InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Hoe waarschuwt het lichaam voor watertekort?
mijn kijk op

Hoe waarschuwt het lichaam voor watertekort?

Hoe waarschuwt het lichaam voor watertekort? Dorst is geen goed waarschuwingsmechanisme voor het drinken van water. Bij uitdroging kiest het lichaam ervoor om de speekselklieren als laatste uit te schakelen. Er zijn allerlei andere ziekten die eerst de revue passeren voordat men dorst krijgt. En als men dorst heeft dan denken velen een glaasje frisdrank te kunnen drinken. Fout! Frisdrank droogt het lichaam verder uit. Dorst moet zeker serieus worden genomen als laatste noodsignaal. Wie dorst heeft moet langzaam overschakelen op het minimaal drinken van zeven glazen water per dag. Maar voor die tijd heeft het lichaam allang schade opgelopen door watertekort.

Inhoud:

We worden steeds grotere pijnlijders

De pijn die in dit artikel genoemd wordt, betreft geen pijn door een valpartij of wondinfectie, maar tijdelijke of chronische pijn waarvan soms de oorzaak niet eens vast staat. In Nederland hebben 800.000 mensen last van chronische pijn. In Engeland zijn dat 8 miljoen mensen. In de V.S. slikken 110 miljoen mensen per jaar pijnstillers. Het gebruik van pijnstillers blijft groeien. Pijn is het gevolg van een ziekteproces dat zich in het lichaam bevindt. Vrijwel altijd wordt pijn veroorzaakt door een verkeerde leefgewoonte. We drinken en eten teveel rommel. Mensen die biologisch eten, veel water drinken en goed bewegen hebben een stuk minder last van pijn.

Pijn is geen pech

Pijn is niet zomaar iets dat uit de lucht komt vallen. Het hebben van pijn is geen pech. Pijn heeft altijd een duidelijk aanwijsbare oorzaak maar zoals bekend zijn artsen, die in feite verkopers zijn van de farmaceutische industrie, geen zoekers naar oorzaken. Artsen leven in de illusie dat patiënten gewoon een pilletje willen. In werkelijkheid zijn patiënten er zeer bij gebaat dat iemand ze wijst op de oorzaak van pijn, namelijk: het te weinig water drinken.

Het lichaam bestaat voor 75% uit water. Dat betekent dat we dagelijks veel water moeten drinken om het lichaam in optimale conditie te houden. Water is verantwoordelijk voor de beweging van de levensstroom. De mens is een rivier.

Pijn is waarschuwing

De belangrijkste waarschuwing die het lichaam kan geven als het plaatselijk is uitgedroogd is: pijn. Opeenhoping van afvalstoffen concentraties van zuren in de cellen. Deze moeten eigenlijk via water worden weggespoeld in de urine maar wanneer men te weinig water drinkt dan stopt dit proces. Zuurconcentraties en watertekort zorgen voor extra productie van histamine waardoor er plaatselijk ontstekingen kunnen ontstaan. Deze ontstekingen kunnen pijnlijk zijn. Wanneer ze bestreden worden met synthetische medicijnen dan kan een tijdelijke pijn omslaan in een permanente pijn. Dat is vervelend voor de mens maar een belangrijke winstbron voor de farmaceutische industrie. Daarom zullen artsen, drogisten en farmaceutische bedrijven veel in het werk stellen om de kennis dat water drinken de pijn doet wegvloeien uit het aandachtsveld der mensheid te houden. Vele natuurartsen en fytotherapeuten daarentegen zullen wel aanraden om water te drinken, in plaats van allerlei uitdrogende dranken zoals koffie, thee, alcohol en frisdrank.

10 Waarschuwingspijnen of ziekten

Batmanghelidj stelde 10 belangrijke pijnsoorten op die worden veroorzaakt door uitdroging. Batmanghelidj is een Iraans arts die op een gegeven moment naar de V.S. verhuisde. In Iran kwam hij er achter dat vele ziekten kunnen worden genezen met water en deze kennis heeft hij in de V.S. verder uitgediept en publiekelijk bekend gemaakt door middel van het geven van lezingen en het schrijven van boeken. De 10 voornaamste pijnlijke kenmerken van watertekort zijn:
  1. Brandend maagzuur,
  2. Maagpijn,
  3. Hartkramp,
  4. Lage rugpijn,
  5. Reumatische gewrichtspijnen,
  6. Migraine,
  7. Darmpijn,
  8. Fibromyalgie,
  9. Ochtendmisselijkheid bij zwangerschap,
  10. Boulimia.

