië stijgt het aantal gevallen van teelbalkanker bij jongetjes snel. Komt dit door de hormoonverstoorders? Onderzoekers aan het AMC in Utrecht werken mee aan een groot Europees onderzoeksproject om juist die vraag te beantwoorden. Zij vonden in diermodellen een kleine verstoring in de zaadcelvorming. Maar ?f en wát voor gevolgen dat heeft op langere termijn, is onduidelijk. De vraag blijft voorlopig dus open. De Gentse hoogleraar Nik Van Larebeke alarmeerde echter onlangs de Vlaamse media. Hij verwacht de komende decennia een omkering van het geboorteoverschot, dus meer meisjes- dan jongensbaby’s. In delen van Groenland en Canada is dit de laatste jaren het geval. Bij de Inuit in Noord- Groenland worden zelfs tweemaal zoveel meisjes als jongens geboren. Bijna zeker is wel dat op de één of andere manier de mannelijke embryo’s zich niet goed kunnen ontwikkelen door xeno- oestrogenen en vaker een miskraam veroorzaken.

Hormoonvrij

Uit voorzorg hebben de EU en ook de waterschappen maatregelen genomen om xeno- oestrogenen uit het milieu te halen. Is daar al effect van te merken? Voor de klassieke xeno- oestrogenen zoals pcb’s en bepaalde bestrijdingsmiddelen is er duidelijk een afname zichtbaar. Maar het gebruik daarvan is ook al jaren geleden aan banden gelegd. Van de nieuwe xeno- oestrogenen zijn nu nog te weinig meetgegevens om trends te zien. De gebromeerde vlamvertragers zijn een uitzondering. Concentraties daarvan nemen juist toe in onze kustwateren. Voor vissen ook voorlopig geen goed nieuws. Het is (te) kostbaar om alle oestrogenen uit rioolwater te verwijderen.

De Wageningse onderzoeker Titia de Mes pleitte onlangs in haar proefschrift voor scheiding aan de bron. Urine zou apart opgevangen moeten worden en oestrogeenvrij worden gemaakt met ozon. Is dat praktisch haalbaar? Bij nieuwbouwprojecten wel. In Sneek loopt bijvoorbeeld een demonstratieproject. Het toiletwater wordt eerst vergist om biogas te maken, dan volgt een aerobe nabehandeling en een stap waarin ammoniak en fosfaten worden terug gewonnen. En dan is het water oestrogeenvrij? Nee, daarvoor is de ozonbehandeling nog nodig, maar die laatste stap zit er helaas nog niet in. De oestrogenen gaan nog steeds het riool in. Een teleurstelling misschien, maar met een aparte opvang kunnen ze er wel worden uitgehaald.

We zullen het zien, gelukkig drink ik al jaren mineraalwater uit een pak!
© 2007 - 2019 Elisedus, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Voor- en nadelen van hormoonbehandeling tijdens de overgangVoor- en nadelen van hormoonbehandeling tijdens de overgangVrouwen die tijdens de overgang hiervan veel klachten ondervinden kunnen het advies krijgen om een hormoonbehandeling te…
Overgewicht door hormonen in vleesOvergewicht door hormonen in vleesOvergewicht behoort tot de hardnekkigste problemen in de gezondheidszorg. Door overbelasting van hart en bloedvaten zijn…
Hormonen: oestrogeen, progesteron, testosteronHormonen: oestrogeen, progesteron, testosteronDe geslachtshormonen oestrogeen, progesteron en testosteron zijn belangrijk voor hoe we ons voelen. Deze hormonen spelen…
Informatie over bio-identieke hormonen voor vrouwenInformatie over bio-identieke hormonen voor vrouwenVrouwen met (ernstige) overgangsklachten kunnen ervoor kiezen om bio-identieke hormonen te gebruiken. De hormonen zouden…
Kwaliteit van drinkwaterKwaliteit van drinkwaterDe gemiddelde Nederlandse gebruiker verbruikt ongeveer 120 liter drinkwater per dag. Hiervan wordt ongeveer 1.8 liter ge…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Pexels, Pixabay
  • C2W - Het vakblad voor Chemie. life scienses en procestechnologie.

Reageer op het artikel "Hormonen (oestrogenen) in ons drinkwater"

Reacties

Anneke, 22-10-2015 14:47 #6
Verkopen ze in Nederland dan geen water in glazen flessen?

A. D. Pereboom, 21-11-2014 11:47 #5
Ik ben een man van 54 in Sneek en heb sinds een maand of 2 gevoelige en licht pijnlijke tepels. Ben gestopt met drinken van kraanwater, en het gaat beter nu. Waarom wist mijn arts me dit niet te vertellen?

Elise, 02-10-2013 23:45 #4
Hallo beste lezers en schrijvers,

Bedankt voor de reacties.

Het "Gelukkig drink ik al jaren mineraalwater uit een pak " was eigenlijk ook sarcastisch bedoelt… het is een interessant onderwerp kraanwater, maar uit een pak drinken daar zitten ook keerzijdes aan inderdaad.
Zowel eventuele schadelijke stoffen als de productie en vervuiling die hiermee gemoeid gaan.

Ik zie het maar zo, het is allemaal interessant om te weten, doe ermee wat je wilt want daar is iedereen natuurlijk vrij in.

Vriendelijke groet, Elise

Sam, 04-09-2013 21:32 #3
Mooi stuk. Ik drink na het ontdekken van een zeer zeldzame vorm van allergie nl. Voor de pil… alleen nouja zoveel mogelijk water uit fles of uit een pak.

Na jarenlang extreem uitslag gehad te hebben en altijd onwel voelen heeft dit er voor gezorgd dat ik geen last meer heb van netelroos.

Sanne, 09-02-2013 13:00 #2
Mineraalwater uit een pak heeft naast relatief hoge kosten ook nog de twijfelachtige eer dat het niet perse van goede kwaliteit is. Er zijn merken die uit dezelfde waterbronnen putten als een aantal waterleidingbedrijven.
Zelf ben ik een aantal jaar geleden al over gegaan van flessenwater naar een keramisch waterfilter. Los van dat ik te spreken ben van de drinkwater kwaliteit, is het uitgerekend per liter een stuk voordeliger.

Allard, 27-11-2009 14:54 #1
Je zegt: gelukkig drink ik al jaren mineraalwater uit een pak. Ik wil niet vervelend zijn maar die pakken zijn 9 van de 10 keer aan de binnenkant voorzien van plastic.

Infoteur: Elisedus
Gepubliceerd: 06-12-2007
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 6
Medische informatie…
Schrijf mee!