Zorg om zware baby's

Zorg om zware baby's Als het geboorgewicht van een baby hoger is dan 4500 gram praten we over foetale macrosomie. Gemiddeld weegt een pasgeboren kindje tussen de 2.500 en 3.500 gram. Volgens meerdere onderzoeken is het aantal pasgeborenen met overgewicht gestegen. Dit zorgt voor meer gezondheidsrisico’s en overgewicht in de toekomst.

Overgewicht

Kinderen zijn zwaarder geworden. Uit onderzoek blijkt dat in 1997, 10% van de Nederlandse kinderen aan overgewicht en 1,2% aan obesitas lijdt. In 2009 is dat gegroeid naar 14% en is het aantal kinderen met obesitas bijna verdubbeld en neemt nog steeds toe. 6 van de 10 moeders van jonge kinderen hebben zelfs helemaal niet in de gaten dat hun kind te dik is. Sommige ouders zijn ook erg gevoelig als het om hun eigen kind gaat en zeker als de boodschap ook negatief uitvalt. Aan de hulpverleners de taak om op een tactvolle en respectvolle manier de informatie over te brengen naar de ouders.

Oorzaken

Er is niet altijd een oorzaak te vinden voor macrosomie, maar bij sommige factoren is het bekend dat ze dit kunnen veroorzaken:
Diabetes. Als je (zwangerschaps)diabetes hebt, is de kans groter dat je kindje een hoog geboortegewicht heeft. Door de verstoorde opname van glucose, waardoor stijgt je bloedsuikerspiegel. Hierdoor kan je baby relatief veel glucose binnenkrijgen, waardoor hij harder groeit dan gemiddeld.

Overgewicht

In sommige gevallen kan overgewicht bij de moeder leiden tot macrosomie. Daarnaast kan het gewicht van je baby minder goed voorspeld worden. Dat komt omdat echo’s iets minder betrouwbaar zijn als je overgewicht hebt. Vrouwen die flink in gewicht toenemen tijdens de eerste helft van hun zwangerschap lange baby’s krijgen met meer lichaamsvet, dan vrouwen die minder aankwamen in het begin. Veel vrouwen nemen het eten voor twee heel letterlijk.

Hogere leeftijd

Als je ouder bent dan 35, neemt de kans op macrosomie iets toe. Meerdere kinderen. Doorgaans neemt het geboortegewicht toe per kind dat je krijgt. Ben je al vaker bevallen, dan is de kans dus groter dat je kind een hoog geboortegewicht heeft.

De baby’s lopen voor en na de geboorte meer risico. Ook op latere leeftijd kunnen zich ook gezondheidsproblemen ontwikkelen. Zo lopen ze meer risico op zwaarlijvigheid, kanker, obesitas en astma. Het is belangrijk dat bij kinderen tussen de 0 en 2 jaar al geconstateerd wordt als ze dikker dreigen te worden, zo kan erger worden voorkomen.

Uit onderzoek is ook gebleken dat suikerhoudende frisdranken kinderen dik maakt. Nederlandse kinderen kregen een jaar lang dagelijks een blikje frisdrank, de helft van de kinderen met suiker, de andere helft met zoetstoffen. De kinderen die de suikerhoudende frisdrank hadden gedronken wogen aan het einde van het jaar een kilo meer dan andere kinderen. Een snoepje of koekje is echt niet zo erg, het drinken is meestal funest. We hebben in deze tijd gemaksproducten zoals pakjes, papjes en blikjes en zijn vaker onderweg.

Veranderingen

Het is belangrijk dat we vroeg ingrijpen. Uit onderzoeken is gebleken dat dikke baby's in de leeftijd van 5 of 6 maanden een grotere kans op overgewicht hebben in de toekomst. Dikke baby’s zijn niet schattig. Hoe vaak hoor je ouders zeggen dat het babyvet vanzelf wel verdwijnt, soms is dit ook echt het geval, maar het kan ook anders lopen. Het is niet zo dat alle kinderen op dieet moeten, maar de nieuwe richtlijnen geven praktische tips vooral bij te veel voeding en beweging. Vooral beweging is heel belangrijk. Ouders worden aangespoord om afgepaste voedingen te geven aan het jonge kind. Dit wordt ingezet door Overgewicht Jeugd Gezondheidszorg en is bedoeld voor consultatiebureaus en jeugdartsen en wil het groeiende probleem van overgewicht bij kinderen terug te dringen.

We zijn op de goede weg

Zelfs voor de kleintjes geldt, beweeg zoveel mogelijk.Laat je kind zelf lopen of kruipen, laat de buggy in de gang staan. Houd 3 tussendoortjes aan per dag. Denk bij een tussendoortje ook aan een stukje komkommer of een soepstengel. Vooral pyjamapapjes, snacks vol suiker en zoetstof zijn slecht voor baby's. Gelukkig zijn we een eind op weg met zijn allen. Het onderwerp is bespreekbaar en er wordt meer op het gewicht van het kind gelet. Inmiddels wordt ook voor kinderen al een body-mass index berekend (BMI), om zo vroeg mogelijk eventuele problemen te kunnen opsporen.

Tips bij overgewicht voor ouder en kind

  • Bewegen is heel belangrijk voor moeder en kind. Zet de muziek op en beweeg met je kind. Beweeg ook goed tijdens de zwangerschap.
  • Gebruik als tussendoortje bijvoorbeeld een soepstengel of komkommer.
  • Maximaal vier tussendoortjes per dag.
  • Zorg voor een goed ontbijt.
  • Neem de tijd voor het eten, doe het rustig aan en eet op vaste tijden.
  • Dring absoluut geen eten op bij je kind.
  • Een gezond voedingspatroon en gevarieerd eten tijdens de zwangerschap is heel belangrijk.
  • Zorg voor regelmaat na de zwangerschap.

Lees verder

© 2013 - 2020 Heleen86, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Foetale macrosomieFoetale macrosomieWe spreken van macrosomie wanneer een pasgeborene bij de bevalling een gewicht van meer dan 4 kilogram bereikt. Dit wil…
De ontwikkeling van je baby; 21 weken zwangerDe ontwikkeling van je baby; 21 weken zwangerVanaf week 21 zal de baby flink in gewicht gaan groeien; dit geldt dus ook voor een zwangere vrouw. De buik wordt dan oo…
Gezond gewicht bij baby's, dreumesen en kleutersGezond gewicht bij baby's, dreumesen en kleutersGezonde voeding en voldoende bewegen vinden veel ouders belangrijk wanneer het om hun kind(eren) gaat. Want overgewicht…

Chiazaad: voordelen en nadelenChiazaad: voordelen en nadelenWat zijn nu precies de voordelen van het eten van Chiazaad? Welke heilzame uitwerking heeft het? En zijn er ook nadelen…
Het idee achter afvallenAfvallen, het is voor de meeste mensen erg lastig. De eerste weken vliegen de kilo's eraf, maar het langer dan twee weke…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Zela, Rgbstock
  • http://www.amc.nl
  • http://www.wij.nl
  • http://www.gezondheidsnet.nl

Reageer op het artikel "Zorg om zware baby's"

Infoteur: Heleen86
Laatste update: 20-01-2020
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Babyverzorging
Medische informatie…
Schrijf mee!