Water, het gratis medicijn

Miljarden worden er verdiend door de medicijnfabrikanten met het verkopen van dure pijnstillers terwijl er een voor iedereen bereikbaar gratis medicijn is: water. Water als medicijn kan soms binnen enkele minuten al werken. Maar omdat het voor het lichaam enige tijd duurt voordat het hele lichaam de beschikking heeft over voldoende water, kan het in sommige gevallen twee weken duren voordat pijnen overgaan. Door constante uitdroging hopen er zich afvalstoffen in het lichaam op en water kan deze stoffen afvoeren. Wanneer al deze stoffen afgevoerd zijn gaat het lichaam erop over om water naar alle lichaamscellen te brengen zodat het verschijnsel uitdroging wordt stop gezet. Daarnaast is het van belang om niet ineens over te schakelen op het drinken van veel water. Wat je doet is het volgende: je begint met drie glazen water per dag te drinken en vervolgens drink je er elke dag een glas water bij. Zo kun je na vijf dagen op zeven glazen water per dag komen. Dit moet je vervolgens heel de rest van je leven zien vast te houden.

Brandend maagzuur

Brandend maagzuur is waarschijnlijk de meest voorkomende dorstpijn. Wanneer brandend maagzuur met een medicijn wordt opgeheven verandert de oorzaak niet. Het kan op den duur zich omzetten in een maagzweer. En een maagzweer kan weer leiden tot maagkanker of slokdarmkanker. Daarom is het van belang om maagzuur tegen te gaan. Het beste middel is water omdat dit meteen naar de darmen wordt gestuurd en opgenomen in het bloed. Na een half uurtje wordt het water in de maag uitgescheiden vanuit het slijmvlies. Door deze slijmvliesbeweging komt er natriumbicarbonaat, een soort zuiveringszout in de maag die het zuur neutraliseert. Het op één na beste middel is zoethout. Je kunt zoethoutthee drinken tegen maagzuur, dat is goed omdat er zowel water in zit als de geneesplant zoethout.

Maagpijn

Een maagpijn kan het gevolg zijn van brandend maagzuur. Het maagzuur kan dermate veel aanwezig zijn dat het door het maagslijmvlies heen dringt en dat veroorzaakt pijn. Door water te drinken worden de maagsappen verdund en weggespoeld waardoor er weer de juiste verhoudingen aan stoffen in het maagzuur komt.

Hartkramp

Wanneer het lichaam te weinig van water wordt voorzien, reageert het lichaam daarop door de totale hoeveelheid bloed te verminderen. Dat gebeurt door het aanspannen van de spiertjes ronde de bloedvaten. Hierdoor worden bloedvaten vernauwd wat resulteert in het feit dat er minder plaats is voor stolseltjes en bloedpropjes in onder andere de kransslagaderen. Zo ontstaat hartkramp. Zeven glazen water per dag drinken is dé oplossing omdat het lichaam dan niet in een stressreactie schiet door de aderen te vernauwen.

Lage rugpijn

Door uitdroging sterven kraakbeencellen in snel tempo af. Hierdoor ontstaat er meer druk tussen de wervels. Het kraakbeen verschrompelt waardoor er meer wrijving ontstaat tussen de tussenwervelschijven. Het bewegen van de ruggengraat gaan niet echt goed meer. De druk van het lichaamsgewicht op het kraakbeen zorgt ervoor dat het kraakbeen steeds verder wordt uitgeperst waardoor de pijn verergert. Verder is door uitdroging er een opeenhoping van afvalstoffen die gaan ontsteken. Water drinken kan daarom op twee manieren lage rugpijn verzachten.

Water is een voedingsstof die zorgt dat andere voedingsstoffen worden opgenomen.

Gewrichtspijn

Wanneer er een grote concentratie afvalzuur in de gewrichten zit, kunnen deze ontsteken. Dat werkt eigenlijk hetzelfde als bij lage rugpijn. Een onderscheid tussen lage rugpijn en gewrichtspijn is daarom arbitrair; het gaat in beide gevallen om gewrichtspijn. Er zit kraakbeen tussen de botten die ervoor zorgen dat de gewrichten netjes over elkaar heen kunnen schuiven. Door chronische uitdroging wordt het kraakbeen droger en dat kan pijnlijke wrijvingen veroorzaken.

Migraine en hoofdpijn

Dat hoofdpijn komt door een vochttekort zou iedereen moeten weten. Als je alcohol drinkt dan is er kans op hoofdpijn de volgende dag. Dat komt door uitdroging. Het is enigszins vreemd dat artsen doorgaans andere vormen van migraine en hoofdpijn niet aan uitdroging linken. Door uitdroging zijn de hersens niet goed in staat afvalstoffen af te scheiden waardoor er ontstekingen kunnen ontstaan. De hersens zijn erg gevoelig, vandaar dat dit één van de eerste plekken is waar dorstpijn wordt waargenomen.

