InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Boosdoener genaamd suiker

Boosdoener genaamd suiker

Boosdoener genaamd suiker Hebben we eerst te horen gekregen dat dierlijke vetten vooral erg slecht zijn en we deze bij voorkeur zoveel als mogelijk moeten vermijden, inmiddels zijn de suikers de boosdoeners. Natuurlijk is het niets nieuws dat geprepareerde producten vaak toegevoegde suikers hebben, maar sinds kort wordt er – terecht – eindelijk meer nadruk op gelegd.

De doosdoener die suiker heet

Is dat koekje bij de koffie erg?

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, nee. Dat ene koekje bij de koffie is niet de boosdoener, maar suiker zit in zoveel producten verwerkt, dat je qua hoeveelheden suiker door de bomen het bos niet meer ziet. Intussen consumeer je die producten wel.

Geprepareerde producten

Natuurlijk kan je er omheen door geen geprepareerde producten te kopen. Daarbij gaat het verder dan de bekende kant-en-klaar maaltijden, verse varianten of bijvoorbeeld muesli. Als je van die suikers af wilt (en daar rekenen we zeker ook HFCS / glucose-fructosesiroop bij), zal je ook allerlei sauzen moeten laten staan. In de meeste sauzen die je bij je gerechten verwerkt is suiker verwerkt, maar ook in appelstroop, sladressings en de yoghurtdrankjes. Helemaal uitsluiten wil dus zeggen … zelf maken, dan weet je precies wat er wel en niet in gaat.

Waarom suiker?

Er wordt op verschillende wijze uitleg gegeven aan de hoeveelheid suiker die we binnen krijgen. Enerzijds is er de “niet- vet-eten” module die jaren geleden op ons afgevuurd werd en we dus vooral dierlijke vetten moesten laten staan. Aangezien vet wel een smaakmaker is en dit enig moment dus “not done” was, moest de industrie voor een andere smaakmaker zorgen … suiker! Dat wil zeggen dat we vanaf pakweg jaren 90 van de vorige eeuw ongemerkt meer suiker binnen krijgen.

Anderzijds wordt het innemen van suikers ook niet gezien als een “gewoon voedingsproduct” en draagt het bij aan de theorie dat suiker verslavend is. Denk maar eens aan een moment dat je uit gaat eten en je een lekkere biefstuk op hebt. Hoewel er altijd nog wat bij kan, ga je niet om een tweede biefstuk vragen. Het komt niet eens in de mens op. Maar als het toetje een lekkere coupe ijs met slagroom of een stuk appeltaart met slagroom is, slaan we dat niet af. Na het nuttigen hebben we dan een lekker gevoel, het gevoel wat een verslaving je moet geven.

HFCS

HFCS speelt nog een min of meer dubieuze rol, want het zou – dit is niet wetenschappelijk aangetoond – niet zo snel als het gewone suiker uit te pot, het verzadigingsgevoel geven. Verder wordt er door een groep voedingsdeskundige gezegd dat ons lichaam dit product niet zo goed opneemt als gewone suiker.

Hoe reageert het lichaam?

Behalve dat menigeen er gestaag dikker van wordt, kunnen al die suikers meer effect op je lichaam hebben. Je bloedsuikerspiegel kan aanzienlijk stijgen. Veroorzakers zijn met name:
  • Het innemen van te veel suiker (of koolhydraten)
  • Beperkte lichaamsbeweging
  • Aanhoudende stress
Vaak gaan deze zaken ook samen en kom je mogelijk in een vicieuze cirkel terecht.

Suikers / koolhydraten als een bezetene uit je voedingsprogramma schrappen is geen optie. Natuurlijk heeft je lichaam het wel nodig. Denk maar eens aan je concentratievermogen en zelfbeheersing, maar het maakt ook serotonine aan (wat we ook wel gelukshormoon noemen). Consumeer het echter met mate en als je dagelijks voldoende fruit eet, krijg je ook al voldoende natuurlijke suikers binnen.

Kosten

Wat niet in de pas loopt, maar ook al jaren een lastige politieke discussie is, is het gegeven dat gezonde producten relatief duur zijn. Dus wel gezond eten… maar als je het geld er niet voor hebt, wordt het toch een lastige. Verse producten zijn nu eenmaal niet goedkoop en dan hebben we het nog niet eens over de producten uit de biologische winkels. Uit onderzoeken blijkt ook dat de gezinnen met lagere inkomens relatief ongezonder eten.

Wat kan je wel doen?

Zoveel als mogelijk weten wat je eet en dat wil dus zeggen, bij voorkeur geen geprepareerde producten en geraffineerde koolhydraten. Verder zijn er een aantal zaken waar je op kunt letten, zoals:
  • Haal de suikers die je lichaam nodig heeft uit groenten, fruit, peulvruchten en vul dit aan met een beperkte mate aan volkorenproducten.
  • Een flauw gevoel tijdens de middaguren niet opvangen met een zoet product (en al helemaal geen snelle suikers in de energierepen), maar zorg dat je wat stukjes zoet fruit bij je hebt of een hard gekookt ei.
  • Zorg dat je regelmatig producten met omega-3 vetzuren binnen krijgt. Het geeft een rijk en vol gevoel en kan de hoeveelheid suiker deels afbreken.
  • Als je zo’n gevoel krijgt dat je iets zoets wil hebben, probeer dit dan op te vangen met een product waar veel eiwit in zit. Een kwarkpunt bijvoorbeeld, geeft je toch een zoet gevoel maar is rijk aan eiwit.

Tot slot

Feitelijk is het niet iets nieuws, maar aangezien de focus er nu echt op gelegd wordt en dit mensen aan het denken zet, is wel een goede ontwikkeling. Een koekje of chocolaatje bij de koffie laten staan, lost het niet op. Geniet van je koekje of chocolaatje, maar beperk het tot dat ene stukje. Kijk naar het totale eet- en drinkpatroon en begin bij kinderen, daar kan je het nog voorkomen en werk zo door naar het totale voedingspatroon van het gezin.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Minder suiker etenMinder suiker etenWe doen het bijna allemaal: te veel suiker eten. De meeste mensen krijgen dagelijks een gigantische hoeveelheid aan suik…
Minder suiker eten voor een betere gezondheidDe laatste tijd blijkt uit steeds meer onderzoek dat suiker helemaal niet zo goed is voor het menselijk lichaam. En het…
Vijf redenen waarom suiker een verborgen killer isVijf redenen waarom suiker een verborgen killer isDe laatste tijd hoor je steeds vaker dat suiker heel erg slecht voor ons is. De voedingsindustrie stopt overal suiker in…
Suiker in de voedingSuiker in de voedingSuiker is voor menigeen het ‘witte goud’, want de mens is over het algemeen nogal een zoetekauw. Dit terwijl suiker zoal…
Wat doet suiker met je?Wat doet suiker met je?Steeds meer mensen beginnen eraan; suikervrij eten. De supermarkten liggen vol met suikervrije, koolhydraat arme product…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Humusak, Pixabay
  • Hariët Knipper - dietist

Reageer op het artikel "Boosdoener genaamd suiker"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 20-09-2016
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Magere maaltijden
Medische informatie…
Schrijf mee!