Darmpijn

Darmpijn heeft te maken met verstopping; de verminderde doorvoer van ontlasting. Doordat er bij de ileocaecale klep te weinig vocht zit gaat het sluiten gepaard met een pijnlijk spasme. Deze pijn wordt nogal eens verkeerd gediagnosticeerd door artsen. Men denkt vaak dat het iets met de baarmoeder of eileider te maken heeft waardoor er een dure en onnodige kijkoperatie wordt uitgevoerd. Het advies luidt daarom: drink bij pijn aan de rechteronderbuik eerst twee glazen water. Wanneer de pijn overgaat dan weet je waar het door komt: chronisch watertekort. Houdt de pijn echter aan, moet je naar de dokter gaan.

Fibromyalgie

Fibromyalgie is een ontstekingsziekte van de weke delen, net zoiets als reuma maar dan in de spieren in plaats van in de gewrichten. De oorzaak is eveneens hetzelfde als die van reuma: verzuurde afvalstoffen die maar niet uit het lichaam verdwijnen. Mensen die alcohol drinken en veel koffie en thee lopen extra kans op het ontwikkelen van fibromyalgie. De onderliggende oorzaak is uitdroging oftewel het onvoldoende water drinken. Water zorgt er immers voor dat afvalstoffen uit het lichaam afgevoerd worden.

Ochtendmisselijkheid tijdens zwangerschap

Ochtendmisselijkheid tijdens de zwangerschap is slechts licht pijnlijk maar het is wel een heel vervelend gevoel. Verder kan de pijn psychisch zijn omdat het hele lichaam lamlendig aanvoelt tijdens misselijkheid. De moeder moet drinken voor twee. Bij elke celdeling in het ongeboren lichaam is veel water nodig. Na een nacht slapen, waarin je niet kunt drinken, is het lichaam extra uitgedroogd, helemaal als je slaapt in een warme slaapkamer of onder een dikke deken. Zet een groot glas water naast je bed en vul het zodra het leeg is. ´s nachts eruit moeten gaan om te plassen is minder erg dan ochtendmisselijkheid. En als je er dan uit gaat, neem dan gelijk een glaasje water.

Boulimia

Boulimiapatiënten hebben continue een hongergevoel, tenminste zo interpreteren de meeste artsen hun rammelende maag. In feite is men in de war over dit maaggevoel; het is namelijk een dorstgevoel. Als er te weinig water in het lichaam zit dan kunnen er slecht maagzuren worden aangemaakt. Daarom schreeuwt het lichaam om water, door middel van een rammelende maag. Wanneer er vervolgens gegeten wordt dan kan het lichaam het voedsel helemaal niet verteren; er zouden grote problemen komen wanneer het lichaam voedsel zou proberen te verteren terwijl er te weinig water voorradig is. Daarom is de verstandigste lichaamsreactie: overgeven. Boulimiapatiënten zouden een groot glas water een half uur voor de maaltijd moeten nemen en hun waterinname elke dag met een glas water verhogen totdat men op 7 glazen per dag zit.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zwangerschapsmisselijkheid door watertekortZwangerschapsmisselijkheid door watertekortZwangere vrouwen zijn regelmatig misselijk, vooral tijdens de eerste maanden van de zwangerschap. Dat wordt als onontkoo…
Uitdroging herkennen: hoe weet je of iemand is uitgedroogd?Uitdroging herkennen: hoe weet je of iemand is uitgedroogd?Bij uitdroging kunnen diverse verschijnselen optreden. Kinderen en ouderen lopen meer kans op uitdroging. In het begin i…
Vermoeidheid oplossen met waterVermoeidheid oplossen met waterEen watertekort merk je niet snel op; elke cel in het lichaam krijgt een klein beetje minder water toebedeeld, behalve d…
Wat te doen tegen misselijkheid en overgevenWat te doen tegen misselijkheid en overgevenMisselijkheid en/of overgeven is geen prettig gevoel wanneer je dit voorhebt. Je lichaam probeert met braken de schadeli…
Watertekort als oorzaak van migraineWatertekort als oorzaak van migraineEen gebrek aan water kan leiden tot migraine; het vaak last hebben van hoofdpijn. We denken soms dat migraine door een m…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Bella67, Pixabay
  • Boek: Dr. F. Batmanghelidj, Water, het goedkoopste medicijn. Je bent niet ziek, je hebt dorst!
  • www.watercure.com
  • http://www.medischdossier.org/archief/jaargang_11/nummer_10/artikel_552/

Reageer op het artikel "Hoe waarschuwt het lichaam voor watertekort?"

Reacties

Lene, 04-09-2017 20:01 #3
Water is wel niet gratis hè.

Froukje, 27-06-2017 16:11 #2
Hallo,
is water beter dan het drinken van bv. groentesap? Ben niet verzot op water.

Els Bexkens, 17-08-2016 09:42 #1
Het zijn nogal veel symptomen die je kunt krijgen al je te weinig water drinkt. 75 procent van je lichaam is water. Krijg je diarree moet je veel water drinken. Darm klachten voorkom je door water te drinken. Reactie infoteur, 26-08-2016
Bedankt voor de aanvulling.

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 17-09-2013
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Water
Reacties: 3
Schrijf mee!